Funderar på att kakla duschen utanför bastun!
Idag är väggarna målade med Alcros intensiv-färg (med primer och hela köret) på glasfiberväv, men det börjar gulna och se lite sunkigt ut!
Funderar därför på att kakla hela härligheten men är osäker på vad som krävs.
Vad behövs för underarbete innan kaklet?

Andra tips är välkomna, t.ex. hur gör man med duschblandaren som har dold rördragning i väggen när kaklet kommer på och bygger ut en bit?

Vad gäller underlaget så skall det vara gips. Väggarna skall vara reglade tätare än vanliga väggar (har för mig 45cm), eller så sättar man dubbelgips, då dugger cc60 mellan reglarna.

Om vi antar att du har gips under den där väven, så uppstår ju frågan om man måste ta ner väven eller om det går att kakal på den (eller sätta ett extra lager gips på väven). Där behöver någon annan förklara, jag vet inte.

Väggen skall fukspärras enl. något av de system som finns på marknaden, det innebär att du skall köpa både fuktspärr, kakelfix och fog av samma (godkända ) fabrikat. I hörnen skall man sätta en speciell tejp eller fiberremsa som dränks in med fuktspärr (vilket som gäller står i anvisningarna till det spärr system du väljer). Samma runt görgenomföringar och liknande.

Vad gäller blandaren, så gå till en VVS butik och fråga, jag är nästan säker på att det finns förlägnings bussningar att använda för detta. Men kolla innan du börjar, så att det inte visar sig att du måste hugga hål i väggen och flytta ut fästet en bit.

själva kaklingen är kul, men gör en väldigt nogrann planering av hur du placerar plattorna, så att du undviker att få alltför smala remsor av platta, framförallt i hörnen, men även mot taket. Efterssom hörn nästan aldrig är helt lodräta så är det ofta fel att försöka få en hel platta i hörnet, risken är att man måste fylla i med "kilar" av kakel när man kommer upp på 2m höjd. Det är oftast bättre att börja med en halv eller 2/3 platta i hörnet.

Om man gipsar rätt på väggen, är det en bra ide?
Kan tänka mig att gipsen då blir innestängd mellan två fuktspärrar och det borde inte vara så bra!
Nä, det blir nog "the hard way", riva väggen och gipsa på nytt, då vet man att det blir rätt!

Då blev det som vanligt, det lilla projektet svällde och blev större ;D

Jag tror att det är som du säger, men med tanke på merarbetet så kan det ju vara bra att få beskedet från någon som vet. Kanske räcker det att "punktera" den gamla väggen med en tandad skrapa eller liknande?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.