Funderingen dök upp i en diskussion om bostäders värde.

Min ståndpunkt är att folk i gemen lägger alldeles för stor vikt vid bostadens läge.

Några exempel på grejer som det skulle vara kul att höra folks inställning till:

Vad är det med din bostads läge som gör den värd pengarna? (Läget bara nu, inte hur tomten eller bostaden ser ut.)

På vilket sätt skulle din bostad bli sämre om den låg på annan ort?

Har du nån gång bytt bostad på grund av att du ville flytta till "bättre läge"? Och vad blev då skillnaden?

Jag upplever skillnad på bostadens läge, vad man värdesätter är förstås individuellt. Men för mig är söderläg utsikt(sjö) och långt till grannar viktiga parametrar.
Är uppväxt i ett villaområde och upplevde en klar förbättring när jag fick flytta till lite friare läge.

1. Den ligger mitt i centrum i ett gammalt område på orten, med kommunikationer, bibliotek, vårdcentral, mataffärer inom några hundra meters avstånd. En halvtimma till Malmö airport, drygt en halvtimma till Kastrup. 10-15 min att ta sig till Malmö eller Lund för det ligger mitt emellan. Det känns tryggt att ha stora sjukhus så nära. Där jag växte upp hade vi en timmas bilfärd in till akuten.

2. Det beror ju på vilken annan ort det handlar om. Skulle den ligga i Stockholm skulle det säkert ta längre tid att ta sig fram till allt.

3. Har bytt upp mig till lägenhet på bättre läge flera gånger. Livskvaliteten blir högre om du har nära till jobb, skolor, vård, nöje, restauranger med mera. Det är roligare att bo "där det händer" tycker jag. Någon annan kanske har en båt och skulle få förbättrad livskvalitet om man köpte ett hus direkt vid havet med egen brygga.

Det blir ju såklart olika värderingar om man pratar om hus eller bostadsrätt (lägenhet). För mig som bor i lägenhet på bra adress och då bättre än tidigare boende kan jag summera enligt nedan:

- Kortare avstånd till jobb för mig och min sambo.
- Kortare avstånd till absoluta centrum i staden.
- Kommer ut direkt i en park på baksidan av fastigheten.
- Närhet till dagis, skola och gymnasier (inom 2 minuters gångväg) för när vi i framtiden ev. ska ha barn.
- Bättre tillgång till parkering precis utanför fastigheten.

De stora fördelarna är dock sådana som indirekt är kopplade till bättre läge d.v.s. att värdeutvecklingen för bostaden är betydligt bättre än på än sämre adress vilket gör det mer lönsamt att bo där i längden jämfört med ett billigare boende på sämre adress. Vackra äldre hus runt omkring och det vi bor i vilket sällan finns i nyare (sämre lägen). Detta innebär också i regel lägre avgifter då föreningarna är äldre och husen mer välskötta från början än på sämre läge eller nyare läge.

Ej att förringa är såklart status. Att bo på en erkänt bra adress är alltid trevligt. Precis som det är trevligt att köra en ny bil eller åka på en dyr semester och lägga upp bilder på sociala medier.

Här i Värmlands glesbygd på verkas det ekonomiska värdet på en villa väldigt mycket av läget.
En villa som normalt placerad kostar 500000:- kostar kanske tredubbelt men ett bra sjöläge.

engs
Nerre skrev:
Vad är det med din bostads läge som gör den värd pengarna? (Läget bara nu, inte hur tomten eller bostaden ser ut.)

På vilket sätt skulle din bostad bli sämre om den låg på annan ort?
Ett väldigt konkret exempel:

Gångavstånd till pendeltågsstation som tar en in till storortens centrum på några minuter. Detta skulle jag säga gör stor skillnad på priset där vi bor och en annan ort på samma avstånd men utan pendel.

Enligt de som bodde här när pendeltrafiken startade ökade priserna med ~½ miljon över natten.

Nerre skrev:
Har du nån gång bytt bostad på grund av att du ville flytta till "bättre läge"? Och vad blev då skillnaden?
Flyttade för länge sen från en hyresrätt i ett, vad som idag skulle kallas, utanförskapsområde. Skillnaden var att jag inte längre hade "nöjet" att beskåda knivslagsmål bland de lokala alkisarna utanför köksfönstret och dagliga besök i området av polisen... Var aldrig otrygg men skulle betala nästan vad som helst för att inte behöva bo på sådan plats nu när man har barn.

Jag inser att jag formulerade ena frågan fel där, mitt perspektiv var ju de stora prisskillnaderna mellan olika Stockholmsförorter. Så "annan ort" ska inte direkt läsas som Malmö eller Stockholm utan med kortare avstånd.

