4 452 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Vad kan man få låna som mest?
Sida 1 av 2
Någon som har lite aktuella siffror i huvudet vad gäller bolån i dagsläget, bara så där lite grovt räknat på vad banker går efter om man räknar på en ränta på 1,5% idag?
Vad skulle det kunna gå att bolåna som mest ungefär på en inkomst där man får ut 25000 kr efter skatt?
Det finns inga barn att försörja eller andra ekonomiska åtaganden som begränsar och som det behöver tas hänsyn till.
Man skall ju klara en räntehöjning med x antal %.
Det skall amorteras en del om man t.ex. har en belåningsgrad på 75%.
Man skall ha en viss summa pengar att leva på per månad o.s.v.
Vet inte riktigt vad bankerna räknar med för siffror idag men ni som nyligen tagit lån kanske har koll på detta.
Vad skulle det kunna gå att bolåna som mest ungefär på en inkomst där man får ut 25000 kr efter skatt?
Det finns inga barn att försörja eller andra ekonomiska åtaganden som begränsar och som det behöver tas hänsyn till.
Man skall ju klara en räntehöjning med x antal %.
Det skall amorteras en del om man t.ex. har en belåningsgrad på 75%.
Man skall ha en viss summa pengar att leva på per månad o.s.v.
Vet inte riktigt vad bankerna räknar med för siffror idag men ni som nyligen tagit lån kanske har koll på detta.
Använd SBABs lånekalkylator så får du ett hum om vad det handlar om.
https://www.sbab.se/1/privat/Lana/b...lan/sa_mycket_kan_du_lana.html#/views/kalkyl1
https://www.sbab.se/1/privat/Lana/b...lan/sa_mycket_kan_du_lana.html#/views/kalkyl1
Värt att notera är också att dagens ränta är helt ovidkommande vid en kreditbedömning. Man använder en sk. kalkylränta på 7-8% som man ska klara utöver amorteringar. På sista raden ska det sedan finnas tillräckligt mycket pengar kvar att leva på enligt schablon.
Är det en lokalt förankrad bank kan chablonen gå att diskutera. Men de där kalkylatorerna är nog en bra start.
När det senast var aktuellt för 2,5 år sedan så använde jag den som fanns på SEB. Flera sidor med en sabla massa uppgifter som var tvunget att fyllas i. Och eftersom det ofta blev felaktigt ifyllt med något och det inte gick att ändra i uppgifterna och/eller jag provade med olika uppgifter att fylla i så gjorde det ändå inte så stor skillnad i slutändan. Kvittade om jag satt och matade in uppgifter om en massa olika tillgångar jag hade för typ 1 miljon eller om jag bara fyllde i för 50000 kr så var det ändå samma slutresultat. Kändes jobbigt och onödigt...H huggan skrev:
Bankerna lånar ut maximalt 4,5-5,5 gånger hushållets bruttoinkomst idag, men det innefattar även samtliga andra lån du har. Och så ska du som mexitegel nämnt ovan ha tillräckligt mycket kvar att leva på när du amorterat och betalt en ränta på 7-8%.
Just nu så ger de flesta banker dessutom endast lånelöften som gäller för affärer som görs innan 1/3 då det nya amorteringskravet börjar gälla.
Just nu så ger de flesta banker dessutom endast lånelöften som gäller för affärer som görs innan 1/3 då det nya amorteringskravet börjar gälla.
Ja, dina tillgångar påverkar normalt sett inte hur mycket du får låna. Endast övriga lån, hemmavarande barn och din stadigvarande inkomst.H hakan_o skrev:När det senast var aktuellt för 2,5 år sedan så använde jag den som fanns på SEB. Flera sidor med en sabla massa uppgifter som var tvunget att fyllas i. Och eftersom det ofta blev felaktigt ifyllt med något och det inte gick att ändra i uppgifterna och/eller jag provade med olika uppgifter att fylla i så gjorde det ändå inte så stor skillnad i slutändan. Kvittade om jag satt och matade in uppgifter om en massa olika tillgångar jag hade för typ 1 miljon eller om jag bara fyllde i för 50000 kr så var det ändå samma slutresultat. Kändes jobbigt och onödigt...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Och snart kommer regeln om att man får låna högst 4,5 x bruttoinkomsten utan ytterligare amorteringar.
I ditt fall ca 33.000 x 4,5 = 1,5 mille.
Det s.k. skuldkvotstaket slår till:
https://www.compricer.se/nyheter/artikel/lana-max-45-ganger-din-inkomst
I ditt fall ca 33.000 x 4,5 = 1,5 mille.
Det s.k. skuldkvotstaket slår till:
https://www.compricer.se/nyheter/artikel/lana-max-45-ganger-din-inkomst
Har inga andra ekonomiska förpliktelser...J jocke31 skrev:
Det är lite märkligt då man på SEB:s bolånekalkylsida skulle fylla tillgångar i form av aktier, kontanter, konst och allt möjligt sådant...J jocke31 skrev:
Får det dock till lite mer när jag räknar, lite över 1,8 mille...KnockOnWood skrev:
Redigerat:
Ja, jag vet. Det är konstigt. Jag har t o m frågat några banktjänstemän om tillgångarna spelar någon roll, och de har alla sagt nej.H hakan_o skrev:
Fast någonting säger mig att man ända har en viss fördel av att heta t ex Kamprad i efternamn.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg