Jag skulle nog vilja säga att ditt hushållsbehov av el kanske ligger runt 10000 kw och elen som går till värmepumpen kanske ligger på 7500 kw.
Vi har ett hus på 280 kvadrat och har en separat elmätare till värmepumpen (frånluftspump, comfortzone CE 50).
den har legat på ca 6500 KW och år sedan 2004 så jag tror ditt hus och pump troligen drar ungefär detsamma.
Vi har förövrigt en total elförbrukning på ca: 16-17000 KWH och år.
Och om din pump drar ca: 7500 kw, så tycker jag det bara är till att dra på för ytterligare en grad, det känns som att det blir en, ursäkta uttrycket "en piss i havet" något dyrare.

Därimot så kan du ju försöka att byta ut till LED belysningar när lampor etc går sönder, har du en server som snurrar och går hemma så kör den kanska bara mellan tiden ungarna kommer hem och till 23- 24:00 per dag, det finns några kronor att spara in där.
Det finns ju naturligtvis mer man kan göra, men för husfriden kanske det inte är värt det. :)

Paxman skrev:
Det finns ju de som hävdar att det inte går att räkna så enkelt som KnockOnWood skriver:
...
Detta för att det kostar inte lika mycket att hålla en temperatur som att höja en grad...
Nu missförstår du väl vad jag menar (med avsikt?).
Jag menar naturligtvis vad energibehovet är att hålla t. ex. 19, 20 eller 21°C innertemperatur.
Inte hur mycket energi som behövs vid själva förändringen.

Paxman skrev:
...En intressant bok i sammanhanget är "Energibluffen" av Lars Blekastad. Han har jobbat som energirådgivare i många år och hävdar att rådet att sänka en grad som alltid ges är helt meningslöst och bidrar bara till lägre komfort...
Hur kan det vara meningslöst?
"Klimatskalet" läcker värme. Ju större temperaturskillnaden är mellan ute och inne, desto mer värme läcker ut.
Är temperaturskillnaden noll sker ingen värmetransport, då är inne- och utemiljöerna i jämvikt.
Det är väl självklart, eller hur?

• Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood,

"Är temperaturskillnaden noll sker ingen värmetransport, då är inne- och utemiljöerna i jämvikt."
Så är det givetvis men utetemperaturen skiftar hela tiden samtidigt som det sker solinstrålning, lampor, människor och en massa andra saker bidrar till att värma huset. Det Blekastad hänvisar till är att hus är dynamiska och inte statiska och jämför med ett tält. Det är därför inte så enkelt som att säga att sänk en grad så sparar du 5 % energi.

Jag ska ärligt säga att det var ett tag sedan jag läste boken och minns inte exakt hur författaren visade sin teori, det var därför jag skrev att "det finns de som hävdar." istället för att tvärsäkert skriva att du hade fel. Jag minns dock att det kändes väldigt logiskt när jag läste det...så återigen, det är värt att läsa boken, den finns på biblioteket så ingen tror att jag försöker sälja den. ;)

Redigerat:
Dynamik hokus pokus, solinstrålningen påverkas knappast av att du ökar en grad inne. Det KnockOnWood beskriver är ju ganska grundläggande för energiberäkningar. Energiförlusten genom en vägg är i princip linjär och ett medelvärde duger gott som bas. Sen skiljer naturligtvis medelutetemperaturen beroende på var vi bor, men det förändrar ju inte formeln.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Måste ju även ha betydelse om du höjer från 16 till 17, 20 till 21 eller 25 till 26 grader...

Äh bara nån vedpinne till :cool:

Förlåt kunde inte hålla mig:)

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Måste ju även ha betydelse om du höjer från 16 till 17, 20 till 21 eller 25 till 26 grader...
Egentligen inte. Energiförlusten genom klimatskalet är i princip linjär. 20 grader skillnad mellan ute-inne ger tio gånger så stor energiförlust som två graders skillnad. I praktiken har vi naturligtvis andra saker som påverkar hur mycket energi som går åt för att värma ett hus (dynamiken som Paxman nämner), men den påverkas ju inte av att vi justerar innetemperaturen.

http://en.wikipedia.org/wiki/R-value_(insulation)

Jag hade tidigare ett hus i samma storlek som TS, och hade ungefär samma energiförbrukning. Kanske något mindre.
Jag räknade ut att det läckte ungefär 200W/grad. Det borde vara något liknande här.
Säger man då att man har uppvärmning i gång i 9 månader så är det ca 6500 timmar. Så en grad skulle kosta ca 1300 kWh läckage då. Har man värmepump får man dela ned det med lämplig verkningsgradsfaktor.

