Hej
Har nyligen köpt en beg rikthyvel. Har tyvärr utgått ur julas sortiment. Storleken var perfekt för mig då jag har lite träd jag tänkte slöjda lite med.
Idag körde jag den ganska hårt, några meter gran. Efter ett tag blev den väldigt varm och tappade fart.
Den lät också ganska illa.
Jag får väl försöka skruva isär den och kolla den men tänkte fråga här om någon har någon idé om vad dom är ett troligt fel.
Jag har nyss kört sönder min kapsåg, då kolen var dåliga och rotorn skadades.
Kanske är det kolen även här?
Alla tips är välkomna.
Mvh
Fredrik
Har nyligen köpt en beg rikthyvel. Har tyvärr utgått ur julas sortiment. Storleken var perfekt för mig då jag har lite träd jag tänkte slöjda lite med.
Idag körde jag den ganska hårt, några meter gran. Efter ett tag blev den väldigt varm och tappade fart.
Den lät också ganska illa.
Jag får väl försöka skruva isär den och kolla den men tänkte fråga här om någon har någon idé om vad dom är ett troligt fel.
Jag har nyss kört sönder min kapsåg, då kolen var dåliga och rotorn skadades.
Kanske är det kolen även här?
Alla tips är välkomna.
Mvh
Fredrik
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Koppla av remmen, rotera motoraxeln, känn om där känns fel, känn därefter på kuttern..
Vad sitter där för motor?
Vad sitter där för motor?
Hej,
Plockade isär nästan hela maskinen. Ska skruva lite till så fort jag kan.
Kolen verkar ju fina, se bild.
När jag lossat på drivremmen tycker jag elmotorn roterar fint. Inget glapp.
Däremot cuttern roterar inte helt perfekt men näst intill. Men jag kan känna lite glapp, samt efter några felfria varv tjärvar den en aning.
Jag ska se om jag får isär den lite mer så fort som möjligt.
Vad tror ni om att våga starta elmotorn utan att den är belastad med kuttern? Tror ni den riskerar att "rusa" och brinna upp på nolltid?
Tänkte se om motorn på så vis tycks funka.
Mvh
Fredrik
Plockade isär nästan hela maskinen. Ska skruva lite till så fort jag kan.
Kolen verkar ju fina, se bild.
När jag lossat på drivremmen tycker jag elmotorn roterar fint. Inget glapp.
Däremot cuttern roterar inte helt perfekt men näst intill. Men jag kan känna lite glapp, samt efter några felfria varv tjärvar den en aning.
Jag ska se om jag får isär den lite mer så fort som möjligt.
Vad tror ni om att våga starta elmotorn utan att den är belastad med kuttern? Tror ni den riskerar att "rusa" och brinna upp på nolltid?
Tänkte se om motorn på så vis tycks funka.
Mvh
Fredrik
Det är väl bara att testa motorn utan belastning. Därefter vet du vart du skall felsöka.F fredand44 skrev:Hej,
Plockade isär nästan hela maskinen. Ska skruva lite till så fort jag kan.
Kolen verkar ju fina, se bild.
När jag lossat på drivremmen tycker jag elmotorn roterar fint. Inget glapp.
Däremot cuttern roterar inte helt perfekt men näst intill. Men jag kan känna lite glapp, samt efter några felfria varv tjärvar den en aning.
Jag ska se om jag får isär den lite mer så fort som möjligt.
Vad tror ni om att våga starta elmotorn utan att den är belastad med kuttern? Tror ni den riskerar att "rusa" och brinna upp på nolltid?
Tänkte se om motorn på så vis tycks funka.
Mvh
Fredrik
Det låter som ett trasigt lager på cutteraxeln? Säkert standardstorlek.F fredand44 skrev:Hej,
Plockade isär nästan hela maskinen. Ska skruva lite till så fort jag kan.
Kolen verkar ju fina, se bild.
När jag lossat på drivremmen tycker jag elmotorn roterar fint. Inget glapp.
Däremot cuttern roterar inte helt perfekt men näst intill. Men jag kan känna lite glapp, samt efter några felfria varv tjärvar den en aning.
Jag ska se om jag får isär den lite mer så fort som möjligt.
Vad tror ni om att våga starta elmotorn utan att den är belastad med kuttern? Tror ni den riskerar att "rusa" och brinna upp på nolltid?
Tänkte se om motorn på så vis tycks funka.
Mvh
Fredrik
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Hej
(har inte testat motorn ännu, då den kräver att den ska vara fastskruvad i aluminiumbordet)
Allt lutar åt att det är lagren för cuttern tycker jag.
Men den/lagren verkar lite lurig att lossa. Ramen består ju av aluminium så man vill ju inte banka för mycket så man riskerar att fördärva lagerhållarna.
Men trots att jag lossat skruvarna så sitter lagerhållarna som sjutton. Tog en gummihammare och träkloss och knackade lite men de vill inte släppa. Har någon tips på hur man bör göra? Slå in en mejsel från sidan i skarven känns inte helt rätt.
Förmodligen kanske det sitter något klister typ loctite för att minska vibrationer i lagerhållarna. Vad tror ni om att värma med värmepistol och knacka?
