K
Vad säger folket skulle de kunna vara asbest?
Prov inskickat mest nyfiken under tiden.

• Rödbrun platta med flagor och vit beläggning, misstänkt asbestmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Karlvajsing skrev:
absolut är det asbest eller ännu farligare vad du nu än visar....

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K
Golvmatta äldre dusch

K
K Karlvajsing skrev:

• Skadad vägg med flagnande tapet och synlig träpanel, där tapeten har börjat lossna och visar lager av gammal tapet och mögelfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som alltid helt omöjligt att avgöra av en bild, det kan va mer eller mindre troligt men ett prov är enda sättet att veta.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
det där är inget normalt ställe att applicera asbest
så troligen inte det fyller liksom ingen funktion där
och det äör så lite så det blir försumbart oavsett vad det är

K
Tänker i matten alternativt limmet. Det som gjorde mig fundersam var att de är plastbrunn samt plastavlopp samt plast bakom spånskiva, känndes inte riktigt tidsenligt med asbest? Prov är som sagt skickat 👍

K Karlvajsing skrev:
Tänker i matten alternativt limmet. Det som gjorde mig fundersam var att de är plastbrunn samt plastavlopp samt plast bakom spånskiva, känndes inte riktigt tidsenligt med asbest? Prov är som sagt skickat 👍
aldrig i den typen av matta
möjligen i limmet men mattlim med asbest brukar vara mörka grått till svart
har ser det mer ut som om någon tafflig försökt täta skarven med extra mattlim eller säkerställa att mattan fastnar vid skarven med extra mattlim.
finn som jag skrev ingen som helst anledning att använda asbest där förutom att få en slätare fog men....

Satsuki
Stefan N Stefan N skrev:
Som alltid helt omöjligt att avgöra av en bild, det kan va mer eller mindre troligt men ett prov är enda sättet att veta.
Och utan angivande av ungefärlig/misstänkt ålder…

K Karlvajsing skrev:
Övertaget hus från 1927 men plast bakom spånet i väggar och stenull och glasull gör det svårare att avgöra ålder. Mattan på vägg är ju mjuk ej sprucken som de borde va om de va 60-70 tal eller?
Ser ut som 90-talet

K
GoC GoC skrev:
Ser ut som 90-talet
Mattan är ju homogen och genomfärgad vilket skulle kunna vara Pvcmatta?

K
Satsuki Satsuki skrev:
Och utan angivande av ungefärlig/misstänkt ålder…
Övertaget hus från 1927 men plast bakom spånet i väggar och stenull och glasull gör det svårare att avgöra ålder. Mattan på vägg är ju mjuk ej sprucken som de borde va om de va 60-70 tal eller?

K Karlvajsing skrev:
Mattan är ju homogen och genomfärgad vilket skulle kunna vara Pvcmatta?
Det borde det vara, mönstret på väggmattan liknar den vi satte upp i badrummet vi bygde 1993. Så hela badrummet är troligen från den tiden och det lär inte finnas en gnutta asbest i det badrummet.

K
GoC GoC skrev:
Det borde det vara, mönstret på väggmattan liknar den vi satte upp i badrummet vi bygde 1993. Så hela badrummet är troligen från den tiden och det lär inte finnas en gnutta asbest i det badrummet.
Precis, misstänker samma. Avsaknad av svartlim och inga mattor i flerskikt vilket jag läst till mig att det ofta var i asbest i, avlopp och brunn är även i plast vilket skvallrar om senare årtal, stog AB sjöbo plast på brunnens sil..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.