kisumisu
Kanske fel forum. Men jag har en Kiaceed plugin hybrid.

Tänker nu byta däck själv.

Har en äldre domkraft. Men då hybrid bil väger mer än standardbil kanske man måste ha nåt rejälare?

Inga problem köpa kvalité men dem jag sett som lyfter större mängder väger enormt!
Måste man ha en domkraft som väger ca 80kg? Helt otroligt att det skiljer så mycket vikt mellan domkrafterna.

• Gilla
Bruzz
  • Laddar…
Satsa på en som är låg så den säkert går under bilen. Köp inte Biltemas billiga, de går sönder och du riskerar att skada bilen eller dig själv: https://www.biltema.se/bil---mc/ver...c2xom-IIBRmBDWESCN603ll7IToBzsjwaAk_hEALw_wcB

Jag har en PELA som lyfter 75-500 mm; inte använt den så mycket än men ger ett gediget intryck; https://verktygsboden.se/soekresultat?query=domkraft&brands[0]=PELA&categories[0]=Domkrafter;a:3:{s:5:"image";s:18:"file_file-s0/48166";s:3:"ext";s:3:"jpg";s:4:"date";s:10:"1605031727";}

Lättare än BACHOn om jag minns rätt.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Du klarar dig med en domkraft som lyfter 1500kg, troligtvis även med en som lyfter 1000kg. Bilen har en tjänstevikt på ca 1600kg, min V70 med stenåldersdiesel väger mer ;)

Jag hade köpt en garagedomkraft före en pelardomkraft, den förstnämnda är mycket stabilare

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte köpa en rejäl gummiplatta!

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
C
Jimmie.L Jimmie.L skrev:
Denna gillar jag, speciellt handtaget som är brett, vilket gör att man får mycket bättre känsla när man vill sänka långsamt
Har också en sådan och den är prisvärd. Ännu billigare på Clas Ohlson som dessutom brukar köra kampanj på den. Ingen lättviktare dock.

Men vad har handtaget med sänka långsamt att göra? Man vrider väl på stången för att sänka? Ett av minusteckena med denna modell enligt min åsikt är den något okontrollerade sänkningen. Men jag kanske missar nåt?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men vad har handtaget med sänka långsamt att göra? Man vrider väl på stången för att sänka??
Men handtaget sitter ju på stången och underlättar vridningen eller???

C
R roli skrev:
Men handtaget sitter ju på stången och underlättar vridningen eller???
Åtminstone på mitt exemplar roterar övre delen av stången, där handtaget sitter, fritt från den nedre "gummibeklädda" delen som styr sänkningen. Så man kan inte sänka genom att vrida på handtaget, nej. Och det tänker jag också är rimligt - man vill ju inte råka sänka den av misstag.

Kör denna från Jula, ofta på kampanj såsom den ovanför.
Denna har hjul som är lite gummerade vilket jag uppskattar mot rena stålhjul.
Orange och svart garagedomkraft med gummerade hjul från Jula, modell BH13000.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
N NoOne2k skrev:
Du klarar dig med en domkraft som lyfter 1500kg, troligtvis även med en som lyfter 1000kg. Bilen har en tjänstevikt på ca 1600kg, min V70 med stenåldersdiesel väger mer ;)

Jag hade köpt en garagedomkraft före en pelardomkraft, den förstnämnda är mycket stabilare
Lite samma fundering. Det pratas om att hybrid väger så mycket. Men egentligen är det nog ingen stor skillnad.

kisumisu
S skogstomten skrev:
Jag kör med den här Bahco BH1A1500. Säljs på Jula ibland för 1500-1800kr (Black friday, julrea osv). Väger bara 12 kg och är smidig och snabb att lyfta med. Du lyfter ju bara en del av bilen så det klarar den lätt.

[länk]
Jo det är ju en liten del av bilen man lyfter.
Så egentligen kommer man undan med standard grejs som menade till vanlig personbil?

kisumisu
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har någon liknande denna, den väger inte mycket. Du ska ju inte lyfta hela bilens vikt.

[länk]
Nej det är ju sant!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.