Jag håller på att försöka restaurera vår gamla garageport från 1947. Det mest komplicerade momentet är såklart att få till låset/handtaget. Jag har väl lite blandade frågor som jag delar upp i två delar nedan. Man ser ett ytterligare lite mystiskt lås på bilderna men det är ett utanpåliggande, detta vill jag ta bort helt och bara ha ett fungerande "vanligt" lås/handtag.

1) Försöker montera bort så mycket jag kan på själva låset/handtaget. Jag fastnar redan på stadiet när jag ska montera ur handtaget. Har tagit ut sprinten men sen sitter det som berget! Har nån råkat ut för detta och har nåt tips? Har det rostat fast eller är det nån konstig gammal "specialkonstruktion"? Jag har ett till lås till grovingången jag ska göra samma sak med och där provade jag tom att såga av handtaget men helt omöjligt att få ur. Hamrat, slagit och ryckt... ingen av de två handtagen går att rubba.
Gamalt, rostigt dörrhandtag på en vit dörr, slitet, behöver underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten dörr med rostig handtag, förstörd målning och låscylinder. Behov av underhåll eller utbyte.
Skapa konto
Sliten grön dörr, gammal, rostig dörrkikare, repor, skadad färg, säkerhet, privatliv.
Skapa konto

2) Är det ens värt att försöka byta detta själv eller ska jag kalla in ett proffs direkt? Kan inget direkt om lås men det kan ju inte vara rocket science heller tänker jag. Behöver man alltid nytt låshus också eller går det att köpa saker som är kompatibla med det man har? Såg att det säljs kit med allt förutom låshus så blev lite konfunderad hur det funkar. Är det cylindern eller låshuset som bestämmer vilken nyckel som funkar med låset?
Sliten dörrkarm med gammalt lås och synlig mekanism, renoveringsbehov, inomhusmiljö, skräp på golvet.
Skapa konto
Slitet dörrkarm med lossat lås och kedja, bil och trädgård syns utanför.
Skapa konto

Kan tillägga att inget av låshusen har nånsin "funkat" på de två dörrarna. Båda har ett utanpåliggande lås monterat. Antar det är för inga nycklar finns.

Ibland sitter dessa trycken fast ordentligt även efter att låsstiftet tagits bort.
Där du har kapat fortsätter du med att borra ut fyrkantspinnen till trycket som är 8 eller 9mm beroende på ålder.
Börja med en mindre borr i centrum och gå stegvis upp i storlek.
Det finns nya låscylindrar till det utanpåliggande låset (tamburlås) det finns troligtvis även tillhållarlås som motsvarar det du har idag.
Det är möjligt att göra om så ett modernt cylinderlås passar om så önskas istället men då använder man täckskyltar.
Det kan vara så att det finns färdiga nycklar som passar till låshuset men kan inte svara om låsningen då jag inte lyckades identifiera det exakta låshuset i bild.

1 123abc skrev:
Ibland sitter dessa trycken fast ordentligt även efter att låsstiftet tagits bort.
Där du har kapat fortsätter du med att borra ut fyrkantspinnen till trycket som är 8 eller 9mm beroende på ålder.
Börja med en mindre borr i centrum och gå stegvis upp i storlek.
Det finns nya låscylindrar till det utanpåliggande låset (tamburlås) det finns troligtvis även tillhållarlås som motsvarar det du har idag.
Det är möjligt att göra om så ett modernt cylinderlås passar om så önskas istället men då använder man täckskyltar.
Det kan vara så att det finns färdiga nycklar som passar till låshuset men kan inte svara om låsningen då jag inte lyckades identifiera det exakta låshuset i bild.
fantastiskt svar, tack! är inte helt 100 över de olika alternativen med lås bara. det utanpåliggande låset vill jag ha bort. men originallåset har liksom typ ett vanligt enkelt nyckelhål så det känns ju lite väl simpelt. men låter som det nästan är bäst att ha ett proffs som gör det bästa möjliga med låsen. förhoppningsvis går det att använda en del av det.

F floodhorse skrev:
fantastiskt svar, tack! är inte helt 100 över de olika alternativen med lås bara. det utanpåliggande låset vill jag ha bort. men originallåset har liksom typ ett vanligt enkelt nyckelhål så det känns ju lite väl simpelt. men låter som det nästan är bäst att ha ett proffs som gör det bästa möjliga med låsen. förhoppningsvis går det att använda en del av det.
Står inför exakt samma problem som dig. Hur löste det sig?

J Johan Larsson77 skrev:
Står inför exakt samma problem som dig. Hur löste det sig?
Problem att du inte får loss handtaget eller val kring alternativ låsning?
Vilken lösning av lås vill du uppnå?

1 123abc skrev:
Problem att du inte får loss handtaget eller val kring alternativ låsning?
Vilken lösning av lås vill du uppnå?
Vinkelslip för att få loss. Men vad ersätter jag med?

J Johan Larsson77 skrev:
Det behöver inte vara något avancerat lås. Det som sitter nu duger, men jag ska panela om garagedörren då de gamla ribborna lossnat.

J Johan Larsson77 skrev:
Att kapa handtaget är inte jätteovanligt att det krävs när det sitter hårt.
Frågan är om du kan få isär trycket (handtaget) efter du kapat då det ibland krävs att man borrar ur tryckespinnen för att få loss trycket.
Om du inte skadat låshuset och det fungerar så kan du fortsätta att använda det men det krävs nya beslag/trycke om de förstörts.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.