Vad kan markarbetet gå på?

2k läst  25 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej, Surfat runt här på byggahus.se ett bra tag nu och lärt mig galet mycket bara genom att läsa och titta igenom hur många renoverings/nybyggestrådar som helst :D Man blir ju sugen på att lära sig så mycket som möjligt om hus och speciellt nybyggen! Vad man ska tänka på och vara vaksam på!
    Och nu äntligen för en dag sedan så har jag och min fru skickat in bygglovsansökan till vad jag hoppas ska bli vårat nya hus! Så nu håller vi tummarna :D(y)

Men nu till min fråga! Vi ska bygga ett 1 1/2 hus, huset kommer bli att bli på 197m² boyta (nedervåning+övervåning) samt så kommer vi att bygga ett mindre garage på 20m² , huset kommer att ha krypgrund och inte platta.
    Vi köpte för ett tag sedan en fin (väldigt billig för det läget) kommunal tomt där vi får söderläge på baksidan vilket kommer bli underbart! Tomten är platt och fin, inga större konstigheter där!

Husföretaget som vi ska använda har skrivit i sin kalkyl att dom uppskattar markarbetet till 260000 kronor (bifogar bild). Detta tyckte jag lät som väldigt mycket då jag har en kollega som precis byggt ett hus på samma gata med hjälp av en fristående markentreprenadfirma, där fick dom betala 85000-100000 kr för samma arbete som är inräknade i husföretagets kalkyl/offert som vi har fått. Jag har träffat ägaren till firman min kollega använt då hon gett bra referenser och han menade på att min tomt skulle gå på ungefär samma pris, dock tillkommer det för oss att gjuta plattan för garaget. Då huset kommer ha krypgrund så behöver vi inte gjuta plattan till huset endast markarbetet. Husföretaget står för grundmontering osv. (det arbetet är inte inräknat i deras pris på 260k)
    Markentreprenören som jag har pratat med har erfarenhet av hustypen vi ska bygga samt av området där tomten ligger på då han gjort flera av dom närliggande grannarnas markarbeten.

Så nu undrar jag, vad tror ni att det kan gå på? Vad tycker ni att jag ska göra? Köra på med husföretaget eller beställa egna markarbeten? VET att det är svårt att säga exakt pris men hoppas att jag förklarat nog för att ni ska kunna bilda en uppfattning.

Bifogar bild på vad som ingår i dom 260k från kalkylen samt bilder på tomten. 805m2 är tomten på skall jag tillägga.

Tacksam för svar =)

Mvh.

2. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Vi byggde i lösvirke med delade entreprenader. Det gick bra.

Men generellt rekommenderas inte att ha olika entreprenader för grund, mark etc och själva huset. Risken är att entreprenörerna skyller på varandra om något blir fel. Huruvida priset är ok eller inte, vågar jag inte svara på, men det ingår trots allt en garageplatta.

3. Shakula
    Husägare Nivå 7
    Vilket husföretag är det? SMV eller Älvsby? Åtminstone SMV kräver bolaget skall vara certifierat, dvs du får svårt att hitta ett alternativ.
    När vi byggde hade SMV gått över till totalentreprenad, tror vi betalade ungefär 270tkr för markarbete plus material osv.

4. R
    Medlem Nivå 1

Tack för ett bra svar! Något att fundera på där absolut!

5. R
    Medlem Nivå 1
    Älvsbyhus kör vi på, säljaren har inte sagt något om speciella krav faktist men det kan man ju fråga :)

Så ni betalade 270k PLUS material? Eller ingick materialet i priset? Bara så jag förstår :rofl:

6. T
    Medlem Nivå 5
    Hur menar du med certifierad? Tänker du för montering av grunden då? För tillkommande markarbeten utöver deras grund måste man väl kunna beställa själv?

7. C
    Nybyggare Nivå 1
    Har du koll på markförhållandena på din tomt?
    Finns det någon geoteknisk undersökning eller liknande gjord?

