9 222 läst ·
26 svar
9k läst
26 svar
Vad säger reglerna?Material i snedtak
Sida 1 av 2
Hej!
Skall dunka igen tak/väggar på vår övervån nu.
I badrummet har jag delvis snedtak,och ena kortsidan på badkaret kommer börja där snedtaket börjar.
Vilken sorts skiva skall jag använda där,med tanke på att man i "zon1" inte får ha kartonggips,och snedtaket kommer börja på ca 1,2m öfg och sedan öka i avstånd.
Är det lika bra att sätta en o-organisk skiva just ovanför badkaret,eller är det helt enkelt krav på det?Hur fungerar det med målning på en sådan skiva?
MVH/Baritz
Skall dunka igen tak/väggar på vår övervån nu.
I badrummet har jag delvis snedtak,och ena kortsidan på badkaret kommer börja där snedtaket börjar.
Vilken sorts skiva skall jag använda där,med tanke på att man i "zon1" inte får ha kartonggips,och snedtaket kommer börja på ca 1,2m öfg och sedan öka i avstånd.
Är det lika bra att sätta en o-organisk skiva just ovanför badkaret,eller är det helt enkelt krav på det?Hur fungerar det med målning på en sådan skiva?
MVH/Baritz
BKRs branschregler behandlar inte tak så det är fritt att välja, om Måleribranschreglerna säger nått annat vet jag inte.
Fermacell är en godkänd skiva med en ganska slät yta på, den består av gips och papper? hopblandat, inte ett ytskikt av papper alltså. den används även som beklädnadsskiva i vanliga rum så den bör gå utmärkt att spackla och måla
Fermacell är en godkänd skiva med en ganska slät yta på, den består av gips och papper? hopblandat, inte ett ytskikt av papper alltså. den används även som beklädnadsskiva i vanliga rum så den bör gå utmärkt att spackla och måla
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Personligen tycker jag det är dumsnålt att inte använda våtrumsskivor i hela utrymmet men det är ju upp till var och en...
Jag tycker det är en så liten del i sammanhanget och jämställer det med att både använda folie och rollat system i ett litet badrum vilket jag också tycker är dumsnålt...
Jag tycker det är en så liten del i sammanhanget och jämställer det med att både använda folie och rollat system i ett litet badrum vilket jag också tycker är dumsnålt...
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
resonerar som Paul, varför snåla på det när det inte lär vara allt för stor yta.
kommer i vår bygga badrum på övervåningen o då är delar av det snedtak, kommer klä in allt väggar och tak med våtrumsskivor.
kommer i vår bygga badrum på övervåningen o då är delar av det snedtak, kommer klä in allt väggar och tak med våtrumsskivor.
Mmmm...Kanske det,men jag vill ha plyfa bakom i "zon 2",då vi inte vet hur/vad vi skall hänga på väggarna (går inte att kortla utan mått på saker att hänga upp)...Då känns det ju riktigt bortkastat med våtrumsgips i zon 2,när plyfan ändå e organisk.Men jag tror jag kostar på mig en våtrumsskiva ovan badkaret,det har ni rätt i...
Tack för svar/synpunkter MVH/Baritz
Tack för svar/synpunkter MVH/Baritz
Funderar på samma sak själv.
Kommer att ha c:a 1.35m till taket. Väggen blir liggande stående 45x170 cc60 (yttervägg), liggande 45x45 cc30,osb, våtrumsgips gyproc, folie, kakel.
Men snedtaket? I mitt fall så är det en dusch i samma badrum, så eventuell duschning i badkaren blir det inte.
Förutom barnen då. Har varit lite kluven.
Men jag tänkte såhär. Om man skivar väggarna före taket, även tätskiktet. Sedan gips i taket.
Taket målas med våtrumsfärg.
Eventuellt stänk kommer ju då avbördas på rätt sida folien. Om det nu blir stänk.
Kommer att ha c:a 1.35m till taket. Väggen blir liggande stående 45x170 cc60 (yttervägg), liggande 45x45 cc30,osb, våtrumsgips gyproc, folie, kakel.
Men snedtaket? I mitt fall så är det en dusch i samma badrum, så eventuell duschning i badkaren blir det inte.
