Jag har rivit en vägg i källaren där det var uppreglat med träreglar och målade fanerskivor på dessa (aja-baja med trä i en källare) Lite förmildrande dock att det var innervägg mellan två rum, ej yttervägg mot tomten.

Bakom var det råa leca-block. Med en del glipor i fogen och så tandar blocken en hel del.

Hur kan man få en slät yta på dessa? Vilket material? Jag har en halv säck husfix och en halv säck gipsputs, kan det vara något? Vad är enklast att jobba med?

Det är inte bostadsutrymme utan verkligen ekonomiutrymme, ett oansenligt förrådsrum i källaren som ska renoveras (vitmålas) på enklaste sätt.

Tusen tack på förhand! :)

Man brukar avråda frå gipsputs på källarvägar. Mest rätt är något i stil med finjas grundningsbruk A och sedan något putsbruk (b, C eller vad dom nu heter). Är man säker på att man har en torr vägg funkar gips.

Tack för det snabba svaret!
Måste man grunda eller kan man slänga på putsbruk B direkt på lecan? Eller fäster den inte?

Rätt är ju med grundputs men jag gissar att många skippar det. Jag har dragit på det här i källaren, går fort och är enkelt jämfört med själva putsjobbet. Armeringsnät har jag dock skippat.

M
Det går bra att putsa på med b-bruk eller c-bruk. Se till att fukta väggen lite först så du binder eventuellt damm.

Tack för era råd!
Kan följande vara en kandidat? http://www.bauhaus.se/rotband-20-kg.html
Tänker främst för att den verkar lättjobbad och mångsidig. Är ånggenomsläpplig enligt specen.
Kan man blanda till den för hand tro eller ska det alltid vara maskin?
Och med eller utan nät?

Är det en torr innervägg går det bra med gipsputs. Borsta väggen ordentligt först och om den är väldigt porös kan du spruta på lite vatten eller primer blandat med vatten.
Den gipsputs du tittar på har jag själv använt även på yttervägg (med primer bakom) och sen målat med silikatfärg. Den sitter kvar efter över ett år och ingenting har släpt.
Du behöver inget nät men är det stor yta kan det vara bra med putsskenor så du får det jämnt.
Det går att blanda mindre mängder (max. halv hink) för hand men det blir tungt.
Den ska ha konsistens som gröt ungefär, lite lösare än man tror. Om du slänger en liten klump på väggen ska den hänga kvar utan att rinna ner, då är det bra...

Låter bra, tack!
Som jag varit inne på, det är ett simpelt förrådsrum i en källare, vi kommer sätta upp hyllor sedan och belamra med grejer så jag vågar nog prova på, det får bli övningskörning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.