Byggahus.se

Vad rekommenderas för prisvärd fasadfärg till panelbyte

1. B
    Medlem · Blekinge · 32 inlägg

Berg Skogen

Medlem
    Hej på er.

Står inför byte av panel på garage och hus.

Tänkte köpa grundmålad panel för slippa en del jobb.

Vad rekommenderar ni för prisvärd färg att göra slutstrykningen med? Kulören ska vara grå.

Mvh hobby snickaren

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 883 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Den bästa färgen är i mitt tycke Jotuns Demidekk.
    Den är dock ej billigast, men håller länge.

3. L
    Medlem · Norrbotten · 2 216 inlägg

Lutte

Medlem
    Vi valde Falu vapens fasadfärg som någon typ av slamfärg.

Valde det pga att den håller marginellt sämre än dubbelt dyrare färger sen vid ommålning är det bara sopa av fasaden med pisasavan istället för att skrapa.

Målar hellre hyffsat bekymmersfritt var 10e år istället för omständligt var 15e.

• Laddar…
  4. B

Berg Skogen

Medlem
    Värd sitt pris?

5. J
    Medlem · Västra Götaland · 8 inlägg

Jwberg

Medlem
    Grundmålad panel minskar eget arbete, men det finns även "mellanstruken" dvs grundmålad och en gång täckmålad (normalt betällningsvara). Sparar ytterligare mycket arbete och det jag handlade gick jämt ut med att köpa färg.

Röstar även jag för Jotun.
    mvh
    Jonas

6. M
    Medlem · Västra Götaland · 432 inlägg

MasMats

Medlem
    Investera el hyr en sk Roll Box så minimerar du penslandet.
    Testade det m kompisens panel. Jizz. Problemet blev torkningen, för målandet gick på nolltid.

7. Byggglädje
    Nybyggare · Västmanland · 171 inlägg

Byggglädje

Nybyggare
    Jag använde Jotun Demidekk Ultimate till vårt nybygge. Dyr, ja prisvärt återstår att se men 2 år senare så ser det fortfarande nymålat ut. Jag hade helt klart hellre använt en färg som håller 15 år än 10. Så kul är det inte att måla.

8. K
    Medlem · Skåne · 377 inlägg

Kyleman

Medlem
    Nordsjö One super tech
    Inte billig men mycket bra

9. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 315 inlägg

Mazen

Inredare
    På ett tidigare nybyggt garage användes Alcro fasadlasyr täck. Två vänder på obehandlad panel.
    Efter 7 år fortfarande snygg, grannen hade bättrat sitt hus 2 gånger under den tiden.

10. B

Berg Skogen

Medlem
    Vet du vilken typ av färg dom målar med när det är mellanstruket?

11. J
    Medlem · Västra Götaland · 8 inlägg

Jwberg

Medlem
    Hej,

Min panel kom från Valbo trä (via Bolist) och sades vara målad med färg från Engvall&Claesson.

En linoljefärg vad det verkar när jag tittar på deras hemsida nu. Minns att jag pratade med dom och det ansågs vara ok att toppstryka med Demidekk. Gick fint att måla och nu två år senare ser det bra ut iaf. (även om det inte är någon tid egentligen)

12. iSnobben
    Husägare · Östergötland · 2 191 inlägg

iSnobben

Husägare
    Om man ska använda någon typ av förgrundad panel så bör man kolla att färgtillverkaren godkänner det i sina garantier. Vi har målat vårt hus med Alcro Bestå eftersom pappa och mammas hus är målat med den färgen och det ser fortfarande mycket bra ut drygt 15år senare. Alcro kräver dock att man följer hela deras färgsystem för att garantin ska gälla.

Vi valde att bryta även grundfärgen till rätt kulör.

• Laddar…
  13. E
    Medlem · Dalarna · 106 inlägg

Enoksson

Medlem
    Nordsjö One supertech föredrar jag. Den är lättarbetad och har väldigt bra täckförmåga. Demidekk upplever jag som blaskigare/droppig och sämre täckförmåga. Men oavsett val är bägge riktigt bra färger!

• Laddar…
  14. S
    Medlem · Kronoberg · 26 inlägg

Sassie

Medlem
    Vi målade med Gjöco 2009 och färgen sitter kvar än ;) Min erfarenhet är dock att de färger man köper i färgaffären är bättre och håller längre än billiga från bygghandeln. Tror att du kommer att bli nöjd vilken d än väljer om du håller dig i övre skiktet. Sen är det ju stor skillnad på vart man bor i landet.

15. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 068 inlägg

Boan

Medlem
    Vi hade problem med påväxt så gick på den färg som fått bäst i tester vad gäller det, Beckers Akrylat Plus, väldigt nöjd med den. Går förhandla pris med rätt affär. (den har kuluörgaranti och är en bättre variant än den som säljs på K-rauta o Bauhaus (Akrylat Max))

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.