Vad ska finnas på verktygstavlan?

5k läst  32 svar

1. N
    Medlem Nivå 1
    Som husägare sedan ett år tillbaka, renoverandes med verktygen spridda i flyttkartonger, så har jag till slut insett vikten av att organisera de frekvent använda verktygen.

Jag är därför i startgroparna för att inreda en liten verkstadshörna med bänk och tavla och söker inspiration. Vilka verktyg vill ni alltid ha tillhands, och vilka får därför en plats på er verktygstavla? Vilka måsten finns det i en hemmafixares verktygsarsenal?

-Hammare
    -Skruvmejslar, typer och storlekar?
    -Tänger?
    -Sågar?
    -Nycklar, skiftnycklar eller fasta? Vilka storlekar?
    -osv...

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Det beror väl på vad du hemmafixar med. Jobbar jag med trä är det i huvudsak med maskiner, och dom hänger inte på tavlan => på tavlan har jag i huvudsak skruvmejslar, tänger och hylsverktyg i varierande storlek.

Köp verktygen vartefter behovet uppstår!

• Laddar…
  3. findus42
    Medlem · Nivå 15
    Kanske inte allt behövs men det här är vad jag har i verktygslådan.
    09DF9A38-1A04-4874-8212-BA8C29DC02BD.jpeg
    Mvh Findus

PS. Och några hundra olika bits förstås ;) . DS

4. Korvgubbe
    Medlem · Nivå 8
    Som du säger är det de frekvent använda verktygen man vill ha tillgängliga. Vilka de är skiljer sig från person till person och beror ju helt och hållet på vad man pysslar med oftast.
    För egen del försöker jag hålla de enkla, små verktygen som används till just de enkla, små jobben lättillgängliga. Startsträckan för "vardagsfixet" måste vara kort för att kunna övervinnas. Därför har jag skruvmejslar, tänger, nycklar, litet vattenpass, cykelkedjeolja, etc på min verktygstavla. Då går det fort att byta batterier i elektronikprylar, dra åt lösa muttrar, spika upp nya tavlan och så vidare.

Alla projekt som kräver större verktyg än så är ändå så pass stora att det inte gör något att behöva öppna lådor eller skåp för att plocka fram det man ska ha.

5. C
    Medlem Nivå 7
    Själv har jag en sådan här istället. Det gör i princip alla verktygen lättillgängliga.
    Jag tycker att det går snabbare att plocka fram och tillbaka t ex en hammare från lådan än att krångla ur och i den i ett tavelfäste.
    Men det är säkert en personlig smaksak ...

6. S
    Medlem Nivå 7
    För ganska normal hobbyverksamhet kommer man långt med en hylsnyckelsats, typ Bahco S910, skruvmejselsats och andra utvalda verktyg. Men ska utövandet täcka upp från att tillverka egna tavelramar till att byta motor i traktorn så kommer det behövas en uppsjö med både handverktyg, elektriska verktyg och kanske även tryckluftsdrivna verktyg.
    Så jag säger lite som MathiasS: Köp de verktyg som behövs just nu. Köp inte upp hela Swedols artikelregister "ifall om att".

7. N
    Medlem Nivå 1
    Instämmer till fullo att elverktygen gör sig bäst i låda i väntan på de stora projekten. Men för de snabba jobben, det alldagliga fixet, så vill jag gärna förekomma och ha det rätta verktyget innan det behövs då de jobben sällan är planerade. Det knepiga ligger ju i att veta vad man behöver innan man behöver det :thinking:.

• Laddar…
  8. J
    Medlem Nivå 2
    Apropå handsåg, den här slår allt
    https://www.axminster.co.uk/bahco-profcut-laminator-saw-223505
    Grymt pris på den dessutom :)0

Helt sjuuuuuuuukt bra såg, men det måste vara den här breda Bacho ProfCut modellen, inte dom smala som man säljer i Sverige. Hittade äntligen den rätta modellen på nätet, nu när jag såg en artikel här om att köpa verktyg på nätet på den här sajten. Tidigare hette sågen Sandvik 305 vill jag minnas ...

Så varför är den så överlägsen alla andra handsågar?
    Du kan såga allt med den, från den tunnaste list till en tjock planka. Du kan klyva med den dessutom. Den har ett bett som slår allt. Låt dig inte luras av att den har så små och täta tänder ... det är det som är grejen som gör den så bra!
    Och ... du sågar absolut RAKT med den tack vara det bredare och styvare bladet :)

9. Lizzardo
    Husägare Nivå 4
    Man får inte glömma det viktigaste....

FB_IMG_1539236122354.jpg

10. Lexington
    Medlem Nivå 12
    Så här ser min tavla ut.
    Tavla.jpg

Och detta är nog det verktyg som används absolut mest, och som alla bör ha.
    mejsel.png

11. S
    Medlem Nivå 7
    Kan väl tillägga en detalj som nämnts i andra trådar och forum många gånger: Bra verktyg kostar pengar men det är inget större fel på exempelvis Biltemas verktyg med 10 års garanti.
    Ska man jobba 40 timmar i veckan med verktygen kanske man vill ha gamla industri-Bahco men för vanliga svenssons som ska serva bilen, dra ihop några Ikea-möbler eller göra ett försök att laga platt-TV:n så räcker det i många fall med billigare bättre verktyg.
    Vad man förlorar på att köpa exempelvis Biltema/Julas grejer enligt mig är att grejerna blir klumpigare. Biltemas Blocknycklar är något tjockare än Bahcos/Kamasas/liknande, handtagen på tänger är inte så ergonomiska o.s.v. Avbitare kan vara snedslipade, eller hur man nu ska beskriva det, så kablar inte klipps av utan snarare mosas av. Men kompromissen blir att man får ett hel uppsättning för samma pris som kanske en proffsnyckel.

Så ska man bunkra upp skulle jag rösta på att köpa billigt och bra.

• Laddar…
  12. richardtenggren
    Verktygstokig Nivå 13
    Gav tjejen en sådan i julklapp, så att hon inte förstör mina mejslar, hon har tyvärr lite svårt att skilja på Philips och Pozidrive. Men största fördelen för mig är att den förvaras i köket och att hon inte behöver hämta fel mejsel de gånger jag behöver hantlangning av mejsel.

• Laddar…
  13. M
    Medlem Nivå 6
    Ser rätt komplett ut. Men fyra st hammare??:thinking:

14. S
    Medlem Nivå 7
    Vissa har bara ett behov av reservverktyg.
    Jag var förbi i ett garage där brorsan hyr in sig. Där hade en kille en hel låda i en verktygsvagn avvarad till enbart insexnycklar. Det fanns säkert 20-30 kompletta satser :rofl:

15. Lexington
    Medlem Nivå 12
    Hammarna fanns och platsen fanns, aldrig rört dom två till vänster :D
    Tar gärna emot tips på vad jag kan fylla den platsen med istället!

Edit: Nere till vänster ska vara stämjärn och en skölp, men dom är iväg på slipning just nu.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: