oceanis skrev:
Du har hög klass på dina argument och din argumentationsteknik ligger på en nivå av den högre skolan. Nästa inlägg i debatten blir väl i nivå med att "din pappa är polis så därför får jag inte bråka med dig i forumet"

Ta det nu lugnt "Elkludde", drick lite samarin så att magsyran neutraliseras, för världen faller inte ihop för ett par dräneringsrör med eller utan styrringar :D
och inte för allt den andra om dränering heller Du får gärna fortsätta att käbbla

peternicklas
larsson r skrev:
peternicklas
Berätta då hur man ska lägga dränen
Ett bra exempel. isodran.jpg

• Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
Bra peternicklas
roligt att se att det inte finns något macadam dike uppmed källarmuren

peternicklas
larsson r skrev:
Bra peternicklas
roligt att se att det inte finns något macadam dike uppmed källarmuren
Varför ska det vara det? Jag var dock tvungen att fylla upp med naturgrus när jag dränerade om men att att använda de gamla massorna bör man göra då det går. Leran runt vårt hus gick inte att hantera därför blev det naturgrus. Inte helt perfekt då gräsmattan lätt blir brun på sommaren. Dagvatten(stuprör) i egen ledning helt skilt från dräneringen gäller ju också.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
När jag dränerade om lade jag Markduk i botten fyllde på med tio cm makadam la ner röret på makadamen och sen fyllde jag på med ca 10cm makadam runt om och ovanför röret och vek runt markduken.

Därefter fyllde jag med befintliga massor. Jag hade platonmatta och cellplast mot källarvägg. Så valde jag att konstruera min dränering.

• Gilla
AJansen och 2 till
  • Laddar…
Är lite skeptisk till markduken eftersom det är ett relativt nytt påfund. Min undran är om inte markduken riskerar att bli tilltäppt av leran dvs. vattnet hindras att nå dräneringsröret. Självklart använder man makadam eller singel närmast röret för att sedan gå över till annat fyllningsmaterial av mindre partikelstorlek. Dräneringen måste ändå göras om på 20-30 års sikt.

peternicklas
Varför skulle inte en dränering hålla mer än 20-30 år om man har lagt ner plaströr, ser till att inga rötter kan nå rören samt underhåller dem genom att spola dem då och då?
Det största problemet med fukt i en källare är just rötter som stoppar rören samt tjäran på utsidan av väggen som försvinner efter 25 år. Om man använder t.ex. isodrän eller motsvarande så är det sagt att de ska hålla i minst 50 år.
Vad gör att de måste bytas efter 20-30 år???

peternicklas skrev:
Varför skulle inte en dränering hålla mer än 20-30 år om man har lagt ner plaströr, ser till att inga rötter kan nå rören samt underhåller dem genom att spola dem då och då?
Det största problemet med fukt i en källare är just rötter som stoppar rören samt tjäran på utsidan av väggen som försvinner efter 25 år. Om man använder t.ex. isodrän eller motsvarande så är det sagt att de ska hålla i minst 50 år.
Vad gör att de måste bytas efter 20-30 år???
rr
Nu tog jag väl till lite i underkant. Underhåller man rören med spolning där håller dom säkert 50 år eller mer :).

Snillen spekulerar! :)

Tigersågen skrev:
rr
Nu tog jag väl till lite i underkant. Underhåller man rören med spolning där håller dom säkert 50 år eller mer :).

(Jag frågar inte för att jag vet, utan för att jag inte vet men funderar.)

Spolar gör man väl för att få bort "skit" från rören innan eller kanske när de är igensatta.
Dräneringen fungerar väl så länge som den inte är igensatt och markduken borde väl hjälpa till med att förhindra det och även göra så att det är mindre "skit" att spola bort?

Om en dränering utan markduk håller XX år med spolning så borde en dränering med markduk och spolning hålla ännu längre? Rötter går väl inte att spola bort i alla fall.

Sen om rören börjar bli igensatta så är väl redan makadammet runtomkring igensatt eller börjar bli igensatt, vilket också tagit längre tid med markduk. Igensatt markduk kan väl inte vara ett större bekymmer än igensatt makadam, om ens igensatt markduk kan vara ett bekymmer.

