4 068 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Vad kan vara tjall med min rikthyvel?
Hej
Lyckades tillslut lossa lagerhållarena. Letade fram alla avdragare jag hade. En sidan lyckades jag spänna fast den så här. Andra sidan lyckades jag sära med vass mejsel.
Nu återstår att se om lagren går att byta.
Mvh
Fredrik
Lyckades tillslut lossa lagerhållarena. Letade fram alla avdragare jag hade. En sidan lyckades jag spänna fast den så här. Andra sidan lyckades jag sära med vass mejsel.
Nu återstår att se om lagren går att byta.
Mvh
Fredrik
Fick loss lagren.
Har mätt upp dem till 12*32*10.
Märkligt nog finns samma dimension på biltema:
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/tillbehor-till-fastelement/kullager-2000019337
Men då denna cutter roterar med väldigt högt varvtal så kanske man inte kan köpa vilka lager som helst.
Vad tror ni, tror ni man kan köra med biltemas lager? Eller bör man kolla efter andra lager?
Bifogar bild på de gamla lagren.
Mvh
Fredrik
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/tillbehor-till-fastelement/kullager-2000019337
Men då denna cutter roterar med väldigt högt varvtal så kanske man inte kan köpa vilka lager som helst.
Vad tror ni, tror ni man kan köra med biltemas lager? Eller bör man kolla efter andra lager?
Mvh
Fredrik
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Funkar nog alldeles utmärkt med Biltemas lager.F fredand44 skrev:Fick loss lagren.
[länk]
Mvh
Fredrik
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
En snabb sökning så tål det där lagret 100 kilos belastning och 22000 varv per minut.
Var försiktig när du monterar det, dvs knacka aldrig så du belastar kulorna i lagret.
Då halverar du livslängden.
Var försiktig när du monterar det, dvs knacka aldrig så du belastar kulorna i lagret.
Då halverar du livslängden.
Biltema skriver inte ut några specar på sin hemsida så det är svårt att veta exakt vad de klarar. Men med tanke på att ett liknande SKF klarar cirka 700kg belastning och 26krpm så finns det en viss chans att biltemas är tillräckligt bra. Tvivlar nämligen på att originallagret har någon vidare kvalitet.F fredand44 skrev:
Största risken som jag ser det är att spindeln kastar om man använder ett för dåligt lager.
För monteringen kan du testa att värma lagret för att sedan montera spindeln och sedan värma huset för att sedan montera det på lagret. En vanlig ugn på cirka 50c borde vara tillräckligt för att underlätta monteringen.
edit: för sen på monteringstipset.
Repetition är inlärningens moder!S sudo skrev:Biltema skriver inte ut några specar på sin hemsida så det är svårt att veta exakt vad de klarar. Men med tanke på att ett liknande SKF klarar cirka 700kg belastning och 26krpm så finns det en viss chans att biltemas är tillräckligt bra. Tvivlar nämligen på att originallagret har någon vidare kvalitet.
Största risken som jag ser det är att spindeln kastar om man använder ett för dåligt lager.
För monteringen kan du testa att värma lagret för att sedan montera spindeln och sedan värma huset för att sedan montera det på lagret. En vanlig ugn på cirka 50c borde vara tillräckligt för att underlätta monteringen.
edit: för sen på monteringstipset.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Här är en av tusen filmer på tuben med tips, jag valde denna som tips.
Hej,
Enormt tack för alla tips som kommit in.
Nu funkar min rikthyvel igen.
Eventuellt tycker jag den knäpper lite, då jag rullar cuttern för hand.
Men nu har jag hyvlar för första gången sen den pajade.
Tack vare er så fick jag ihop den igen.
Mvh
Fredrik
Enormt tack för alla tips som kommit in.
Nu funkar min rikthyvel igen.
Eventuellt tycker jag den knäpper lite, då jag rullar cuttern för hand.
Men nu har jag hyvlar för första gången sen den pajade.
Tack vare er så fick jag ihop den igen.
Mvh
Fredrik
Grattis Fredrik!F fredand44 skrev:
En av grundtankarna med Byggahus är många tips oftast leder fram till en lösning!
Dag
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden