2 841 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Vad säger ni som har kunskap om batterier??
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har två frågor till er som har kunskapen 👍
För tre år sen investerade jag i solpaneler. 26 paneler a 400 watt.
Nu funderar jag på att komplettera i batterilagring. Jag har varken intresse eller kunskap varken om solpaneler eller batterier
Fått en offert;
Batteri Dyness Stack 100 på 20 kWh
Växelriktare Solis på 10 kWh
AI-styrning från Solis
Installation
Total offert är på 66.500
Bra finansiering
Fråga 1; Är det bra prylar?
Fråga 2; är priset rimligt?
Hälsar Jan
Nu funderar jag på att komplettera i batterilagring. Jag har varken intresse eller kunskap varken om solpaneler eller batterier
Fått en offert;
AI-styrning från Solis
Installation
Bra finansiering
Hälsar Jan
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Har du varken intresse eller kunskap så är mitt råd: avstå.
Sedan från min egen synvinkel, jag har folk som ringer mig varje vecka och vill sälja batterier till min solcellsanläggning. Vissa företag knackar till och med på min dörr och vill sälja.
Ingen har visat sig kunna lämna en trovärdig kalkyl på återbetalningstid så mitt standardsvar för att slippa ödsla tid på detta är: nej tack.
Sedan från min egen synvinkel, jag har folk som ringer mig varje vecka och vill sälja batterier till min solcellsanläggning. Vissa företag knackar till och med på min dörr och vill sälja.
Ingen har visat sig kunna lämna en trovärdig kalkyl på återbetalningstid så mitt standardsvar för att slippa ödsla tid på detta är: nej tack.
Hur stora är dina elräkningar April till oktober? Har du mycket förbrukning på kvällar och nätter under sommarhalvåret, kan batteri vara en bra investering.J Jannis54 skrev:Hej,
Fått en offert;
AI-styrning från Solis
Installation
Bra finansiering
Hälsar Jan
Jag har räknat på batterier på 3 olika anläggningar och fick det till återbetalningstid:
5 år fastighet med mycket förbrukning under sommaren
10 år mellanhög förbrukning
20 år lite förbrukning
Den anläggningen med 10 år återbetalningstid, har en solcellsanläggning, som ger production på morgonen till eftermiddagen, fast inget på kvällen, när en stor del an förbrukning händer.
Vi kom fram till, att just i den fastighet är det bättre att sätta fler solpaneler som fångar solen kvällstid.
Batterier är en mycket spännande grej, som gynnar nätet och kollektivet. Men I det flesta fall tyvärr för dyrt för att gynnar individerna som står för investeringen.
Edit:
Tänk på det: det kan vara är 50% grönt avdrag. Om 66.500 sek är efter grönt avdrag, är priset för högt.
Redigerat:
Jag kan inte prata för privata investeringar...
Men jag har några erfarenheter
Vi har haft ett samarbete i sverige med ett mindre vattenkraftverk som just tittade på batterilagring för nätstabilisering då dom hade förutsättningarna för detta.
Ett tag var det väldigt lönsamt att agera backup på detta sätt, så det var många som hoppade på (dom gjorde inte det)
Efter att marknaden mättats så störtdök ersättningen.
Detta kan vara viktigt att komma ihåg när det gäller investeringar som denna, då det är inte hus med fint läge du köper som historiskt sätt alltid ökar i värde. utan en teknisk anläggning som har en livstid på ett antal år som måste hinna betala sig.
Och förutsättningarna för hur den kan betala sig kan snabbt ändras.
Men jag har några erfarenheter
Vi har haft ett samarbete i sverige med ett mindre vattenkraftverk som just tittade på batterilagring för nätstabilisering då dom hade förutsättningarna för detta.
Ett tag var det väldigt lönsamt att agera backup på detta sätt, så det var många som hoppade på (dom gjorde inte det)
Efter att marknaden mättats så störtdök ersättningen.
Detta kan vara viktigt att komma ihåg när det gäller investeringar som denna, då det är inte hus med fint läge du köper som historiskt sätt alltid ökar i värde. utan en teknisk anläggning som har en livstid på ett antal år som måste hinna betala sig.
Och förutsättningarna för hur den kan betala sig kan snabbt ändras.
Tycker det är enklast att räkna på hur mycket man kan spara på att använda "gratis el" när solen inte lyser..
Du har ju sifforna någonstans bara kolla under vilka månader du kan ladda batteriet samt hur mycket du köpt under kvällarna..
Eventuella inkomster från stödtjänster och elhandel kan man se som bonus eller räkna lågt..
Skulle aldrig köpa något man inte kan räkna hem inom 10 år med riktiga siffror..
Du har ju sifforna någonstans bara kolla under vilka månader du kan ladda batteriet samt hur mycket du köpt under kvällarna..
Eventuella inkomster från stödtjänster och elhandel kan man se som bonus eller räkna lågt..