Nästa fundering.
Skulle inte det också vara en bonus om markduken skulle göra ett hinder för vatten till att nå grunden? Duken den ligger runt, ytterst av dräneringen, så den hindrar ju inte det vatten som kommer in i dräneringen och makadamet. Dräneringen är väl mest för att skydda huset mot vatten inte att dränera marken bredvid dräneringen?

Redigerat:
Det var värst vad det tog fart här. Jag har inte hunnit kika in här på några dagar då jag upptäckt ytterligare fel. Jag återkommer när jag läst i AMA hur dränering ska utföras. Just nu måste jag fokusera på att huset kommer på måndag och vi har lite att åtgärda innan dess. Så jävla less på amatörer. De har fått utförliga uppgifter för hur det skall vara och ändå blir det inte så.
Elröret är fel även det. Vet fan inte hur jag ska hinna lösa det till på måndag...

/Anders

Lite OT, men elröret kvittar eftersom EON förmodligen inte kommer hinna ansluta vårat hus på måndag. De har ju bara vetat om det sedan i maj, och senast förra veckan ringde jag dem för att kolla varför de inte börjat schakta från elskåpet ännu. Då fick jag till svar att allt var i sin ordning, men nu har de helt plötsligt personalbrist. Blir så jävla less på ren svenska.

Men nu till dräneringen. Vi hade en förbesiktning av markarbetena idag då jag måste åtgärda marken näsmast huset så montörerna slipper klafsa runt i lera och vi slipper få in skiten i huset. Då vi kommer hamna i en tvist ang betalningen så vill vi få det officiellt hur det ser ut.

Deras egenkontroll var ju ett skämt. Ett helt slätt papper, med samma handstil på varje punkt. Och samma färg på bläcket. Jag har sett hur de hanterat ritningar och de papprena är allt annat än släta. Ska man fuska kanske man ska göra det med lite mera finess. (behöver inte vara så, men jag får den känslan)

Jag visade de bilder på dränrören jag har och enteprenören hävdar att det ligger duk i botten, sedan singel, rör och singel igen för att till sist ha duken vikt omlott över allt. De hade bilder för "personligt" bruk. Jag vet inte, men om jag hade en kund som inte litade på att de gjort rätt så hade jag visat de bilderna...

Dräneringen på din grund ser bra ut, rätt djup och fall, lite mer singel under och över dräneringen behövs. Varför fiberduk !? Fiberduk skall användas där den behövs, absolut inte runt dräneringen fiberduken slammar igen och det blir stopp på flödet. Jag har gjort husgrunder i 32 år, hade en kund som absolut ville ha fiberduk runt dräneringen, vad hände han ringer efter 2 år talar om att nåt är fel dräneringen funka inte längre, vad hade hänt ?Jo fiberduken var igensatt släppte inte igenom nåt vatten. För övriga grunder jag gjort har det aldrig varit några problem med dräneringen, Många tror att man skall ha fiberduk till allt, Fel, fel, fel, den skall användas där marken är belastad . Vad det gäller böndernas dränering skall den ligga på c:a 50 cm djup, annars gör den ingen nytta.Sen tycker jag inte om att dom fyllt lera intill grunden, vi grusar alltid från grunden och en och en halv meter ut, leran är tät, har du grus hittar vattnet lättare till dräneringen...

Som essge mycket riktigt skriver så gjorde man på det där viset för trettiotalet år sedan. På den tiden hade bilarna förgasare, ungarna gick i tygblöjor och sossarna styrde. Tycker man att allt var bättre för så kan man fortsätta att göra på det viset. Har man istället tilltro till utveckling så bör man följa moderna rekommendationer.

Ett litet tillrättaläggande; böndernas dränering har inte och ska inte ligga på 50cm.
Den skall ligga på c:a 1m eftersom dräneringsdikena ligger med c:a 20m mellanrum och detta är ett avstånd där dräneringen fungerar klanderfritt.
Vad gäller markduk av alla de slag så har detta blivit en fluga som kostar mer än det smakar.
Som tidigarevarande lantbrukare så anser jag att jag har en viss erfarenhet av dränering och dess funktion.
Även när det gäller äldre tegel och ännu äldre trärännor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.