vi är inga vana husägare och har detta året tvättat vårt trädäck med en högtrycksterasstvätt och tralltvätt. Därefter oljade vi in det med trä olja från biltema. Jisses vad dåligt det blev.
Har testat att tvätta om det men ringarna går inte bort.
Vad är lösningen nu?
Slipa ned, tvätta om och såpa in det?
Vad slipar man men isåfall?
Som sagt, lite tummen mitt i handen och behöver alla goda råd jag kan få

Bilder på trädäcket

• Trädäck med en högtryckstvätt i färd med att rengöra ytan. Det finns rester av skum och våta partier på träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med synliga träådringar och ojämn färg.
    Skapa konto
Ser ut som smuts som inte lossnat helt när ni tvättat med roterande borsten och nu syns extra tydligt efter oljning.
Ni får slipa om det inte går att tvätta bort.

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
Misstänker det. Inget som solen bleker? 😂
Vad ska man slipa med? Tänkte om det finns ngt bra man kan stå upp och använda ?

A
E Eekens skrev:
Vad ska man slipa med? Tänkte om det finns ngt bra man kan stå upp och använda ?
Testa en rotborste med skaft och gnugga i träets riktning..
Det ser ut som du inte får bort allt med högtrycken..

• Träskurborste med hård borst, idealisk för rengöring i träets riktning, pris 29,90 kr.
    Skapa konto
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Ok, sådan köpte vi på biltema men skaftet passade inte så får införskaffa nytt.
Menar du med tralltvätt igen eller ska vi köra såpa? Är inoljat redan så kanske därför det inte går bort ?

A
E Eekens skrev:
Ok, sådan köpte vi på biltema men skaftet passade inte så får införskaffa nytt.
Menar du med tralltvätt igen eller ska vi köra såpa? Är inoljat redan så kanske därför det inte går bort ?
Ja inoljningen hindrar ju, varför passar inte skaftet?
Man tvättar alltid först så att man är nöjd sedan ska det torka innan inoljning..

H
E Eekens skrev:
Ättika och lite vatten och såpa, såpan för att ättikan skall ligga kvar. Borsta lite. Gör detta en Solig dag då tar ättikan bättre, låt ligga 1/2-1timma, skura av med vatten och lite såpa vattnet. Gör om proceduren om det behövs. Absolut ingen olja på en altan, oljan oxiderar och smuts fastnar så altaren se mer smutsig än den är.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja inoljningen hindrar ju, varför passar inte skaftet?
Man tvättar alltid först så att man är nöjd sedan ska det torka innan inoljning..
Ja men precis. Vet inte - skaftet hängde bredvid borsten men kanske fel i konstruktion. Hjälpte inte att banka i så får va så.

Nej men jag vet det egentligen men verkade först inte vara något bekymmer sen oljade min man in resten och därefter blev det såhär hemskt. Körde såpa på vårt andra trädäck som behandling. Dock körde vi samma maskin men blev inga ringar

Knäskura det med rotborste och linoljesåpa

Såhär ser det ut uppe ifrån. Trädäcket närmast i bild (längst ned) är behandlat med såpa och tralltvätt och samma maskin.

• Vy över trädäck med planteringslådor, leksakstraktor och fotboll, sett uppifrån. Trädäcket längst ned är behandlat med såpa och tralltvätt.
    Skapa konto
A
E Eekens skrev:
Ja men precis. Vet inte - skaftet hängde bredvid borsten men kanske fel i konstruktion. Hjälpte inte att banka i så får va så.

Nej men jag vet det egentligen men verkade först inte vara något bekymmer sen oljade min man in resten och därefter blev det såhär hemskt. Körde såpa på vårt andra trädäck som behandling. Dock körde vi samma maskin men blev inga ringar
Det är oljan som har ställt till det😢

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det är oljan som har ställt till det😢
Great! Så bara att slipa då.. oavsett hur mycket jag tvättar då antar jag.
Men finns det någon bra maskin att slipa med och vad ska det vara för sandpapper?

A
E Eekens skrev:
Great! Så bara att slipa då.. oavsett hur mycket jag tvättar då antar jag.
Men finns det någon bra maskin att slipa med och vad ska det vara för sandpapper?
Jag skulle väntat tills det har torkat in ordentligt..
Eventuellt vänta till nästa år så kanske det löser sig med en tvätt..

• Gilla
klosp11 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Knäskura det med rotborste och linoljesåpa
Tar det bott oljan? Kommer inte kunna stå på knä och fixa detta så får hitta annat alternativ

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.