vi ska göra en tillbyggnad på ca 40 kvm och behöver en arkitekt som ritar skissen.
vad kostar det att anlita en arkitekt, någon som nyligen fått något pris?

har pratat med en del som säger ca 10 000kr medan andra säger 20 000-50 000kr.
tycker att det låter väldigt mycket med 50 000kr.

Det beror ju lite på vad arkitekten skall göra. Om ni skall sitta i dagar och diskutera detaljer, bygga digitala modeller som visar ljusinsläpp vid olika årstider etc så kommer inte 50.000kr att räcka långt.

Om det däremot handlar om att ni och arkitekten träffas, h*n går hem och ritar, kommer tillbaka, justerar era synpunkter och sedan gör klart bygglovsritningar och konstruktion så torde priset hamna runt 15-20.000kr.

Ett bra sätt att få reda på priset mer exakt är att ringa till ett par arkitekter och få en prisuppgift "mellan tummen och pekfingret".

sotsveden skrev:
vad kostar det att anlita en arkitekt,
Det är ungefär samma fråga som: Vad kostar en tavla?

Du kan hitta yngre, oerfarna arkitekter som ännu inte gjort sig ett namn ganska billigt. Det är en chanstagning eftersom talangen är oprövad och erfarenheten mindre.
Eller så kan du anlita en känd arkitekt, vars namn ger byggnaden ett mervärde genom kändisfaktorn och erfarenheten. Liksom kända konstnärer blir dessa uppdrag dyra.

Och sedan finns det alla kategorier däremellan.
Uppdragets omfattning kan ävden det variera från enklare handskisser till större utredningar och detaljerade beskrivningar.
Därför är det svårt, eller nästintill omöjligt att besvara din fråga.

Från 10.000 kr och uppåt får du nog räkna med.

volvo: jag fattar också att det är skillnad mellan olika arkitekter och också beroende på var i landet man befinner sig.
jag ville bara höra om andra som nyligen använt sig av en arkitekt. det är ju intressant att höra om andras erfarenheter.
ju fler som svarar desto bättre översikt får man också.
jag trodde att meningen med detta forum bla. var att dela med sig av erfarenheter men det verkar inte du tycka eftersom ditt svar mest var att tala om att min fråga var helt idiotisk.

sotsveden skrev:
eftersom ditt svar mest var att tala om att min fråga var helt idiotisk.
När det gällde min uppskattning om pris så fick du en konkret uppgift:
"Från 10.000 kr och uppåt får du nog räkna med. "
I övrigt kan du tolka mitt svar hur du vill.

Men som man ropar får man svar.........
"har pratat med en del som säger ca 10 000kr medan andra säger 20 000-50 000kr.
tycker att det låter väldigt mycket med 50 000kr. "

Om du tycker att 50.000 kr låter mycket så kan det bero på att du i det priset kanske får sådant som inte du är beredd att vilja betala för. SOm tex en erfaren, namnkunnig arkitekt som lägger ner lite extra tid för att få tillbyggnaden så bra som det är möjligt.
Om du vill komma undan billigt kan du som sagt chansa på någon ung, grön och oprövad. Det kan bli bra, det kan också bli mindre lyckat.

Du verkar redan ha lagt dig i ett prisspann som du kan tänka dig. Då får du istället gå ut och se vad du kan få för dessa pengarna.

I vårt fall så kostade det oss ca 60 000 för att göra en tillbyggnad på ca 70 kvm men även förändring av befintligt bostad. Förutom skiss och allt så ingick i det även ritningar på själva konstruktionen som en byggnadsingenjör tagit fram. Träffade arkitekterna ca 6 gg. Vi bor på norra sidan av Sthlm.

Ska dock ärligen erkänna att det i vårt fall var pengar som gick rakt ner i sjön ... När vi väl satte igång med att bygga om befintligt hus så kom vi på andra lösningar som passade bättre. Utbyggnaden blev aldrig av och kostnaden för bygglovsansökan gick också rakt ner i sjön... Hade vi träffat annan arkitekt så kanske den gett oss andra förslag som i slutändan passat oss bättre. Vad vet jag.

