Ljud har någon redan nämnt.
Själv har jag lagt fram rör mellan tänkbara placeringar av förstärkare och ljuduppspelare och till plats där det troligtvis kommer att sitta högtalare.

I köket är inbyggnadshögtalare snart på plats och i vardagsrummet har jag dragit fram rör där de bakre hemmabiohögtalarna kommer att sitta,

Har än så länge bara tänkt körta Squeezebox men med denna lösningen är jag öppen för andra varianter oxå.

Eh.. dra inte upp rör på den kalla vinden, då får du kondens och till slut vatten i dosorna. Lägg dem under isoleringen, men så kanske du hade tänkt.

Sedan är faktiskt framtiden trådlös. Du har ju redan en massa trådlösa prylar, varför vill du (någon) dra tråd?

Det är inte så enkelt att CAT 6 kabel ger 1 GBit/s. Mät gärna själva, hos mej kommer Gbit-nätverket upp i ca 90 Mbit/s. Det sitter alldeles för mycket buggig QoS (Quality of Sevice) och 802.3x flow control i routers, LAN-kort och switchar för att det skall bli några 1000 Mbit/s, och då är det nya Linksys prylar rakt igenom.

Det trådlösa n-nätverket kommer i alla fall upp i 120 Mbit/s genom stenväggarna och det räcker till det mesta.

Får du bara 90Mbit eller menade du 90Mbyte?
Jag får 60Mbyte på Win7 mot Server2008 med en 5400 varvs disk i Win7 maskinen, inget häftigare i det nätet en en D-link i 700 kr klassen.

Mbit.. troligen är det bättre att använda billiga prylar som kör raka rör än avancerade burkar som försöker göra något intelligent. Kan även vara min 2003 (WHS) Server som spökar även om den är bestyckad med snabba diskar. Ska gräva vidare.

mycke_nu skrev:
Mbit.. troligen är det bättre att använda billiga prylar som kör raka rör än avancerade burkar som försöker göra något intelligent. Kan även vara min 2003 (WHS) Server som spökar även om den är bestyckad med snabba diskar. Ska gräva vidare.
Du måste ju ha massiv packet loss eller liknande om du kör Cat6 (Cat5e) och får 90 Mbps över ditt nätverk. Jag får mera än 90 Mbps mellan 100 Mbits NIC:s i mitt hemmanät mellan vilka crappiga nätverkskort som helst.
Din router kanske inte har en Gigabit switchdel?
Du kanske har tvinnat upp kablaget för mycket vid plintarna?

Off-topic...

Trådlöst är helt okay som ett komplement till trådat men på inget sätt någon ersättning. Om du endast får 90Mbps över ditt cat6 (eller 5e) nät har du gjort fel någonstans :-) Mitt 1GbE nät ligger på 800-920Mbps medans mitt 10GbE nät ger från 1500Mbps till 8000Mbps beroende på vilka maskiner jag testar etc.

Om du inte har något hardware fel (mao kabling/kontaktering eller liknande) kan det vara WHS som spökar. Då det bygger på Server 2003 ska det en del tweaking till för att få ut riktigt bra hastighet, men 90Mbps låter otroligt lite oavsett om den är factory default eller inte - med mindre diskarna håller tillbaka vill säga. Har du kollat thruput med ren software, f.ex. NTttcp ? Denna skickar så fort det går beroende på CPU/NIC och om du fortfarande får låga hastigheter samt låg CPU utilization bör du kolla kablingen.

Jag kan bara instämma i kören. Har också sett 980Mbps dator till dator med ftp (Ubuntu-Ubuntu med varma cachar) i mitt eget nätverk. (Cat5e med 1Gbps managed 24p lager3 switch från Dell). Om du bara ser 90Mbps så är det bara att börja felsöka. :)

eller så var det dags för ett år sen ..... Tråden är med andra ord en smula gammal

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.