Skulle aldrig köpa något man inte kan räkna hem inom 10 år med riktiga siffror..
ja, batterier förlorar sin kapacitet med åren. ffa om de djupurladdas rutinmässigt.
det finns också en liten men mycket allvarlig brandrisk, som gör att de inte riktigt passar inomhus. och utomhus ställer temperaturen till det. sedan skulle det bli brand i huset av andra orsaker bör batterierna snabbt kunna fås ut, ungefär som man ser på gasflaskor.
det lär dyka upp gravitationslagring för privat bruk på marknaden efterhand. om det inte redan finns.
det finns också en liten men mycket allvarlig brandrisk, som gör att de inte riktigt passar inomhus. och utomhus ställer temperaturen till det. sedan skulle det bli brand i huset av andra orsaker bör batterierna snabbt kunna fås ut, ungefär som man ser på gasflaskor.
det lär dyka upp gravitationslagring för privat bruk på marknaden efterhand. om det inte redan finns.
Precis, vinsten kommer av att kunna slippa köpa mer el från nätet. Inte att sälja mer.G Greger_08 skrev:Tycker det är enklast att räkna på hur mycket man kan spara på att använda "gratis el" när solen inte lyser..
Lite skolmatte och skolfysik gör att man ganska snabbt kan dissa iden att lagra energi genom att sänka/höja vikter för energilagring för hemmabruk i lägenheten, eller villa också för den delen....R rakt09 skrev:
1 kg 1 meter upp/ned ger 9,81 newtonmeter och blir i motsvarande 9,81 Joule eller Wattsekunder i arbete - dvs. 1 kg som lyfts/sänks 1 meter lagrar 9,81 Wattsekunder eller 0,002725 Wh.
Omvandlat i 1 tons vikt om man höjer/sänker en meter så motsvarar det 2,73 Wh i arbete.
En vanlig 'standard' 18650-batteri med 3 Ah kapacitet och nominell spänning 3,7 Volt lagrar 11,1 Wh och motsvarar att 4 ton höjs/sänks 1 meter eller 1 ton höjs/sänks 4 meter i lagrad arbete.
20 kWh i lagring skulle motsvarar 72000000000 Ws eller Joule och delat på 9,81 för att bli i kilo och 1 meter lyfthöjd så motsvarar det en klump på 7399 ton som skall lyftas/sänkas 1 meter - en pool på 7399 m³ vatten (approx 1 ton/m³) är rätt stor - är nära 61 meter i sidlängd i kvadratisk form om den är 2 meter djup.
intressant. du menar alltså att ett 18650-batteri på en laddning skulle kunna lyfta 4 ton 1 meter..?X xxargs skrev:Lite skolmatte och skolfysik gör att man ganska snabbt kan dissa iden att lagra energi genom att sänka/höja vikter för energilagring för hemmabruk i lägenheten, eller villa också för den delen....
1 kg 1 meter upp/ned ger 9,81 newtonmeter och blir i motsvarande 9,81 Joule eller Wattsekunder i arbete - dvs. 1 kg som lyfts/sänks 1 meter lagrar 9,81 Wattsekunder eller 0,002725 Wh.
Omvandlat i 1 tons vikt om man höjer/sänker en meter så motsvarar det 2,73 Wh i arbete.
En vanlig 'standard' 18650-batteri med 3 Ah kapacitet och nominell spänning 3,7 Volt lagrar 11,1 Wh och motsvarar att 4 ton höjs/sänks 1 meter eller 1 ton höjs/sänks 4 meter i lagrad arbete.
20 kWh i lagring skulle motsvarar 72000000000 Ws eller Joule och delat på 9,81 för att bli i kilo och 1 meter lyfthöjd så motsvarar det en klump på 7399 ton som skall lyftas/sänkas 1 meter - en pool på 7399 m³ vatten (approx 1 ton/m³) är rätt stor - är nära 61 meter i sidlängd i kvadratisk form om den är 2 meter djup.
tvivlar en aning.
Om du tänker dig att du har några stycken sådana i ett batteri till en mutterdragare. Med denna drar du en domkraft. Kan du då inte tänka dig att man med denna mutterdragare på en laddning kan hissa upp och ner en bil några gånger?R rakt09 skrev:
så vi får glömma den iden. sett den framföras här och var. en del vattenkraftverk körs iaf enligt principen.Tomtom79 skrev:
40 stycken sådana 18650-celler är going rate i elcyklar. kommer på det typiskt 50 km rakt fram. svårt hitta testad höjdmeterkapacitet, men borde vara känt då de används så istället för lift för mtb-åkning i alperna. en uppgift hintade iaf 1000 meter. den höjdskillnaden och 100 kg ekipage motsvarar 4 ton och 25 höjdmeter.
så att en battericell skulle kunna lyfta 4 ton 1 meter stämmer i det ljuset ganska bra. hur osannolikt det än låter
problemen med deras brandrisk kvarstår. varit med om att en enskild nyladdad cell tog eld. bara det gav en mycket allvarlig brand, och är därefter knappast intresserad acceptera ett batterilager i mitt hem.
Kraftverk pumpar också väldigt stora mängder vatten och ju högre vattenpelaren är ju mindre mängd vatten behövs för en viss mängd energi.R rakt09 skrev:
I Norge (har besökt denna) har man en kraftverk som arbetar med 100 Bars tryck med utsläpp vid Atlantenytan och som tar sitt vatten från damm 1000 meter upp (har också campat där) och där en liter av vattnet med 1000 meter i fallhöjd i potential energi motsvarande 1 m³ vatten med 1 meters fallhöjd.