Håller på att sätta vägglister och ska måla om. Öppnade då locket på denna dosa och ser en väldigt gammal dosa, med rör som går både upp och ned. Ser väldigt luftigt ut där inne och luktar vind (inte bra).
Skulle gärna täta det lite så att det inte strömmar luft, fukt och lukt mellan vinden och rummet den sitter i.
Vad kan jag använda till det?
Det är en innervägg (som varit yttervägg en gång i tiden) med brädstomme, ett lager tretex och en gipsskiva.
Nej, jag är inte skyldig till att det ser ut så där. Jag vet varken vilken elektriker som bytt trådarna men behållit metalldosan eller snickaren (slaktaren?) som satt gips och gjort det vackra hålet i gipsen)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle gärna täta det lite så att det inte strömmar luft, fukt och lukt mellan vinden och rummet den sitter i.
Vad kan jag använda till det?
Det är en innervägg (som varit yttervägg en gång i tiden) med brädstomme, ett lager tretex och en gipsskiva.
Nej, jag är inte skyldig till att det ser ut så där. Jag vet varken vilken elektriker som bytt trådarna men behållit metalldosan eller snickaren (slaktaren?) som satt gips och gjort det vackra hålet i gipsen)
Det ser ut att vara någon klåpare som tagit ett alldeles för stort hål för dosan. Jag hade nog monterat en ny skiva där med rätt storlek på hålet.
Det går ju att kapa upp en fyrkant runt om. Lämpligast där reglarna går så det finns något att skruva i. Då kan man samtidigt passa på att byta ut den där plåtdosan om man vill.
Det går ju att kapa upp en fyrkant runt om. Lämpligast där reglarna går så det finns något att skruva i. Då kan man samtidigt passa på att byta ut den där plåtdosan om man vill.
Nja. Hålet är relativt rätt storlek (65mm) men det är inte rätt centrerat. Inte heller runt, ingen aning om vilket verktyg som använts, kanske en hammare.A avh67f skrev:Det ser ut att vara någon klåpare som tagit ett alldeles för stort hål för dosan. Jag hade nog monterat en ny skiva där med rätt storlek på hålet.
I vilket fall så skulle ny gips inte lösa problemet med att det är otätt runt om eftersom dosan inte inte når ut till gipset utan slutar vid innerkant av Tretex.
Ny dosa hade jag gärna satt men jag tror det skulle ta mig lite för många timmar. Jag är inte elektriker så har inte vanan.
Antar att jag kan peta in en massa glasull utanför dosan på alla sidor. Men det känns lite fel att blanda tretex och glasull.
Jag hade precis som du tänker, använda isolering. Att byta dosorna till B-elrören skulle aldrig falla mig in, även om det säkert bryter mot någon regel.H Hank_Ö skrev:Nja. Hålet är relativt rätt storlek (65mm) men det är inte rätt centrerat. Inte heller runt, ingen aning om vilket verktyg som använts, kanske en hammare.
I vilket fall så skulle ny gips inte lösa problemet med att det är otätt runt om eftersom dosan inte inte når ut till gipset utan slutar vid innerkant av Tretex.
Ny dosa hade jag gärna satt men jag tror det skulle ta mig lite för många timmar. Jag är inte elektriker så har inte vanan.
Antar att jag kan peta in en massa glasull utanför dosan på alla sidor. Men det känns lite fel att blanda tretex och glasull.
Klicka här för att svara