Jag är tvungen att göra en geoteknisk undersökning i samband med en utredning angående anläggande av avlopp. Vem som ska betala den råder det delade meningar om, men det är en separat tråd.

Jag har googlat lite och sett både kostnader mellan 3000-7000
http://www.byggahus.se/bygga/markarbeten-innan-plattan

och mellan 16000-19000 plus moms!
http://www.geomarkservice.se/geotekniska_utredningar.html

Vad är rimligt och finns det någon som kan rekommendera att billig firma i Stockholmsområdet?

Ingen som har erfarenhet av detta?

Hej, vi har gjort borrningar och undersökt marken för en källare , dom borrade 6 hål 6meter djupa, mest för att se så det inte var berg. Kostnad 38000:- + moms. Det tog 1,5 tim på plats ,så det är dyrt:(
/Jan

Det låter ju helt otroligt dyrt. Har fått in några offerter på runt 15.000 kr nu. Några dyrare också i och för sig. Men det kanske beror på vilket syftet med geotekniska undersökningen är? Mitt gällde endast avlopp.

Hemmakatten
Du ska "bara" kolla om det går att anlägga avloppsanläggningen och då tycker jag att du ska vända dig till en firma, företrädesvis en grävfirma, som gör infiltrationsanläggningar. Det de behöver göra är att gräva ett par provgropar ett par meter djupa. Då ser man dels hur marken är beskaffad och hur eventuell tillrinning av grundvatten.En van grävare och avloppsanläggare ser direkt hur läget är och hur en anläggning bör utföras.. De kan också göra en ritning som du kan vidarebefordra till kommunen. Kommunen (miljöinspektör) brukar vilja komma ut och titta, dels i provgroparna och dels innan allt fylls igen. Anlita gärna en firma som tidigare har gjort infiltrationsanläggningar i kommunen. Då känner kommunen till firman och kan lita på att allt blir rätt gjort.

Vi har anlitat Geo Markservice 2 gånger och vår granne 1 gång. Jag har bara gott att säga om företaget. Men hos oss var det lite större undersökningar. Att be dem kolla avloppet innebär att de måste ta dit stora maskiner, provborra och det innebär större kostnader.

En annan variant är att du anlitar grävfirman, låter de gräva provgropar och sedan tar ut Geo Markservice för att titta och rita upp förslag på lämplig anläggning som du sedan skickar till kommunen. Då borde priset bli en del billigare. Den person som var ute hos oss och grannen heter Ewa Holmqvist Sundman. Hon var kunnig och lätt att prata med.

• Gilla
Östlund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.