Jag blir galen på mina garageväggar. Och eftersom jag kan väldigt lite om allt som kräver händighet blir jag lost rätt fort och tar tacksamt emot nybörjarråd.
Mitt första antagande var att det är betong. Men det är enkelt att borra i väggarna även med en vanlig skruvdragare (Makita DDF482), så jag tänker att då borde det trots allt inte vara det.
Min andra tanke var lättbetong, men dels ser det inte så poröst ut i hålen och dels kan jag inte få in en lättbetongskruv hur mycket jag än försöker. Har testat på flera ställen. Bifogar en bild på hur det ser ut där jag försökt, som jag inte vet om den ger något alls.
I besiktningsprotokollet står det "Stomme, material: Lättbetong (Siporex) / Betong / Trä" men det säger ju inget om vad som finns var. Enligt originalritningen är det "mursten" men det kan väl också betyda lite vad som helst, och garaget ser hur som helst inte ut som originalritningen så det kan ha ändrats en del i praktiken. Huset är byggt 1976 så blåbetong slipper jag iaf.
Mitt dilemma är att jag vill kunna fästa hyllor säkert och vet inte alls vad jag borde använda för infästning. Helst tar jag förstås det som är mest lämpat för ändamålet. Men annars kanske det funkar med någon stark universalplugg, tänker typ Fishers pluggar som borde gå oavsett material?