36 138 läst ·
56 svar
36k läst
56 svar
Vad kostar det att höja temperaturen 1 grad
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jo du, det var djäkligt länge sedan!Paxman skrev:
Redan de gamla egyptierna kunde fastställa jordens diameter, lång före vår tideräknings början för 2100 år sedan.
Och här är ett citat från Wiki:
Men du kanske snarare tänker på den geocentriska resp. heliocentriska världsbilden, som var ett hett ämne på 1500-talet och nästan fick Galilei att bli avrättad.
Men det var en helt annan sak.
Christofer Columbus, som på 1400-talet seglade västerut och upptäckte Amerika, var helt på det klara med att jorden är rund.
Annars hade han inte tagit den vägen för att komma till Indien, som alla visste egentligen låg österut.
Försök inte skoja med oss astrologer, jag menar astronomer
Presenterar han några belägg i boken månntro?
Det där med att folk trodde att jorden var platt är för övrigt också en myt... http://en.wikipedia.org/wiki/Myth_of_the_Flat_Earth
Det där med att folk trodde att jorden var platt är för övrigt också en myt... http://en.wikipedia.org/wiki/Myth_of_the_Flat_Earth
Tydligen fick han möjlighet att göra en hel del försök i några tomma hus som riggades så att de var så nära laboratoriemiljö som var möjligt. Jag minns inte om resultaten av försöken redovisades eller om han bara skrev hans egna slutsatser. Boken är inte skriven för forskare och vetenskapsmän utan mer för oss vanliga husägare.cpalm skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Paxman, jag skall läsa länkarna du skickade i morgon när jag är lite mer skärpt.
Får se vad mitt vetenskapligt tränade öga hittar
Någon som minns ett gammalt TV-inslag när ett helt hus, med styroporisolering, bildade förstamajbrasa.
Allt fångat på film. Ibland är jag lite orolig för min cellplastisolering uppe på taket till min "klimatvind".
Får se vad mitt vetenskapligt tränade öga hittar
Någon som minns ett gammalt TV-inslag när ett helt hus, med styroporisolering, bildade förstamajbrasa.
Allt fångat på film. Ibland är jag lite orolig för min cellplastisolering uppe på taket till min "klimatvind".
Jag håller gärna med om att det är en förenkling och en tumregel detta med en grad fem procent. Men en myt? Blekstad får allt berätta lite mer innan jag blir övertygad. Däremot har han givetvis rätt i att det många gånger finns åtgärder som ger en större besparing än att sänka temperaturen. Detta även utan att sänka komforten.
Visst har du helt rätt.Avemo skrev:Fotografen skrev att det spelar roll om man höjer inomhustemperaturen från 16 till 17 eller från 25 till 25 grader. Vad jag menar är att Fotografen har rätt så länge vi pratar procent. Strip har också rätt i att det i absoluta tal blir samma skillnad.
Sedan blir det inte rätt att bara titta på årsmedeltemperaturen. En varm sommardag höjer årsmedeltemperaturen utan att sänka energiåtgången. Ett bättre värde att använda är graddagar.
Jag sammanställde en liten tabell över just min förbrukning. Den visar energiförbrukning över VP, minus 154 kWh varje månad för varmvatten (juli månads förbrukning fick vara mall).
Raden med snittvärden är bara med för jämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk att det ska bli diskussion ikring ett ämne som bara handar om enkel grundskolefysik. Sover folk på lektionerna?
Likadant är det i fråga om nattsämkning av värmen. "Blir ingen besparing" påstår en del som också är oerhört envisa.
Sedan har vi andra saker som folk "tror" på.
Läsare av värmepumpsforum är övertygade om att man sparar massor på att ta bort elemettermostaterna montera innegivarstyrning med toklåg framledningstemperatur om man eldar med ved eller pellets.
Killen med de elektriska strålkaminerna av 50-talstyp dyker också upp på forumet med jämna mellanrum och påstår att dessa billiga grejor ger uppvärmningskostnad på samma nivå som bergvärme.
Blekestad med boken är bara ute efter att tjäna pengar på samma sätt som tanten som skrev en bok om att banta genom att bara äta fett (rent hälsovådligt!). Hon fick i alla fall TVtid för att lägga ut sin lära och sälja tusentals böcker extra.
Tror personligen att det är "sociala medier" som bär orsaken till att så mycken dumhet kan spridas på så enkelt sätt. Folk är vana att bli "följare" och låter bli att tänka själva.
Likadant är det i fråga om nattsämkning av värmen. "Blir ingen besparing" påstår en del som också är oerhört envisa.
Sedan har vi andra saker som folk "tror" på.
Läsare av värmepumpsforum är övertygade om att man sparar massor på att ta bort elemettermostaterna montera innegivarstyrning med toklåg framledningstemperatur om man eldar med ved eller pellets.
Killen med de elektriska strålkaminerna av 50-talstyp dyker också upp på forumet med jämna mellanrum och påstår att dessa billiga grejor ger uppvärmningskostnad på samma nivå som bergvärme.
Blekestad med boken är bara ute efter att tjäna pengar på samma sätt som tanten som skrev en bok om att banta genom att bara äta fett (rent hälsovådligt!). Hon fick i alla fall TVtid för att lägga ut sin lära och sälja tusentals böcker extra.
Tror personligen att det är "sociala medier" som bär orsaken till att så mycken dumhet kan spridas på så enkelt sätt. Folk är vana att bli "följare" och låter bli att tänka själva.
Tja, "sparar massor" är säkert överdrivet, men om du funderar på vad du lärde dig på nämnda fysiklektioner så kommer du med stor sannolikhet fram till att påståendet om besparingar med låg framledningstemperatur mycket väl kan vara sant. Enkel fysikjohanpelle skrev:
Edit:
Man ska ju heller inte glömma att många diskussioner är rent teoretiska, dvs en faktisk besparing kan påvisas, men storleken av den kanske är obetydlig i praktiken.
Redigerat:
Är det någon som sett mer i detalj vad denne Blekestad skrivit i boken? Skulle tro att det finns en del där att dra nytta av, säkert lika mycket som tumregeln 5% per grad. Sättet den beskrivits på av flera i tråden tyder på liten förståelse verkar det som.
Att räkna linjärt går inte med VP
te.x när tillskottsel går in ligger det på toppen av förbrukningen. Dvs belastar den extra graden.
På tal om nattsänkning, vid ingjuten golvärme tjänar man inget på nattsänkning. I vårt hus är det bundet 13kwh per grad i plattan.
te.x när tillskottsel går in ligger det på toppen av förbrukningen. Dvs belastar den extra graden.
På tal om nattsänkning, vid ingjuten golvärme tjänar man inget på nattsänkning. I vårt hus är det bundet 13kwh per grad i plattan.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har nu läst länkarna, som dock kanske inte gör rättvisa åt vad han själv skrivit i boken.KnockOnWood skrev:
Men det bestående intrycket är tyvärr att det är journalist-alarmist-trams utan någon särskild egen substans.
Första prioritet: Skapa klatschiga rubriker ungefär.
Tyvärr
Och boken/författaren finns inte på Halmstads bibliotek.
Däremot har jag i min ägo en bok av Christer Harrysson HUSDOKTORN GÅR RONDEN,
som innehåller en del sanningar om dagens husbyggande.
Men det får vi återkomma till i ett annat sammanhang.
Det är väl mer rätt att säga att en natt är för kort för att nämnvärd sänkning av temperaturen skall hinna infinna sig. Men den lilla sänkning som trots allt hinner ske ger ändå en lika liten besparing.flygrc skrev: