13 702 läst ·
34 svar
14k läst
34 svar
Vad ska finnas på verktygstavlan?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Mitt förslag är i så fall att byta en hammare mot en handslägga.
Kan tipsa om att köpa kvalitetsverktyg på loppmarknad. Där kan man hitta märkesverktyg nästan hur billigt som helst.S Squall Leonhart skrev:Kan väl tillägga en detalj som nämnts i andra trådar och forum många gånger: Bra verktyg kostar pengar men det är inget större fel på exempelvis Biltemas verktyg med 10 års garanti.
Ska man jobba 40 timmar i veckan med verktygen kanske man vill ha gamla industri-Bahco men för vanliga svenssons som ska serva bilen, dra ihop några Ikea-möbler eller göra ett försök att laga platt-TV:n så räcker det i många fall med billigare bättre verktyg.
Vad man förlorar på att köpa exempelvis Biltema/Julas grejer enligt mig är att grejerna blir klumpigare. Biltemas Blocknycklar är något tjockare än Bahcos/Kamasas/liknande, handtagen på tänger är inte så ergonomiska o.s.v. Avbitare kan vara snedslipade, eller hur man nu ska beskriva det, så kablar inte klipps av utan snarare mosas av. Men kompromissen blir att man får ett hel uppsättning för samma pris som kanske en proffsnyckel.
Så ska man bunkra upp skulle jag rösta på att köpa billigt och bra.
Senaste fyndet var tre Bahco lednycklar 18-19, 20-21 och 22-23 för 10 kr styck.
Nybyggare
· Östergötland
· 388 inlägg
Verktyg som ska vara lätta att få tag på (jag har mina i en liten verktygslåda i farstun):
Hammare - liten och stor modell
Tumstock
Skiftnyckel - liten modell är det enda som jag använt inomhus
Skruvmejselhandtag med alla möjliga bits som kan tänkas behövas
Miniskruvmejslar - till batteribyte av barnens leksaker och liknande
Det här är de verktyg som används mest av mig inomhus.
Utomhus behövs det även:
Torxnycklar
Liten smidig yxa
Blocknyckelsats
Hammare
Stor skiftnyckel
Kofot
Riktiga skruvmejslar i många storlekar
Polygrip
Skjutmått
Finns säkert många fler saker men jag kommer inte på dem nu.
Hammare - liten och stor modell
Tumstock
Skiftnyckel - liten modell är det enda som jag använt inomhus
Skruvmejselhandtag med alla möjliga bits som kan tänkas behövas
Miniskruvmejslar - till batteribyte av barnens leksaker och liknande
Det här är de verktyg som används mest av mig inomhus.
Utomhus behövs det även:
Torxnycklar
Liten smidig yxa
Blocknyckelsats
Hammare
Stor skiftnyckel
Kofot
Riktiga skruvmejslar i många storlekar
Polygrip
Skjutmått
Finns säkert många fler saker men jag kommer inte på dem nu.
Produkter som diskuteras: "Skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
De verktyg jag använder inomhus samlar jag i en väska
Tillsammans med en 10.8V skruvdragare löser det 95% av problemen
I verkstan/snickarboa har jag en tavla där jag hänger upp det som jag använder oftast. Det blå skåpet intill innehåller lådor med knivar, pennor, bits och sånt som behövs ganska ofta. Nyligen (efter att jag tog bilden) har två nya verktyg erövrat plats på tablen (avbitaren och en kombitång) de har dock inte blivit upphängda där ännu. Mitt mål är att ha kunna hitta allt viktigt inom 4 steg från där jag står mest. Och flasköppnaren har inte plats på tavlan eftersom jag dricker Cola ur burk... Däremot har jag stoppat ned en i verktygsväskan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tillsammans med en 10.8V skruvdragare löser det 95% av problemen
I verkstan/snickarboa har jag en tavla där jag hänger upp det som jag använder oftast. Det blå skåpet intill innehåller lådor med knivar, pennor, bits och sånt som behövs ganska ofta. Nyligen (efter att jag tog bilden) har två nya verktyg erövrat plats på tablen (avbitaren och en kombitång) de har dock inte blivit upphängda där ännu. Mitt mål är att ha kunna hitta allt viktigt inom 4 steg från där jag står mest. Och flasköppnaren har inte plats på tavlan eftersom jag dricker Cola ur burk... Däremot har jag stoppat ned en i verktygsväskan.
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Jag tycker en verktygsvagn med utdragslådor är överlägset och verktygstavlor vill jag inte ha alls. Allt som hänger där blir bara skitigt!
Har du inga verktyg så kan man köpa en komplett vagn mex det mesta i från t.ex. Biltema eller Verktygsboden. Har man redan det mesta köper man en tom låda.
Det finns skuminredning att köpa som man enkelt kan skära ut mönster för verktyg om man vill
Har du inga verktyg så kan man köpa en komplett vagn mex det mesta i från t.ex. Biltema eller Verktygsboden. Har man redan det mesta köper man en tom låda.
Det finns skuminredning att köpa som man enkelt kan skära ut mönster för verktyg om man vill
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Känner man ett behov av att slänga iväg lite pengar kan vagnarna från Tengtools rekommenderas. Bara fylla på med passande verktygssatser: http://www.e-magin.se/paper/kqtnmrbq/paper/20#/paper/kqtnmrbq/20
Jag tror dock att man blir mer lycklig av ett sådant utbud om man har en verkstad och skruvar i bilen eller liknande.
Jag tror dock att man blir mer lycklig av ett sådant utbud om man har en verkstad och skruvar i bilen eller liknande.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Bildbevis?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Ser bra ut! Du får skriva ett omdöme sen, jag funderar på att köpa samma modell
Skall försöka komma ihåg och skriva något när jag har använt den lite mer...
Om du funderar på köp kanske det är nu du skall slå till eftersom den kostar 1999:- idag men 2899:- i morgon då C.O:s nuvarande kampanj upphör i morgon.....
Om du funderar på köp kanske det är nu du skall slå till eftersom den kostar 1999:- idag men 2899:- i morgon då C.O:s nuvarande kampanj upphör i morgon.....