Har man så mycket närmare till skola, dagis, affärer etc inne i Stockholm city jämfört med en lägenhet i t.ex. Rinkeby?

När jag flyttade hemifrån kunde jag absolut inte tänka mig att bo längre ut i förorten, men idag är jag bara glad för det. Ungarna har haft 500 meter till skolan, dagis låg på vägen till pendeltågsstationen (dit är det knappt 1 km promenad, men går buss), nästan alla intressanta affärer finns i köpcentrum i förorter runtomkring.

Som jag skrev i den andra diskussionen: Den största delen av min vakna tid tillbringar jag på jobbet eller inomhus hemma (laga mat, äta, hushållsarbete, glo på TV, läsa, pyssla med hobbies), och dessa påverkas ju inte direkt av läget.

• Gilla
pacc
  • Laddar…
Massa fördelar.
1. Inga grannar nära inpå.
2. Närmaste grannen (800 meter) har också hundar som skäller, så behöver inte stressa för att hanhunden skäller på zombies.
3. Nära till en väg som plogas flitigt (150 meter).
4. Nära till en busshållplats även om bussen bara går några få ggr på skoldagar.
5. 30 minuter in till Uppsala med bil, 45 min kollektivt.
6. Bor mitt i skogen.
7. Icke detaljplanerat område.

Om min bostad låg med grannar nära inpå eller utan busshållplats, så skulle den vara ointressant för mig. Jag vill dessutom ha naturen tätt inpå, eftersom jag har draghundar (lite jobbigt att ta en släde på bussen liksom till en skog). Och ja, jag har flyttat hit enbart för att det inte är detaljplanerat, för jag ville kunna skaffa lantdjur, det kunde jag inte i min förra bostad även om den också låg "mitt i skogen" och dessutom ute vid havet.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Tjo!

Läget är allt tycker jag! :) Ett hus går alltid att bygga om, bygga till, förändra osv.. medan läget inte direkt går att förändra när man väl "köpt det".

Däremot är "läget" svårdefinierat ju.. spelar eg ingen roll var huset står /tomten är.. utan det är känslan den förmedlar.. utsikten den ger mig (oavsett om det är sjöutsikt, böljande dalar, milsvidd åker osv).. om den sen ligger i norr eller söder, bra eller "dåligt" område.. på det viset är jag mindre kinkig :)

Men den måste ha en miljö där jag känner mig lugn/hemma/avstressad.. och jag gillar påta i trädgården/odla/grilla.. och bara sitta och titta på naturens skiftningar.. vill inte direkt titta in till grannen i ALLA riktningar.. (nån gör inget)

Tycker dock det är mer prisvärt om man söker sig utanför storstäderna.. och därför är också det mer intressant (för mig). Men det måste också finnas rimliga kommunikationer till det som behövs.. (det ska inte vara för lång åkväg till jobbet för maken tex, man måste kunna ta sig och handla/tanka inom rimligt avstånd.. osv)

1. Gångavstånd till jobbet.
2. Gångavstånd till city.
3. Privat läge utan insyn.

1. 4 min till pendel och sen 16 min T-centralen
2. Direkt granne med en stor park med lekplats dit barnen kan gå utan att korsa någon väg

Vi ville köpa ett hus med avskilt läge, utan insyn på tomten och helst utan någon närliggande granne. Vi tittade på många hus ute på vischan, budade på några men lyckades aldrig köpa. Huset vi tillslut köpte ligger lantligt precis som vi önskade, med det stora plusset att det ligger precis utanför stan (villaghettot som är "förort" till stan börjar 500 meter från vårt hus). Det tar 5 minuter med bil till jobb och affär, 10 minuter till stan. Dessutom hittades det fornminnen där på 80-talet, vilket gör att marken är skyddad från exploatering och nybyggnad. I vårt fall är läget toppen på två sätt; primärt att det ligger ensligt och avskilt, och sekundärt att det är nära till det vi behöver.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi valde att köpa ett radhus i kommunen där vi känner oss hemma.
Både jag och sambon har 5 min bilväg till jobbet, nära till dagis, gångavstånd till affär, systembolag samt tåg.
Nära till svärföräldrar men tillräckligt långt för att dom inte ska ta en promenad och dyka upp i tid och otid samt att det är nära till dom flesta av våra vänner vilket är det absolut viktigaste för våren del :)

Läget är det enda på ett hus man inte kan ändra :P

Ur ett större geografiskt perspektiv är avstånd till arbetet, mataffär osv något jag värdesätter.
Och uppfyller läget detta, så är exemelvis insynsskydd och yttre störmoment såsom vägbrus/lekparker osv viktiga parametrar :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.