Förutom barnen då. Har varit lite kluven.
Men jag tänkte såhär. Om man skivar väggarna före taket, även tätskiktet. Sedan gips i taket.
Taket målas med våtrumsfärg.
Eventuellt stänk kommer ju då avbördas på rätt sida folien. Om det nu blir stänk.
Som jag förstått det får man inte ha nån organisk skiva i zon 1.
Dett är ett utdrag ur "lättnader gällande våtrum" Med nya BBV 10:1 får man också lov att använda träfiberbaserade skivor igen i zon 2, dvs OSB-, plywood- och spånskiva.
Men jag kan ha fel,är bara elektriker..
MVH/Baritz
Dett är ett utdrag ur "lättnader gällande våtrum" Med nya BBV 10:1 får man också lov att använda träfiberbaserade skivor igen i zon 2, dvs OSB-, plywood- och spånskiva.
Men jag kan ha fel,är bara elektriker..
MVH/Baritz
Det där har ju diskuterats en del.
Men min åsikt, eller åtminstone min tolkning av BBV 10:1 är att träfiberbaserade skivor inte får användas som underlag för tätskikt eller kakel.
I det här fallet ( i mitt fall..
) är underlaget för tätskikt/kakel gyproc-skivan. OSB är för att stabilisera/styva upp väggen.
Men skulle ju vara kul att få åsikt av någon "guru" om det hela, både för min skull och främst TS (så jag inte stjäl tråden helt och hållet...).
Men min åsikt, eller åtminstone min tolkning av BBV 10:1 är att träfiberbaserade skivor inte får användas som underlag för tätskikt eller kakel.
I det här fallet ( i mitt fall..
Men skulle ju vara kul att få åsikt av någon "guru" om det hela, både för min skull och främst TS (så jag inte stjäl tråden helt och hållet...).
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok... nu jobbar jag utefter BKRs branschregler där det går att läsa följande...
Kartongklädda skivor av gips ska inte användas i våtzon 1 som underlag för tätskikt och plattsattning eller som bakomvarande skiva.
Träbaserade skivor ska inte användas som underlag för tätskikt och plattsättning.
Var du hittat din text vet jag inte men blir nyfiken...
EDIT:
Hittade stället där du antagligen läst din text men jag förstår inte hur de kan skriva så för det står ingenting sådant i branschreglerna...
http://www.byggahus.se/artiklar/lattnader-i-badrumsreglerna
Kartongklädda skivor av gips ska inte användas i våtzon 1 som underlag för tätskikt och plattsattning eller som bakomvarande skiva.
Träbaserade skivor ska inte användas som underlag för tätskikt och plattsättning.
Var du hittat din text vet jag inte men blir nyfiken...
EDIT:
Hittade stället där du antagligen läst din text men jag förstår inte hur de kan skriva så för det står ingenting sådant i branschreglerna...
http://www.byggahus.se/artiklar/lattnader-i-badrumsreglerna
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Sorry... missade att citera då ditt inlägg inte var skrivet när jag skrev mitt, men du hann före med postandetJOW skrev:
Jag syftade på Baritz och vidhåller min uppfattning av hur man tolkar reglerna och även leverantörer av material till badrum som jag pratat med oberoende av varandra tolkar reglerna på samma sätt...
Jag likaså...Paul-Staffanstorp skrev:Sorry... missade att citera då ditt inlägg inte var skrivet när jag skrev mitt, men du hann före med postandet
Jag syftade på Baritz och vidhåller min uppfattning av hur man tolkar reglerna och även leverantörer av material till badrum som jag pratat med oberoende av varandra tolkar reglerna på samma sätt...
Bkr likaså kan jag nämna om det skulle vara en bättre källa än mig?
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171247,15.855688
Kom på det, i mitt förslag...
Man kan väl vika ut tätskiktet på första glespanelen också, och sedan gipsar snedtaket. Så får man lite större läpp/överlapp takgips/tätskikt.
I teorin borde det fungera, men jag har ju inte provat, än...
Man kan väl vika ut tätskiktet på första glespanelen också, och sedan gipsar snedtaket. Så får man lite större läpp/överlapp takgips/tätskikt.
I teorin borde det fungera, men jag har ju inte provat, än...