2 570 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Vad ska jag välja?
Sitter i dag i ett en-plan med källare på 95+95 kvm i NV Skåne. Huset har ett vattenburet värmesystem kopplat till en olja/el-panna. Pannan är från -99 och körs för tillfället på el. Eftersom pannan är så pass ny vill jag inte byta ut den helt. Min elförbrukning för uppvärmning är ca 15000 kWh.
Hur ska jag göra för att sänka min kostnad som idag är ca 15000 kr per år?
Jag har funderat på en Luft/Luft VP. Går ju att få en NordicAir för ca 20000 inkl installation, eller en Panasonic för ytterligare några tusen. Jag inbillar mig att jag borde kunna halvera kostnaden ungefär. Kan det stämma?
Pellets kunde varit ett alternativ, men det verkar ju vara förenat med en del arbete med sotning och annat.
Jordvärme känns som en för stor investering för att hantera mitt värmebehov.
Några tips? Det finns ju massor med trådar om detta redan men det finns ju även 1000 åsikter och viljor.
/Glenn
Hur ska jag göra för att sänka min kostnad som idag är ca 15000 kr per år?
Jag har funderat på en Luft/Luft VP. Går ju att få en NordicAir för ca 20000 inkl installation, eller en Panasonic för ytterligare några tusen. Jag inbillar mig att jag borde kunna halvera kostnaden ungefär. Kan det stämma?
Pellets kunde varit ett alternativ, men det verkar ju vara förenat med en del arbete med sotning och annat.
Jordvärme känns som en för stor investering för att hantera mitt värmebehov.
Några tips? Det finns ju massor med trådar om detta redan men det finns ju även 1000 åsikter och viljor.
/Glenn
Mina två cent:
Jag tror du är på rätt spår. Med så låg befintlig kostnad är det bara att glömma allar sorters markpumpar, även luft/vatten blir för dyrt.
En strategiskt placerad luft/luft kan säkert ge ett bra tillskott. För dig som bor i Skåne lär väl också pumpen funka med bra verkningsgrad nästan året om.
Jag tror du är på rätt spår. Med så låg befintlig kostnad är det bara att glömma allar sorters markpumpar, även luft/vatten blir för dyrt.
En strategiskt placerad luft/luft kan säkert ge ett bra tillskott. För dig som bor i Skåne lär väl också pumpen funka med bra verkningsgrad nästan året om.
Håller med ovanstående i stort. Luft / luft är kanon som komplement. Det enda du får tänka på är att inneluftdelen kommer att konkurrera med dina nuvarande radiatorer. Hur fixar du styrningen så att du får något sånär bra komfort? Naturligtvis kan man sätta så att värmepumpen värmer allt och när det inte räcker till går radiatorerna in. Detta förutsätter att du ställer ner temperaturen på radiatortermostaterna (som du måste ha) och att du står ut med att det blir någon grad kallare när detta inträffar. Anners kommer radiatorerna att ta över vilket i sin tur innebär att värmepumpen stannar...
Förutom detta lilla "problem" är det nog bara till att köra på din lösning.
Förutom detta lilla "problem" är det nog bara till att köra på din lösning.
Som biobränsleskadad så hade jag satt in pelletsbrännare istället för oljebrännaren, men naturligtvis så är det förenat med lite arbete.
Kolla hur mycket arbete det är (ca per vecka) och kolla sedan vad du sparar på det och fundera utifrån det, ex. "är 100kr per vecka värt 10 minuters pyssel?" (pengar och tid fullkomligt taget ur luften) och ta beslutet därifrån.
Naturligtvis skall man ta det man känns mest komfortabel med.
Mvh
Reine
Kolla hur mycket arbete det är (ca per vecka) och kolla sedan vad du sparar på det och fundera utifrån det, ex. "är 100kr per vecka värt 10 minuters pyssel?" (pengar och tid fullkomligt taget ur luften) och ta beslutet därifrån.
Naturligtvis skall man ta det man känns mest komfortabel med.
Mvh
Reine
Vår Panasonic luft/luft som installerades för drygt 5 veckor sedan, har ännu inte gått med fullt pådrag. Vi har ett hus med väldigt högt i tak. Detta har oroat mig litegrann eftersom värmen samlas där uppe då vi inte är hemma och kan ha takfläkten igång. Har haft pumpen inställd på auto och 22 grader sedan installationen. När vi kommer hem efter jobb så ligger tempen strax ovanför golvnivå på 18 grader i stort sett alltid. Vi har ingen annan värmekälla igång dagtid än så länge. När vi börjar elda i kaminen så tar det inte lång tid innan vp:n går ner i viloläge. September månad hade vi på pumpen 21 dagar och vår elförbrukning ökade med ca 170 kwh jämfört med en månad utan uppvärmning, september var dock en ganska mild månad. Har varit betydligt kallare ute nu i oktober så vi får se vad den kommer upp i i månadskiftet. Det blir först då som vi kan jämföra mot förra årets förbrukning. Då hade vi vanliga el-element.
Klicka här för att svara