M Masoyama skrev:
Låter bra. Jag hade liknande läge o sprayade m mögelfri för att döda mögel. Senare installerade jag sorptionsavfuktare. Därefter slipade jag råsponten för utseendets skull. Men funderar fortfarande på att ta bort sågspånsisoleringen, fack för fack, och lägga ångbroms där. Sedan på med ny isolering typ träfiberskivor eller lin.
Har du då stängt alla ventilationsdon eftersom sorbtionsfuktaren väl annars avfuktar även uteluften, vilket ju känns som en oändlig uppgift :)

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har du då stängt alla ventilationsdon eftersom sorbtionsfuktaren väl annars avfuktar även uteluften, vilket ju känns som en oändlig uppgift :)
Ja precis. Jag hade faktiskt inga ventiler eller luftspalten. När jag utredde vad som skulle vara mest lämpligt kom jag fram till att det var bättre att skippa ventiler/ luftspalter. Det är såklart inte 100 % tätt i skarven mellan vägg o takfot men närapå.

Avfuktaren går igång om rel luftfuktighet på vinden är över 65%...sker endast i perioden september till april.

Bytte nyss tegeltak, läkt och underlagsduk. Råsponten såg bra ut från ovan.

Jag funderar dock fortfarande på att byta till huntonskivor som isolering istället för dammande spån, och då lägga en modernare ångbroms i botten ovanpå vindens bjälklag.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.