Tjena

Är på gång att bygga ett nätverk i huset och kommer att dra VP-rör på kallvinden för detta. Nätet ska vara för data & telefoni, men finns det något annat kul man kan passa på att dra rör och kabel för när man ändå är igång och meckar uppe på vinden eller kan man köra "allt" över TP-kabel?

Jag skulle nog se till att göra plats för att dra optiskt-nät om något år. Intel har dragit igång Light Peak. Troligen kommer det produker med stöd under 2011, kanske redan under 2010.

Ah, intressant, men det borde gå att uppgradera nätet till fiber genom att dra om kablarna i befintliga rör då, eller tänker du att man behöver både och?

Tyvärr vill man troligen vill ha både och. I alla fall till en början. I första hand verkar Intel att sikta på att ersätta USB och firewire. Svårt att gissa hur lång tid det tar innan det kommer att kunna ersätta TP-nät fullt ut och när det är ekonomiskt försvarbart. Det ska ju förhoppningsvis vara tunna kablar, så de kanske går att dra i befintliga rör om man bara ser till att ha lite plats över.

Högtalare - ljud?

Ja ljud är ju ingen dum idé.. Finns det nåt smart system för att koppla ihop ett sånt nät av högtalare?

Mera rör :)

Oavsett vad man vill stoppa i i framtiden så kan det aldrig bli för mycket tomrör så se till att dra rejält av dem och peppra med dosor i väggarna. Då kan man enkelt dra i det man vill när behovet uppstår

Ja det är väl lika bra att mata på med rör och dosor helt enkelt, vilket osökt leder mej in på en annan fråga: hur får jag ner rören i väggarna uppifrån vinden? Borrar man hål i regeln för att ta sej ner i väggen?

Squeezebox är det enda du behöver för att få ljud i hela huset

Ja, en sån har jag redan, suverän pryl! Är det någon som provat att bygga in en i väggen så att bara displayen syns?

Till den kommande Squeezebox Touch kommer det att finnas ett svindyrt väggfäste och jag har sett bilder nånstans på hur den fällts in i väggen och spänningsmatades med "Power over Ethernet"
Squeezebox gör ju dock inte rören överflödiga på något sätt. Trådat nätverk är ALLTID bättre för stationära prylar och om man vet var man vill ha sina högtalare så är det ju inte fel att slippa en massa sladdriga kabelkanaler längs listerna. Sitter själv och samlar mod för att dra kablarna till hembions bakhögtalare via korskopplingsrummet (dvs farstugarderoben), problemet är att jag vill ha in en CAT5e-kabel i samma rör och det kan bli lite hårigt.

benox skrev:
Ja, en sån har jag redan, suverän pryl! Är det någon som provat att bygga in en i väggen så att bara displayen syns?
Personligen skulle jag inte göra någon permanent installation av en pryl som så uppenbart har en kort teknisk livslängd. Och med det menar jag att det inom en hyffsat förutsebar framtid kommer finnas bättre produkter som kan mer.

förbereda för larm kanske?

bjogul skrev:
Personligen skulle jag inte göra någon permanent installation av en pryl som så uppenbart har en kort teknisk livslängd. Och med det menar jag att det inom en hyffsat förutsebar framtid kommer finnas bättre produkter som kan mer.
Du har en poäng där.

Det lutar nog åt att det "bara" blir ett data/tele-nät, men att jag ser till att inte snåla med rör och dosor.

styrman1 skrev:
förbereda för larm kanske?
Larm finns redan, trådlöst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.