Har ni frågat leverantören av huset vad det är som gör att de uppskattar markarbetet till 260 000 kronor eller är det bara något som säljaren själv har lagt in för att "det är vad det brukar kosta"?

När vi var i startskedet för bygget la säljaren in en summa i den första kalkylen, när vi sedan hade med både säljare och markentreprenör ut på tomten fick vi efter några dagar en reviderad summa av markentreprenören på en summa som stämde ungefär med vad det landade på efter avslutat jobb.

8. Shakula
    Husägare Nivå 7
    Med certifierad menar jag monteringen av grunden. SMV har Isolergrund, vilket kräver en certifierad leverantör. Men detta var innan de gick över till totalentreprenad, så är nog inget som spelar roll idag.
    Jag beställde själv extra markarbeten av samma entreprenör, som var för garage och grovplanering av tomten när de ändå var på plats med grävare. Detta ingick alltså inte i 270tkr.

Mitt pris var som sagt totalentreprenad för markarbeten för huset samt material (grävarbete, makadam tror det ingick 130 ton eller nått, betongelement, montering och övrigt).

9. R
    Medlem Nivå 1
    Jag själv har inte gjort någon geoteknisk undersökning, men det finns på kommunen att hämta då dom gjorde en sådan när tomterna avstyckades. Sen har entreprenören jag pratat med gjort flera tomter i området, tomter precis i anslutning till min dessutom.

Husförsäljaren har inte sagt specifikt vad det är som gör att priset landar på 260k mer än att han har sagt att det som ingår är det som står på pappret. Jag sa till säljaren att jag tyckte att det lät väldigt dyrt och att jag hade haft egen kontakt med entreprenör och berättade vad denne trodde att arbetet skulle kosta, då sa han att det lät konstigt då det billigaste han hade varit med om gick på 170k :rofl:

Okej, så när ni stod på tomten och fick en annan prisuppgift, blev det dyrare eller billigare då?

10. R
    Medlem Nivå 1
    Grundmonteringen å isolering osv ingår i priset för huset från älvsbyhus, så det är inte kopplat till dom 260k. Vi har ju inte fått reda på än just specifikt vad som ingår mer än vad det går till om man kollar på kalkylen.

11. C
    Nybyggare Nivå 1

Vi visste från början att säljarens uppskattning var fel. Så när vi fick priset från markentreprenören blev det dyrare men det var som sagt redan med i vår plan.

Det går inte för er att prata direkt med entreprenören som husföretaget anlitar för att se vad de säger? Om uppskattningen verkar rimlig från deras sida?

Utifrån den geotekniska undersökningen borde man kunna utläsa om det är behov av extra mycket utfyllnad, sprängning, pålning eller liknade.

12. R
    Medlem Nivå 1

Ja! Det var ju ett riktigt bra tips. Nu har ju husförsäljaren sagt 260k utan att ens se tomten mer än på nybyggnadskartan :rofl: men jag får dock samtidigt känslan av att dom på något sätt sätter priserna tillsammans(?) så kanske säger entreprenören samma sak... det lustiga är bara att entreprenören jag funderar på att anlita istället uppskattar det till 100-160k mindre samtidigt som han kan jobbet och området..
    Vi har ju fått reda på aktuella bygglag och entreprenörer så absolut ska jag kolla upp möjligheten att få en uppskattning direkt från dom som gör jobbet för husföretaget!

13. T
    Medlem · Nivå 6
    Hej!

Precis avslutat markarbete, grund för hus, gjutit garage platta samt forslat bort över 300 ton sten.

Mitt råd är - prata direkt med markfirman. Det ger absolut bästa resultat, säljarna har ingen koll och drar till med siffror.

Vår säljare låg ungefär 300.000kr fel i budgeten.

14. R
    Medlem Nivå 1
    300 tusen fel i budgeten för just markarbetena eller för hela huskalkylen?
    Prata med markfirman som husföretaget utser eller ska man skaffa egen menar du? Tack för svar :)

15. T
    Medlem · Nivå 6
    300.000kr fel på markarbeten+grund för hus

Vilken sorts grund har du?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: