para skrev:
fast ströläkten ligger väl dubbelt så tätt som takstolarna?
Precis jag har lagt 2 srö mellan takstolarna

Hej masterplan.
Som alltid i såna här frågor måste man veta vad som står i kontraktet.

Starttid finns och den höll dom inte, vilket inte behöver vara något fel, finns det en sluttid i kontraktet?

Om sluttiden överskrids, är det sammankopplat med ett vite?

Hade ni med i kontraktet att det skulle vara svenskspråkig personal eller arbetsledning?

Angående spikar på vinden, det bör en besiktningsman anmärka på vid slutbesiktning och firman måste då åtgärda det.

ROT avdraget är tyvärr erat problem inte firmans.
Det finns mer, men vi börjar där...
Vänd er till en byggkonsult alt. Besiktningsman

• Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
Ta hjälp av en besiktningsman för bedömning av fackmässigheten i utfört arbete, låt en jurist hjälpa er med kontakter emot företaget i fråga.
Jag tror även man kan deponera betalning hos arn under processen. Ni måste betala enligt plan, men försök att deponera pengarna så att byggföretaget inte kan nå dem.
Prata med konsumentupplysningen i er kommun.

Nej nej nej kommer inte och säg att du inte tog dom billigaste☺. Börjar tröttna på medlemmarnas hantverkar hat, alla dom seriösa hantverkarna i vårt land skulle skämmas för ett sådant arbete, samma gnäll som det var i 4 ans program med, när skall ni lära er, kvalitet och kunnande får man inte om man vill betala" polack löner". Skäms

• Gilla
danneaberg och 2 till
  • Laddar…
Det enda rådet jag egentligen kan ge är att börja med rådgivning hos en jurist och ta det därifrån. Vi har varit ute med samma sak, fast med markjobb och det slutade väl för vår del.

Hoppas det löser sig till det bästa för er!

/Anders

simpen skrev:
Man spikar igenom råsonten men spiken ska träffa takstolarna
Du lägger än ströläkt mellan takstolarna mä vettö.
Är juh där isf dom syns:)

Hej alla,
Stort tack för alla era svar. Det är "tröstande" i den här situationen. Man blir bara så matt.
Vi blev muntligt lovade en svensktalande arbetsledare och svenskspråkiga arbetare. Det var därför vi inte gick på det billigare alternativen för att där var det nästintill utskrivet att det var utländsk arbetskraft. Jag har egentligen inga problem med utländsk arbetskraft så länge de kan utföra ett bra jobb och det finns någon som kan kommunicera med både dem och kunden. Här var det high chaparall.

Här känns det som vi sitter i en rävsax. Nästa års rot hade vi tänkt använda till något annat. Tyvärr har vi inte en konsumentvägledare/rådgivare i kommunen. Den är borttagen sedan några år. Vi är med i villaägarna så de ringer vi direkt idag.

Vi har dokumenterat med bilder och hållt logg på jobbet, så det har vi till grund. Även när vi har fått stanna hemma från jobbet för att arbetsleda/kontrollera takarbetet.

Vi ska lusläsa kontraktet men jag ville också veta övergripande vad vi som kund/konsumenter har för rättigheter.

Jag blir även så förbaskad på att vi har lagt ned massor, massor av tid att utvärdera, gå igenom dessa offerter, träffat många firmor. Ändå blir det så här.

Tack igen!

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag antar att detta är ett relativt kostsamt projekt. Då kan det vara värt att lägga en slant på att snacka med en advokat, och låta advokaten puffa lite på firman.

Om de är försenade kan ni natuligtvis kräva skadestånd av firman motsvarande det rotavdrag som du förlorar, oavsett om firman slutför arbetet eller det blir annan firma som gör det. Det finns reglerat i skadeståndslagen/avtalslagen/konsumenttjänstlagen (kommer inte ihåg vilken av dem).

Verkar som firman varit runt på nått handelsområde och samlat ihop personal utanför varje butik.

Får säkert en hjältes löpsedel i lokalblaskan om hur synd han tyckte om de som sitter där med tiggarkoppen i ur & skur så han fixade arbete åt dem.

Synd att någon nämner hantverkare i sammanhanget, det är som att kalla sig själv pilot för man har tagit en charter till Mallis och hem.

• Gilla
per solsjö
  • Laddar…
masterplan skrev:
Hej alla,
Stort tack för alla era svar. Det är "tröstande" i den här situationen. Man blir bara så matt.
Vi blev muntligt lovade en svensktalande arbetsledare och svenskspråkiga arbetare. Det var därför vi inte gick på det billigare alternativen för att där var det nästintill utskrivet att det var utländsk arbetskraft. Jag har egentligen inga problem med utländsk arbetskraft så länge de kan utföra ett bra jobb och det finns någon som kan kommunicera med både dem och kunden. Här var det high chaparall.

Här känns det som vi sitter i en rävsax. Nästa års rot hade vi tänkt använda till något annat. Tyvärr har vi inte en konsumentvägledare/rådgivare i kommunen. Den är borttagen sedan några år. Vi är med i villaägarna så de ringer vi direkt idag.

Vi har dokumenterat med bilder och hållt logg på jobbet, så det har vi till grund. Även när vi har fått stanna hemma från jobbet för att arbetsleda/kontrollera takarbetet.

Vi ska lusläsa kontraktet men jag ville också veta övergripande vad vi som kund/konsumenter har för rättigheter.

Jag blir även så förbaskad på att vi har lagt ned massor, massor av tid att utvärdera, gå igenom dessa offerter, träffat många firmor. Ändå blir det så här.

Tack igen!
Det är lätt att vara efterklok. Det viktigaste är att ha allt sktiftligt och att inte betala något i förskott. Konsumenttjänstlagen ger ett bra skydd för privatpersoner oavsett vad yrkesfolket säger. Antar att ni har rättsskydd i hemförsäkringen. Kolla om det kan vara en väg till att få hjälp av en jurist.

Elkludde skrev:
det som går genom råspånten gör väl ingen nytta? jag spikade men 2½ på ströna o 3 på bärlekten som ändå går lite igenom spånten
Pröva slå ett kort spik i en bräda sen ta ett längre rakt igenom, vilket krävs minst kraft å dra ut? Sen e trä levande material. Sen när spiken har suttit i många år så har dom en tendens å inte sitta lika hårt när virket har torkat. Fick ja erfara när ja rev taket som e 60 år gammalt.

para skrev:
fast ströläkten ligger väl dubbelt så tätt som takstolarna?
Max 600cc mellan ströläkten :-)

Inte omöjligt förhandla in att de spikar som sticker igenom ska kapas jämnt med innertaket utan vassa kanter som man kan riva sig på.

Genomstickande spik i utrymmen som används, där takhöjd är 190cm och lägre samt runt taklucka skall böjas tvärs fibrernas riktning, inte kapas.

• Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.