E Erik JL skrev:
Bra att du hade någon typ av skydd i alla fall...

Reglerna kring hanterande av asbest gäller alla – det är helt enkelt livsfarligt att hantera.

Första gänget var unga och helt oerfarna - men en av dem hade redan ganska läskig hosta.
Nej, reglerna gäller enbart företag, punkt.

Gällande hostan hade den helt garanterat inget med asbest att göra då symtomen kommer årtionden efter exponering, vi pratar 20-50år.
Så om de var unga och inte började jobba med asbest i 2årsåldern så kan vi med säkerhet säga att hostan kom av något annat.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
H Joakimwiljelöf skrev:
Hej!

Hoppas detta är rätt kategori i forumet för denna fråga. För att lättare kunna komma åt en avloppsstam som ska bytas ska jag ta bort ett gammalt (icke fungerande?) frånluft ventilationsrör av eternit innehållande asbest. Som bilderna visar har röret kapats undertill från våningen under, och upptill på mellanvåningen har röret ”halkat ned” från delen som fortsätter upp på vinden. Röret är således helt fritt förskjutbart, enbart fastbundet med en stålvajer från gjutjärnsstammen. Övre delen av röret ser även ut att kunna tas isär delvis.

Min förhoppning är att kunna avlägsna hela röret i sin helhet utan att såga i det genom att föra ned det till våningen under och bära ut helt enkelt. Läser man regelverk krävs ju extrem utrustning för att hantera asbest, men jag antar att detta gäller för de som exponeras till vardags. Vad tror ni gäller för mig i detta fall? Kan det räcka med heltäckande engångsoverall, engångshandskar, skyddsglasögon och Biltemas halvmask med P3 partikelfilter?

Tack på förhand!

[bild] [bild] [bild] [bild]
Det räcker gott o väl, kolla kommunens regler vilken plast den skall slås in i innan du lämnar in det

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.