Denna läcker - inte mycket men rinner längs väggen. Saknar jag någon del? Har provat att täta med gängtejp, men ingen nytta eftersom det inte blir tätt i bakkant på utkastet.

Tacksam för tips!

• Tvättmaskinsanslutningar på vägg, avkopplad slang, vita kakelplattor, tom toalettpappershållare, delvis synlig tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en demonterad kran framför kakelvägg; rörledning synlig; reparation eller byte antyds.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var kommer dropparna, bakom plåtbrickan eller på den runda eller på sexkanten. Har du provat med lin

J jonaserik skrev:
Var kommer dropparna, bakom plåtbrickan eller på den runda eller på sexkanten. Har du provat med lin
Jag provade med lin kanske är det vägen ändå, men tänkte att eftersom sexkanten skruvar på gängan som sitter på kranen (med vredet) att det kanske skulle sitta en kopparkrage eller gummipackning.
Dropparna kommer framför plåtbrickan. Läcker inte bakvägen

Är det plant mot kopplingen på väggen kanske det går med att sätta in en gummipackning, annars är lin väldigt bra om det är bara gängor. Ser ut som att det är en kran du ska ha där och då kan det vara en enkel gänganslutning. Du får prova. Ett tips för lin, gängorna är släta och blanka. Linet vill i bland börja snurra med Ta ett bågfilsblad och raspa gängorna, då fastnar linet och följer inte med runt.

• Gilla
Skipper6
  • Laddar…
Jag har aldrig skruvat med den sortens väggbricka men ser det inte ut som att stosen som sticker ut från väggen ska täta i kranen? Gängorna har ingen tätande uppgift?

• Gilla
Skipper6
  • Laddar…

Bästa svaret

Det ska vara en dn15 planpackning som tätar mellan väggbricka/tappventil
Finns oxå en insex låsskruv som gör att tappventilen inte kan vridas när monteringen är färdig.
Kolla att det finns en packning..... Låssa låsskruven, håll tappventilen i rätt läge med en skiftnyckel och dra sexkanten med en annan skiftnyckel.
Dra fast låsskruven med tappventilen i rätt läge.
Funkar likt en halvkoppling.

https://www.fmmattsson.com/sv/kopplingar-nipplar-och-kulventiler/ventilfasten/17191540

https://www.fmmattsson.com/storage/...423a9afd79cab0f9ce8e/08832650_Ventilfäste.pdf

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Precis, jag har inte lyckats få det tätt med gängtejp. Och när jag skruvar muttern tar gängan slut innan det tätar i bakkant
Magrand Magrand skrev:
Det ska vara en dn15 planpackning som tätar mellan väggbricka/tappventil
Finns oxå en insex låsskruv som gör att tappventilen inte kan vridas när monteringen är färdig.
Kolla att det finns en packning..... Låssa låsskruven, håll tappventilen i rätt läge med en skiftnyckel och dra sexkanten med en annan skiftnyckel.
Dra fast låsskruven med tappventilen i rätt läge.
Funkar likt en halvkoppling.

[länk]

[länk]
tack! Helt säkert den som saknas, och tack för bra beskrivning 👍🏻

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.