Håller på att regla upp lite i källaren för att sätta ett nytt innertak och på så sätt dölja en del "gammalt"...bla dra ny el osv...
det jag är kluven i är vilket innertak jag ska välja??....ska ha spottar i taket.
Man kan ju sätta råplan?Någon som har bild på det??...eller något annat förslag??....det är vita betonväggar och en fondvägg där nere så jag skulle vilja ha ett ljust tak typ vitt......
tacksam för bilder och tips.....
/
M

Menar du råspont?

jo:D....någon som har satt det??....eller har något annat förslag som blir fint?:)....tacksam för tips....gärna med bild...
/
M

Har ingen bild tyvärr. Men det blir ju lite "gammal" känsla över det. Råsponten krymper lite när det torkar och så får du springor. Jag tycker det är snyggt.

ska man ha den råa eller den hyvlade ytan utåt?samt vilken bredd är snyggast?ska man lägga dom kloss eller med glipa?
:D
/M

Beror på vilken finish du är ute efter. Jag har satt med den sågade utåt. 120 breda kan nog vara snyggare i ett större rum. slå ihop dem dicht an. Jag gjorde med glipor första gången och nu när jag tänder spottarna lyser hela pottan upp( stålburk man har över spottarna). Inte jättesnyggt.

ahaa...du körde med den råa sidan utåt altså?eller?
Har du målat vitt sen?Du kan inte ta en bild:D??
/
M

Va själv helt inne på att sätta typ fasad panel modell __--__--__--__--__ (ursäkta asscii ritningen) men hittar inte plank mindre tjocklek än 20mm och då tycker jag att det bygger lite för mycke på höjden och känns onödigt.

ingen som har någon sorts bild:)?

ingen som råkar ha en bild?
/
M

ingen som har innertak av råspont??

I köket har vi råspont målat med vit takfärg (grundat på backen och täckmålat 2 ggr på plats). Kvisthålen behöll vi och för att inte gamla taket skulle lysa igenom, häftade vi hundens bajspåse på ovansidan... Dom är bra till vääldigt mkt :rolleyes:

• DSCN0150.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snyggt:D....la du dom kloss?vilken bredd?.....någon fler med bild?
Någon som har provat lägga typ 120 - 95 - 120 osv...?....
bör man häfta fast typ täck papp ovanför och måla?
/
M

Faktiskt riktigt nöjd :) Springa på ca 1-2 mm, ibland blev det dikt. Ska inte va rakt och perfekt! Bredden vi använt, borde bli 95mm om den synliga delen, dvs utan spont är 85.

satte du med den hyvlade delen neråt?....eller den råa ytan?
/
M

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.