Alla tips är välkomna. Jag bifogar några bilder.
Mvh
Fredrik
(har inte testat motorn ännu, då den kräver att den ska vara fastskruvad i aluminiumbordet)
Allt lutar åt att det är lagren för cuttern tycker jag.
Men den/lagren verkar lite lurig att lossa. Ramen består ju av aluminium så man vill ju inte banka för mycket så man riskerar att fördärva lagerhållarna.
Men trots att jag lossat skruvarna så sitter lagerhållarna som sjutton. Tog en gummihammare och träkloss och knackade lite men de vill inte släppa. Har någon tips på hur man bör göra? Slå in en mejsel från sidan i skarven känns inte helt rätt.
Förmodligen kanske det sitter något klister typ loctite för att minska vibrationer i lagerhållarna. Vad tror ni om att värma med värmepistol och knacka?
Alla tips är välkomna. Jag bifogar några bilder.
Mvh
Fredrik
På dina bilder sitter det låsringar för lagren, prova att lossa dom?F fredand44 skrev:Hej
(har inte testat motorn ännu, då den kräver att den ska vara fastskruvad i aluminiumbordet)
Allt lutar åt att det är lagren för cuttern tycker jag.
Men den/lagren verkar lite lurig att lossa. Ramen består ju av aluminium så man vill ju inte banka för mycket så man riskerar att fördärva lagerhållarna.
Men trots att jag lossat skruvarna så sitter lagerhållarna som sjutton. Tog en gummihammare och träkloss och knackade lite men de vill inte släppa. Har någon tips på hur man bör göra? Slå in en mejsel från sidan i skarven känns inte helt rätt.
Förmodligen kanske det sitter något klister typ loctite för att minska vibrationer i lagerhållarna. Vad tror ni om att värma med värmepistol och knacka?
Alla tips är välkomna. Jag bifogar några bilder.
Mvh
Fredrik
Produkter som diskuteras: "låsringstången"
Spårringstänger
Spårringstänger är specialiserade tänger utformade för att installera och ta bort spårringar, också kända som säkringsringar. Spårringarna används för att säkra komponenter på axlar eller inuti hål, och spårringstänger hjälper till
Läs mer
Hej,
Lyckades lossa låsringen, men cuttern sitter fast ändå. Jag skulle tro att man måste få isär "lagerhållarna".
Jag gissar att det är styrpinnar, underifrån, som man ser vid sidan av skruvhållen. Dessa sitter nog så tight så det är svårt att sära på dem trots att skruvarna är väck. Förmodligen är konstruktionen sådan att konsumenterna inte ska kunna lossa dem.
En idé som man kanske helst inte vill är att borra ur dessa styrpinnar.
Kan inte heller komma på någon sorts avdragare som skulle kunna lösa problemet.
Knäcker man lagerhållaren så är det nog kört skulle jag tro.
Så om någon har något tips på hur man kan sära dessa vore det toppen.
Mvh
Fredrik
Lyckades lossa låsringen, men cuttern sitter fast ändå. Jag skulle tro att man måste få isär "lagerhållarna".
Jag gissar att det är styrpinnar, underifrån, som man ser vid sidan av skruvhållen. Dessa sitter nog så tight så det är svårt att sära på dem trots att skruvarna är väck. Förmodligen är konstruktionen sådan att konsumenterna inte ska kunna lossa dem.
En idé som man kanske helst inte vill är att borra ur dessa styrpinnar.
Kan inte heller komma på någon sorts avdragare som skulle kunna lösa problemet.
Knäcker man lagerhållaren så är det nog kört skulle jag tro.
Så om någon har något tips på hur man kan sära dessa vore det toppen.
Mvh
Fredrik
Om du knackar upp hållaren några tiondels mm åt gången på varje sida är väl risken liten att du knäcker dem?F fredand44 skrev:Hej,
Lyckades lossa låsringen, men cuttern sitter fast ändå. Jag skulle tro att man måste få isär "lagerhållarna".
Jag gissar att det är styrpinnar, underifrån, som man ser vid sidan av skruvhållen. Dessa sitter nog så tight så det är svårt att sära på dem trots att skruvarna är väck. Förmodligen är konstruktionen sådan att konsumenterna inte ska kunna lossa dem.
En idé som man kanske helst inte vill är att borra ur dessa styrpinnar.
Kan inte heller komma på någon sorts avdragare som skulle kunna lösa problemet.
Knäcker man lagerhållaren så är det nog kört skulle jag tro.
Så om någon har något tips på hur man kan sära dessa vore det toppen.
Mvh
Fredrik
Hej,
Tackar för tipset! Kruxet är att det inte finns någon läpp att knacka mot.
Man kan knacka mot lagerhållarens båge, men vinkeln innebär att knacknigarna nästan snarare kommer från sidan.
Mvh
Fredrik
Tackar för tipset! Kruxet är att det inte finns någon läpp att knacka mot.
Man kan knacka mot lagerhållarens båge, men vinkeln innebär att knacknigarna nästan snarare kommer från sidan.
Mvh
Fredrik