Har träffat några hantverkare som skämtat om att ritningar från en arkitekt får man göra om 10 gånger ... o i vårt fall (!) så stämmer det tyvärr 100 %.

I övrigt så måste jag hålla med Volvo angående svårigheten med att svara på din fråga. Och jag tycker själv att du missar poängen med det han skriver. Jag har själv träffat rätt många arkitekter i mitt jobb. Båda kända och mindre kända.

Tar du en arkitekt (firma) som har ett väletablerat namn kan det kosta skjortan. Om den personen överhuvudtaget tar sig an ett projekt på 40 kvm. Tar du en som är totalt okänd kan det också kosta skjortan...om den personen egentligen borde syssla med annat och ni i slutändan får göra om allt. Å andra sidan kanske ni hittar hantverkare som själva har de kontakterna och genom det får ett bättre pris. Finns många byggfirmor som samarbetar med olika arkitekter.

sotsveden skrev:
vi ska göra en tillbyggnad på ca 40 kvm och behöver en arkitekt som ritar skissen.
vad kostar det att anlita en arkitekt, någon som nyligen fått något pris?

har pratat med en del som säger ca 10 000kr medan andra säger 20 000-50 000kr.
tycker att det låter väldigt mycket med 50 000kr.

Vad är det ni behöver egentligen ?
Är det bara ritningen till bygglovet - eller vill ni ha en arkitekt som ritar förslag som denne presenterar för er så ni kan diskutera den bästa lösningen osv osv !?

/K

DM skrev:
Har träffat några hantverkare som skämtat om att ritningar från en arkitekt får man göra om 10 gånger ... o i vårt fall (!) så stämmer det tyvärr 100 %.
En del hantverkare får också göra om sina jobb tio gånger :D

Nyfniken skrev:
En del hantverkare får också göra om sina jobb tio gånger :D
Så sant!

Kanske därför jag gör så mkt som möjligt själv... Så slipper jag skylla på någon annan... ;)

klaskarlsson skrev:
Vad är det ni behöver egentligen ?
Är det bara ritningen till bygglovet - eller vill ni ha en arkitekt som ritar förslag som denne presenterar för er så ni kan diskutera den bästa lösningen osv osv !?

/K
vi ska bygga till 2 sovrum och har 2 sidor av huset där det är möjligt så det vi behöver är ett förslag på var det blir bäst .

Hej

har redan skrivit till dig i en annan tråd i forumet
(se: http://www.byggahus.se/forum/arkite...tritat-utbyggnad-konstruktion.html#post889460)

jag kan bara säga att jag har haft turen att just den arkitekten var villig att ta sig an mitt projekt med en privat villa.

de bygger normalt lite större (bl.annat Tyska ambassaden stockholm , Piteå - Acusticum (världskänd Konserthall)

Det var lyckliga omständigheter vi kom i kontakt med arkitekten (jag tyskt, han tyskt )

men oavsett detta tycker jag med både arkitekt och konstruktionsritningar är 50000 rätt billigt oavsett vilken arkitekt man anlitar.

sen finns ju vissa arkitekter som tror de är bättre än andra (eller snarare ANDRA som tycker de är bättre)
och dom är ju inte dummare än att ta betald för sina arbeten.

Jag säger som i andra tråden, varenda öre (nästan iaf) är värt om man anlitar en arkitekt!

Andreas

Jag hoppar in på denna tråd med en följdfråga: När uppstår kostnaden? Jag gissar att ovan gäller när tycke uppstår vilket leder till kontrakt. Inga problem. Men, det kanske inte blir så ballt. Om man kontaktar flera, betalar man en faktisk kostnad bara för själva framtagandet av det ej så detaljerade förslaget?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.