Byggahus.se

Vad kostar en totalrenovering?

1. R
    Nybyggare · Stenhamra · 158 inlägg

robba5

Nybyggare
    MIn syster köpte ett renoveringsobjekt på ca 120m2 för 5 år sedan, hon lejde bort allting och om jag minns rätt så gick renoveringen på ca 1,8 miljoner, hon bytte yttertak, plåtar, stuprör, fönster. Rev ut allting inomhus, nya väggar och tak. ny el och vvs, nytt värmesystem med vattenburen golvvärme, ikea kök, 2 kaklade badrum. Absolut ingen hög standard på materialvalet men mer eller mindre standard.

2. P
    Husägare · 2 622 inlägg

Pin

Husägare
    Det verkar rimligt för de åtgärderna du beskriver. Jag tror dock TS inte behöver göra en så radikal renovering. Huset är ju från 1967 i betong och tegel med nytt tak.

Värmesystem har vi iofs inte diskuterat i tråden innan och det beror ju helt på hur det ser ut i dag.

Jag är gissar att huset är fullt beboeligt som det ser ut idag.

3. U
    Medlem · 36 inlägg

Umma01

Medlem
    Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Svårt att få tag i bra hantverkare, så sant. (Förklarar varför typ 90% av alla badrum inte har rätt vinkel på fallet i duschen. : ) Och ja, ha någonstans att bo med barnen, det hade jag inte tänkt på. Och inte heller efterforskningen och den beslutsutmattning man kan drabbas av när man behöver besluta om allt från glans på kakel till var vägguttaget ska sitta.

4. Shakula
    Husägare · Skåne · 596 inlägg

Shakula

Husägare
    Du har redan fått bra råd om kostnader osv.

Vill ge rådet att gå på visningen, så att ni får er en bättre uppfattning. Men ta med er någon förälder/kompis som är händig/duktig, som kan titta på det objektivt och sedan förklara de olika momenten som måste fixas.
    Tänk också efter vad som är ett måste. Vilken standard kan ni tänka er bo i och vilken är er målbild och hur snabbt "måste" ni nå den?

5. U
    Medlem · 36 inlägg

Umma01

Medlem
    Vi tackade nej idag, efter titten igår. Det ligger perfekt och har bra storlek, men allt behövde göras och det luktade mögel i källarens olika rum trots att den inte var inredd. Vete tusan om den lukten och sporerna försvinner bara för att man dränerar. Positivt var att jag gick runt med en geigermätare (som rekommenderats i en annan tråd) i väskan och kikade ned på den lite nu och då mot golv och väggar - och det var finfina resultat. Alla tänkvärda kommentarer fick oss att vakna ur drömmen om just det här huset. Det är ju liksom inte så mycket som skiljer det från ett ruckel när allt behöver göras. Ok standard för en sommarstuga, men inte för att bo i långsiktigt till det priset.

6. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 9 858 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Kåken lär väl rivas kan jag tänka mig, det är inte många som renoverar ett sånt hus i dag.

7. O
    Medlem · 374 inlägg

OMathson

Medlem
    Kanske det men en kompis har nyligen renoverat två sådana hus de senaste åren i Stockholmsområdet, förvisso hantverkare och med min hjälp.;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.