Jtl, nu äter jag varken Findus lasagne eller artificiella margariner, så varför skulle jag kräma i mig symaskinsolja,
när det går så lätt att undvika?

Du kanske friterar i det för att det
är försumbart jämfört med vad du exponeras för, och får i dig, på andra håll.
Jag tror mer på att minimera exponeringen för onödiga kemikalier så långt det är praktiskt möjligt.

Symaskinsolja? Skulle gissa på att din mobiltelefon, din trådlösa telefon + WLAN har långt större effekt på din hälsa än livsmedelsgodkänd olja, intorkad i en bänksskiva.

Paraffin används...

• Barnolja är ett exempel på paraffinolja.
  • ...till ljus oftast i en blandning med stearin.

• ...inom medicin, mot till exempel torra ögon (Oculentum Simplex APL) eller som purgativ.

• ...vid konserving av sylt eller gelé. Efter det att man hällt den nykokta sylten på burk och låtit den svalna, häller man ett lager smält paraffin ovanpå sylten. Paraffinet lägger sig då som ett lufttätt lock i burkens öppning, utan att blanda sig med sylten. Ovanpå paraffinlocket binds vanligen ett stycke tunt tyg.

• ...som hölje till hårdost för att skydda mot uttorkning och mögel.

• ...inom histologin, när man vill bädda in ett preparat.

• ...som skidvalla både i fästvalla och glidvalla. I klistervalla används paraffinolja.

• ...för testning av andningsfilter enligt EU-standard EN143.

KnockOnWood skrev:
Jtl, nu äter jag varken Findus lasagne eller artificiella margariner, så varför skulle jag kräma i mig symaskinsolja,
när det går så lätt att undvika?

Du kanske friterar i det för att det

Jag tror mer på att minimera exponeringen för onödiga kemikalier så långt det är praktiskt möjligt.
Nu var det inte symaskinsolja som var ett av alternativen i denna tråden utan ren paraffinolja...

jtl skrev:
Nu var det inte symaskinsolja som var ett av alternativen i denna tråden utan ren paraffinolja...
Alldeles riktigt!
Jag blandade i min våryra samman det hela med symaskinsoljan som rekommenderades i tråden om granitskivor:
http://www.byggahus.se/forum/kok/211383-granitbankskiva.html

• Gilla
Olof Svensson
  • Laddar…
Bricco skrev:
Symaskinsolja? Skulle gissa på att din mobiltelefon, din trådlösa telefon + WLAN har långt större effekt på din hälsa än livsmedelsgodkänd olja, intorkad i en bänksskiva.

Paraffin används...

• Barnolja är ett exempel på paraffinolja...

Intressant argumentation

Det finns ett ämne som
"Kan också återfinnas i flertalet nappflaskor för barn."

Så då är det alltså ok att använda det överallt också?

Det ämnet heter bisfenol A
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bisfenol_A

PS
Paraffinolja torkar inte in. Det innehåller inga lösnings- eller torkmedel.

Jag har alltid använt rå kallpressad linolja på allt trä i huset som ska oljas, inomhus som utomhus. Verkar fungera utmärkt och blir aldrig kladdig. Dock har jag blivit lite nyfiken på Osmo-oljan för att se om man kan få lite mer glans på den oljade ytan, så den ska jag nog prova nästa gång.

För den som vill testa linoljan, tänk på att det är skillnad på linolja och linolja samt att vissa träslag ändrar lite färg med linolja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.