32 674 läst ·
45 svar
33k läst
45 svar
Vad kostar "proffspappen" som takläggarna använder?
Fråga till TS:
Varför undrar du vad den kostar?? Curiosity killed the cat........
Glömde: en rulle är 7.5m x 1.0 m, överlappskanten är 12cm. man får ut ca 6,2kvm täckande kvadratmeter per rulle.
Varför undrar du vad den kostar?? Curiosity killed the cat........
Glömde: en rulle är 7.5m x 1.0 m, överlappskanten är 12cm. man får ut ca 6,2kvm täckande kvadratmeter per rulle.
Då menar Ni att vi GDS:are aldrig kan få tag i en papp som är tillräckligt bra/värd att lägga på ett tak? Utan det är endast proffs som har tillgång till papper som är bra. Märkligt isåfall att det stora företagen säljer papp till GDS:are!
Tror gör man i kyrkan, om man nu är religiös. 
Man lägger bara ett lager underlagspapp även om man har ytpapp. Dock är det skillnad på vilken underlagspapp som får användas till vad. Enkelt sagt är det väl YAP till pannor och YAM under ytpapp.
Nu tycker jag att vi slutar gissa vilt och börjar läsa vad pappskallarna själva skriver, de borde ju veta? Klart är att det finns olika produkter för GDS och Takentrepenad. Klart är också att man ogärna vill få ut entrepenadpappen till GDS-folket eftersom den kräver utbildningar och ibland specialverktyg.
Kraven på certifieringen "Heta arbeten" (eller vad den nu heter) torde väl gälla även om jag själv går upp på taket med gasolbrännaren? Jag hade en bekant med mig som var certifierad och som släpade upp yxa, släckare och vattenslang på taket innan vi satte igång. Kanske inte självklart för andra att dra upp det på taket när man "bara" skulle svetsa papp?
Man lägger bara ett lager underlagspapp även om man har ytpapp. Dock är det skillnad på vilken underlagspapp som får användas till vad. Enkelt sagt är det väl YAP till pannor och YAM under ytpapp.
Nu tycker jag att vi slutar gissa vilt och börjar läsa vad pappskallarna själva skriver, de borde ju veta? Klart är att det finns olika produkter för GDS och Takentrepenad. Klart är också att man ogärna vill få ut entrepenadpappen till GDS-folket eftersom den kräver utbildningar och ibland specialverktyg.
Kraven på certifieringen "Heta arbeten" (eller vad den nu heter) torde väl gälla även om jag själv går upp på taket med gasolbrännaren? Jag hade en bekant med mig som var certifierad och som släpade upp yxa, släckare och vattenslang på taket innan vi satte igång. Kanske inte självklart för andra att dra upp det på taket när man "bara" skulle svetsa papp?
Men då vi redan har pappskallen på tråden så passar jag på och frågar dig om proffsen ibland använder "amatör"-produkterna?
Är dom ibland tillräckligt bra för ett visst tillfälle och kanske enklare och snabbare att lägga...?
Är dom ibland tillräckligt bra för ett visst tillfälle och kanske enklare och snabbare att lägga...?
Visst finns det de som kallar sig proffs som använder "amatörprodukter", men jag skulle aldrig anlita en firma som använder sig av det. Visst kan dom vara ok om du har en ordentlig lutning på taket, men har du ett låglutande tak så skulle jag vilja påstå att riktig svetsad papp är det enda som gäller.
Kan man sitt jobb så är det varken enklare eller snabbare att lägga gds-papp.
Kan man sitt jobb så är det varken enklare eller snabbare att lägga gds-papp.
För övrigt så behöver ni inte lyssna på "Byggare-Henke" för han har svamlat sig genom hela tråden.
jocke-mejsel??????????????????
det är inte så jävla lätt va dyxletriker.
och försöka förklara för er.
jag är så trött på er när ni inte fattar.
förklara med va ni menar med proffs en gång för alla.
under takpanner/plåt eller som yttertak??
det är en stor skillnad
det är inte så jävla lätt va dyxletriker.
och försöka förklara för er.
jag är så trött på er när ni inte fattar.
förklara med va ni menar med proffs en gång för alla.
under takpanner/plåt eller som yttertak??
det är en stor skillnad
Jag vet iaf att jag måste köpa minst 30pallar papp av den "bra" sorten för att få handla till rätt pris och den är ju lite färskvara med så behöver du 30pall eller med så hör av dig så ordnar vi det hehe
Jag är säker på att du som privatperson kan få köpa pappen av tillverkaren om du beställer en långtadare men tvivlar på att ngn bygghandel tar hem en långtradare för att en privatperson ska ha 10rullar.
För att förtydliga lite här:
Vi pratar alltså ytskikt. takpapp som används på låglutande tak.
"Proffspapp"=takpapp som yrkestakläggare använder och appliceras med hetluft eller liknande.
I min värld så finns det bara tre riktigt bra papptillverkare: Icopal, Mataki och trebolit. Möjligtvis siplast också. Detta är dom enda som får lämna tätskiktsgaranti via tg-norden som har det absolut bästa garantipaketet på marknaden. läs gärna mer på http://www.tg-norden.se/
Sedan kan man köpa svinbillig papp från Italien, Holland, Belgien, Ryssland och gud vet allt.
Vi pratar alltså ytskikt. takpapp som används på låglutande tak.
"Proffspapp"=takpapp som yrkestakläggare använder och appliceras med hetluft eller liknande.
I min värld så finns det bara tre riktigt bra papptillverkare: Icopal, Mataki och trebolit. Möjligtvis siplast också. Detta är dom enda som får lämna tätskiktsgaranti via tg-norden som har det absolut bästa garantipaketet på marknaden. läs gärna mer på http://www.tg-norden.se/
Sedan kan man köpa svinbillig papp från Italien, Holland, Belgien, Ryssland och gud vet allt.
Ja och av ngn okänd orsak så säljer min plastgrossist GCM-plast också matakipapp som är billigare genom dom än direkt från mataki.... Men visst vi arbetar sällan med papp så vi blir väl för små och oviktiga kunder för mataki gissar jag?