Jag har ett tomt som består mest of kuperad berg, höjdskillnaden från entré till huvudbyggnad är mer än 17 meter.

Om jag vill bygga körväg fram till dörren, finns det två problem:
1. Väg lutningen kan bli för mycket så att man måste installera väg värmare för att kunna köra på vintern
2. Kostnaden att spränga och dra långa körväg för att minska lutningen kan bli för mycket

Är det någon som har byggt sådana väg? Vad kostar det per meter för en körväg på kuperad bergstomt?

Totalt omöjligt att försöka svara, ta ut någon som tittar på det ist,

Ska du ha en hyfsat körbar väg vill du nog inte snitta så mycket mer än 10 % lutning, varvid du alltså får en väg på runt 170 meter.

Som du redan fått svar om är det hopplöst att uppskatta priset. Enkla vägar på plan mark kan man väl räkna från 5-600 per meter. Ställ in dig på betydligt mer.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
17m går inte att hantera på en tomt.

17 meter är väldigt mycket.
Tänkte först på idéer som att ha ett garage med överbyggnad vid infarten istället och en hiss i det, men 17 meter är ju typ ett 6-våningshus.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Serpentinväg kanske, beror ju på hur stor tomten är.

Bild och lite info om storlek på tomt skulle ju underlätta för folk att svara ;)

Spräng in ett garage i berget under huset och installera en hiss från garage till hus.

17 meter är ju sanslöst stor höjdskillnad på en tomt, som någon skrev, det är ju ett 6-våningshus. Den tomten måste ju vara alldeles enorm, eller bestå av ett berg...?

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
J johnyj skrev:
Jag har ett tomt som består mest of kuperad berg, höjdskillnaden från entré till huvudbyggnad är mer än 17 meter.

Om jag vill bygga körväg fram till dörren, finns det två problem:
1. Väg lutningen kan bli för mycket så att man måste installera väg värmare för att kunna köra på vintern
2. Kostnaden att spränga och dra långa körväg för att minska lutningen kan bli för mycket

Är det någon som har byggt sådana väg? Vad kostar det per meter för en körväg på kuperad bergstomt?
Jag byggde en sån väg 2007 väglutning ca.12meter med två sort grus + grävmaskin + duk det blev för 23 meter väg 3250 Kr. löp meter.

• Haha
  • Gilla
STA och 1 till
  • Laddar…
harry73
H havnas skrev:
Jag byggde en sån väg 2007 väglutning ca.12meter med två sort grus + grävmaskin + duk det blev för 23 meter väg 3250 Kr. löp meter.
12m höjdskillnad på 23m??? Känns orimligt

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kolla Bamses farmors hus! :rofl:
Det bästa alternativet är förstås plan infart, dvs tunnel rakt in i berget, och sedan hiss till huset. Det kostar säkert en hel del, men det tar i alla fall ingen plats.

• Gilla
Gregus
  • Laddar…
Finns en fastighet i närheten där jag bor som har grusuppfart och den är brant, bilen brukar stå nere när det är halt, Skulle höfta på 40graders lutning.

Vet inte vad som krävs för att hålla en sådan väg i gott skick, men ser alltid ok ut från vägen

Brant grusuppfart till fastighet med synlig lutning intill en väg, omgiven av grönska och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Finns en fastighet i närheten där jag bor som har grusuppfart och den är brant, bilen brukar stå nere när det är halt, Skulle höfta på 40graders lutning.

Vet inte vad som krävs för att hålla en sådan väg i gott skick, men ser alltid ok ut från vägen

[bild]
Är det vägen på bilden du syftar på är den näppe några 40grader, sannolikt inte ens hälften.
40 graders lutning, då snackar vi om de brantaste störtloppspisterna som finns...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Är det vägen på bilden du syftar på är den näppe några 40grader, sannolikt inte ens hälften.
40 graders lutning, då snackar vi om de brantaste störtloppspisterna som finns...
Jag kanske är ute och cyklar lite när det gäller graderna :seenoevil:

harry73
Sedan räknar man lutning på vägar i procent.
45 grader är 100 m stigning per 100m längd (horisontell)
45 procent är 45 m stigning per 100m längd (horisontell)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
det behöver inte kosta speciellt mycket, kanske totalt 745 kr om du har rätt bil ;)

En modifierad terrängbil med stora däck och anpassad chassi som demonstrerar sin höga markfrigång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
tobben87 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.