Har två hål genom yttervägg i två olika rum på bottenplan, se bild. Vad gör man av såna?
Kan man bara pilla i lite glasull och sätta nåt lock på insidan?

• Hål i en vit vägg som visar lite av den yttre miljön genom en rutmönstrad barriär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför sätta igen dom? Har du andra ventiler i väggarna?

Har du löst ventilationen på något annat vis ? Om inte, låt dem vara och sätt ett rör samt valfri friskluftventil.

I InsidersUnited skrev:
Har du löst ventilationen på något annat vis ?
Jag kan nog inte svara på det för jag vet inte vad eller hur mycket som behövs. Vi har ett antal ventiler på olika ställen, men inga i just de här rummen.

Visst kan jag sätta in rör och ventiler. Det låter ju klokt, att inte sätta igen dem innan jag förstår ventilationen lite bättre :)

Är det nåt åt det här hållet jag ska ha i så fall? https://www.luftbutiken.se/friskluftsventiler/5977-friskluftventil-100ff.html

F fedder skrev:
Jag kan nog inte svara på det för jag vet inte vad eller hur mycket som behövs. Vi har ett antal ventiler på olika ställen, men inga i just de här rummen.

Visst kan jag sätta in rör och ventiler. Det låter ju klokt, att inte sätta igen dem innan jag förstår ventilationen lite bättre :)

Är det nåt åt det här hållet jag ska ha i så fall? [länk]
Det låter klokt, absolut inte plugga hålen!

BirgitS
Man ska ju inte ha tilluft i kök, badrum och tvättstuga etc. så det gäller ju att det inte är ett sånt rum. Med tanke på att det ser ut som ventilationshålet till ett gammalt kallskafferi i ett hus där jag bodde en gång.

C
Jag skar till en frigolitbit och stack in och drevade runt om när vi tog bort ett "skafferi" i köket.

F fedder skrev:

Är det nåt åt det här hållet jag ska ha i så fall? [länk]
Precis sådana ventiler har jag i huset, från Flexit. De fungerar utmärkt. De går också lätt att öppna och stänga med ett skjutreglage: det uppskattar jag också.

• Gilla
fedder
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man ska ju inte ha tilluft i kök, badrum och tvättstuga etc. så det gäller ju att det inte är ett sånt rum. Med tanke på att det ser ut som ventilationshålet till ett gammalt kallskafferi i ett hus där jag bodde en gång.
Nä, det är ett hål vardera i två vardagsrum.

• Ritning av ett hus med markerade positioner för hålen i två vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Varför inte tilluft i kök?
I mitt kök har jag både tilluft och frånluft.

BirgitS
A Andy78 skrev:
Varför inte tilluft i kök?
I mitt kök har jag både tilluft och frånluft.
Det är inte enligt dagens rekommendationer utan det är meningen att frånluften i köket ska hämtas från sov- och/eller vardagsrum för att säkerställa att det verkligen kommer in friskluft i de rummen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.