32 735 läst ·
23 svar
33k läst
23 svar
Vad räknas som ett rum?
Sida 1 av 2
Var och tittade på ett hus igår där ett av sovrummen saknade fönster. Räknas det verkligen som ett rum? Hade för mig att det måste finnas fönster / ljusinsläpp för att det ska räknas som rum?
Tack på förhand
//Tobbe
Tack på förhand
//Tobbe
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det syntes väl direkt när ni tittade på huset om det fanns fönster i rummet eller inte?Tbergsten skrev:
Så då vet ni ju.
Jo, men förhoppningsvis så finns det väl bilder och planlösning och är man verkligen intresserad så åker man och tittar innan man slår till. Då bör man upptäcka om huset/lägenheten passar ens behov, oavsett hur många sovrum mäklaren tycker att det är.Tbergsten skrev:
Den definitionen känns fel med tanke på att flertalet husleverantörer verkar ha 8-9 kvm som standard för barnrum.mape17 skrev:
TS ställde en enkel fråga om det räknas som rum om det inte har nåt fönster! Nog är det väl f-n att det ska tjafsas för jämnan (Nyfniken, KnockOnWood). Svara på frågan eller ge tusan i att skriva inlägg! Har ni skrivklåda så skaffa ett kollegieblock!
Kjell
Kjell
Jag vill helt enkelt veta vad det kan ha för betydelse. Blir det inte lite drygt om man måste skapa en ny tråd för varje enskild frågeställning?
TS undrar vad som räknas som ett rum och jag i min tur undrar vad det kan ha för praktisk betydelse att något får benämningen "rum", "hall", eller "förråd".
TS undrar vad som räknas som ett rum och jag i min tur undrar vad det kan ha för praktisk betydelse att något får benämningen "rum", "hall", eller "förråd".
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Och vad har du själv tillfört som svar på Tbergstens fråga?mlkjhr skrev:
Inget absolut ingenting! Saknar du också kollegieblock?
Men du ville väl bara leka forumpolis eller ordningsman en stund.
Saken är ju den att det inte finns klara och entydiga svar på alla frågor.
Och då kan det vara mer klargörande att se "problemet" ur olika synvinklar,
vrida och vända och kanske få en bättre belysning på frågan än ett enkelt ja/nej svar kan ge.
Det kallas att diskutera. Och Bygga Hus är faktiskt ett diskussionsforum.
Lämna nu modereringen åt moderatorerna.
Tips till Tbergsten:
Sök efter rum på boverkets hemsida så ser du hur begreppet används i olika sammanhang.
Men vi tycks vara flera som undrar vad det spelar för roll ändå.
Du köper ju inte en definition, utan ett hus som det är.
Och det går nog inte att hävda dolt fel om det saknas ett fönster
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är bara att läsa vidare:perkaby skrev:
"[h=1]Bostadsutformning[/h] Nya byggnader ska vara lämpliga för sitt ändamål. När man bygger en bostad ska det gå att ordna separata rum med fönster för sömn, samvaro och matlagning.
För byggnader som innehåller bostäder finns preciserade regler (3 kap 17 § PBF). Enligt dessa regler ska bostäder utformas så att det går att skapa separata rum med fönster mot det fria för sömn och vila, samvaro samt matlagning. Det ska också finnas utrustning och inredning för hygien och matlagning.
[h=2]Avskiljbarhet Generellt[/h] Avskiljbara delar av rum ska ha fönster mot det fria och de ska kunna skiljas av från varandra med bibehållen funktion.
"
Citat från
http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygga-andra-och-underhalla/Bostadsutformning/
Min gissning är att det fönsterlösa rummet i exemplet beror av att ett större rum med ett fönster delats av till två mindre rum.
Hade det gjorts ordentligt så hade man naturligtvis fixat fönster också.
Men det borde inte vara alltför svårt att ordna.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är ju det jag säger, att rum inte är ett klart och entydigt definierat ovedersägligt begrepp.perkaby skrev:
Så, som Nyfniken och jag skriver: Vad spelar det för roll?
Passar huset inte så gå vidare och titta på ett annat.
Där antalet fönster är till belåtenhet.
Perkaby, jag har inte skrivit lagar och regler, jag har lika svårt som alla andra att förstå dem.
Och om det ändå inte spelar någon roll, lägger jag mina krafter på något annat, nyttigare.
Vad är din roll i detta? Vad vill du uppnå och ha sagt?
Passa dig så inte du också får mlkjhr på dig