Man borde landa någonstans runt 50 SEK varje månad man har det varmare (om man har VP).

Vilket fabrikat är din värmepump? Hur många kWh är den på?

Strip skrev:
Egentligen inte. Energiförlusten genom klimatskalet är i princip linjär. 20 grader skillnad mellan ute-inne ger tio gånger så stor energiförlust som två graders skillnad.
I absoluta värden är det ingen skillnad, men det som har talats om här är hur många % förbrukningen ändras, och då gör det skillnad. en grad är 50% av två grader, men bara 5% av 20 grader.

Avemo skrev:
I absoluta värden är det ingen skillnad, men det som har talats om här är hur många % förbrukningen ändras, och då gör det skillnad. en grad är 50% av två grader, men bara 5% av 20 grader.
Tja, det blir ändå inte jättestor skillnad. Mellan norr o söder ligger årsmedeltemperaturen 0°C till 8°C, vilket med en innetemp om 20° ger DT om 12-20K = 8,33% i Skåne, 5,00% i norraste norrland.

http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.36...tives/Original_1004px/1313temperaturmedel.png

Är det en rimlig gissning att en värmepumpsägare lägger 60% av sin el på uppvärmning den kallaste månaden?

Enligt Energimyndighetens Energikalkyl: "Genom att sänka den genomsnittliga inomhustemperaturen med 1 grad så minskar energibehovet för uppvärmning med 5 %."

http://energikalkylen.energimyndigheten.se/Smahus_Minauppgifter

Gjorde ett eget ovetenskapligt test i januari för ett par år sedan för att få en överslagsräkning. Sänkte med 5 grader i två veckor under en utlandsvistelse. Slog man ut det per grad och dag under samma månad motsvarade det 6 % skillnad jämfört dagarna utan sänkning.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Strip skrev:
Tja, det blir ändå inte jättestor skillnad. Mellan norr o söder ligger årsmedeltemperaturen 0°C till 8°C, vilket med en innetemp om 20° ger DT om 12-20K = 8,33% i Skåne, 5,00% i norraste norrland.
Fotografen skrev att det spelar roll om man höjer inomhustemperaturen från 16 till 17 eller från 25 till 25 grader. Vad jag menar är att Fotografen har rätt så länge vi pratar procent. Strip har också rätt i att det i absoluta tal blir samma skillnad.

Sedan blir det inte rätt att bara titta på årsmedeltemperaturen. En varm sommardag höjer årsmedeltemperaturen utan att sänka energiåtgången. Ett bättre värde att använda är graddagar.

Magnus Ladulås skrev:
Enligt Energimyndighetens Energikalkyl: "Genom att sänka den genomsnittliga inomhustemperaturen med 1 grad så minskar energibehovet för uppvärmning med 5 %."

[länk]

Gjorde ett eget ovetenskapligt test i januari för ett par år sedan för att få en överslagsräkning. Sänkte med 5 grader i två veckor under en utlandsvistelse. Slog man ut det per grad och dag under samma månad motsvarade det 6 % skillnad jämfört dagarna utan sänkning.
Ha!
Tack Magnus :thumbup:

Jag säger som vanligt (fast man inte får det, men det ger en otrolig tillfredsställelse):
Vad var det jag sa :cool:

Ett par länkar för de som är intresserade av vad hr Blekastad har att säga om saken:

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article16186361.ab

http://www.energibluffen.se/utdrag-ur-boken-17931926

Saxat från sista länken:
Myten om ”En grad, fem procent”
Du har säkert stött på ett av de mest spridda påståendena om energi och besparingar: Om du sänker temperaturen med en grad sparar du fem procent energi.
Tror du på det? I så fall har du gått på en av de vanligaste myterna på området. Det finns många fler.
Dock verkar Blekastad vara väldigt ensam i sina åsikter så det kan mycket väl vara så att han slåss mot väderkvarnar...men det är inte allt för länge sedan folk skrattade åt dem som hävdade att jorden inte var platt...:rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.