jakobsbygge
Vill du göra det enkelt för dig så avtalar du att elarbeten ska utföras av auktoriserat företag. Så hade jag gjort.

A avh67f skrev:
För att få utföra elinstallationer på annans anläggning behöver företaget vara registrerat på Elsäkerhetsverket som sagt. De får bara utföra de elarbeten de anger där.

Det räcker att veta företagsnamnet eller en del av det och söka det på länken ovan man behöver inte veta organisationsnummer.

Behörighet är också borttaget sedan nya elsäkerhetslagen kom 2017. Nu är det auktorisation som gäller med egenkontrollprogram och ansvaret är flyttat till företaget.
För att vara petig så behöver man inte vara registrerad med ett företag.
Jag kan utföra elarbeten med min egna auktorisation, vilket jag gör ibland.
Men här handlar det ju om en kommersiell uppgörelse, och då blir det naturligvis ett företag inblandat.

Hannuse Hannuse skrev:
För att vara petig så behöver man inte vara registrerad med ett företag.
Jag kan utföra elarbeten med min egna auktorisation, vilket jag gör ibland.
Men här handlar det ju om en kommersiell uppgörelse, och då blir det naturligvis ett företag inblandat.
Vet du om det fortsatt gäller att den som utför auktoriserat arbete i förväg måste meddela nätägaren?

Ulltand Ulltand skrev:
Vet du om det fortsatt gäller att den som utför auktoriserat arbete i förväg måste meddela nätägaren?
Ja, men det är bara arbete som berör nätägaren.
Det vill säga till exempel en säkringsändring, eller att man flyttar mätarskåpet och måste bryta plomberingen på mätaren.
Och där har dom blivit allt kinkigare faktiskt, och kräver i allt större utsträckning att du har ett registrerat företag.
Till exempel Vattenfall, där måste man sköta alla kontakter via webbportalen, och för att kunna registrera ett konto där måste man ha företag.
Så där gick jag bet på att göra en säkringsändring nyligen.
Hos viss andra lokalnätsägare så går detta bra att göra som privatperson om man använder deras blankett för "för och färdiganmälan".

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
C casav skrev:
Jag borde alltså fråga vad underleverantören heter? Eller lita på att entreprenören vi har avtal med tar in folk som har är auktoriserade? Det verkar som många fallgropar och lurendrejeri när man läser på detta forum, så jag blir ju lite nervös…
Nja. Det finns inte så många fallgropar.
De två stora sakerna man ska göra för att minska risken för strul:

1) Skriv ett avtal. Det är inget komplicerat. Sök på Hanverkarformuläret så får du fram en bra mall. Viktigt att avtala om pris samt prismodell för eventuella extraarbeten och att överenskomma en deadline med siffror på vite om detta inte hålls. T.ex X antal % avdrag för varje veckas försening.

2) Betala ingenting i förväg. De seriösa hantverkarna har det så bra ställt i kassan och/eller bra betalningsvillkor hos sina leverantörer så att de utan problem ska hinna utföra arbetet hos dig och få fakturan betalt innan de riskerar att sättas i konkurs. De firmor som kräver betalt i förväg för att de ska kunna hanka sig fram bör du undvika. De hantverkare jag har anlitat har inte fakturerat en enda krona förrän arbetet är 100% klart.

På den tiden det gamla programmet fuskbyggarna gick på TV så hade så gott som alla de drabbade kunderna detta gemensamt: De hade inget annat än muntliga överenskommelser och de hade betalat i förskott.

• Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.