15 611 läst ·
20 svar
16k läst
20 svar
Vad krävs för att få slutbevis?
1:an är ganska given. Kommunen vill vara säker på att dom kan laga mat till dig om du bryter alla ben i kroppen och måste bistå med mån form av hemtjänst. Samma gäller för all handikappanpassning, detta måste vara klart.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Fniss... gammelmormor får färdiglagad mat i lådor från hemtjänsten. 
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Fast jag är med på vad du menar. Problemet är ju bara då att de kan anse att de inte kan tvätta åt mig om inte tvättstugan är helt klar osv... Har man bara lite fantasi så kan vad som helst bli ett bekymmer i kommunens ögon. Det är inte 100% klara regler. Och inte sitter man i en position där man skulle ha någon som helst praktisk möjlighet att driva en fråga vidare.
Att garaget måste vara komplett tycker jag är i hårdaste laget eftersom det inte påverkar hurvuda huset är tjänligt som bostad eller ej. Jag har fått höra om en familj som bara för en vecka sedan fick interimistiskt slutbevis [eller vad det nu heter] utan att garaget var påbörjat. Jag tror det var i kävlinge kommun.
Själv har kommunen varnat mig för att jag inte kan få slubevis innan jag rivit några gamla byggnader på tomten eftersom jag skulle ha överarea anars. Samtidigt har jag hört om andra som utan problem kunnat riva i lugn och ro i efterhand. Irriterande med olikabehandlingen..
Själv har kommunen varnat mig för att jag inte kan få slubevis innan jag rivit några gamla byggnader på tomten eftersom jag skulle ha överarea anars. Samtidigt har jag hört om andra som utan problem kunnat riva i lugn och ro i efterhand. Irriterande med olikabehandlingen..
Håller med, helt galet att det inte är tydliga regler.
Tror dock att handikappreglerna finns beskrivet någonstans, som innefattar vändradie för rullstol på wc, tillgång till kök på entréplan och lite annat. Har inte för mig det stod något om tvättstuga, men man vet ju aldrig. Snart ska väl kommungubbarna ha tillgång till möteslokal i alla nybyggda hus
Tror dock att handikappreglerna finns beskrivet någonstans, som innefattar vändradie för rullstol på wc, tillgång till kök på entréplan och lite annat. Har inte för mig det stod något om tvättstuga, men man vet ju aldrig. Snart ska väl kommungubbarna ha tillgång till möteslokal i alla nybyggda hus
Eftersom jag tidigare råkat ut för att kommunen bestämt hävdat "Så här är det" i en fråga där jag senare upptäckte i Boverkets råd att de hade helt fel så är jag nyfiken på regler och riktlinjer bakom slutbevis.
Någon som har koll på vart jag kan läsa själva "lagkällan"? Är det plan- och bygglagen?
Finns det någon form av skriftlig praxis från t.ex. Boverket?
Någon som har koll på vart jag kan läsa själva "lagkällan"? Är det plan- och bygglagen?
Finns det någon form av skriftlig praxis från t.ex. Boverket?
Klicka här för att svara