3 688 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Vad kan man använda för att komma upp 6mm innan golvläggning?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Har du olika nivåer så flytspackla! Det är i stort sett omöjligt att få det jämt och plant med skivor. Ett vanligt trägolv, klickgolv, hur tjockt är det? Är det ojämnt får du svikt och glipor.Fixtilda skrev:
Jag vet inte om du missade att det ska ligga ett klickgolv ovanpå. Jag garanterar att det håller att tappa hammaren utan att gipsen går sönder under. Man kommer att ha skadat klickgolvet, innan gipsen går sönder.Rejäl skrev:
Sen hade jag nog ändå satsat på masonit.
Jag vet inte om du är medveten om att man lägger avjämningen innan trägolvet och vanlig renoveringsgips 6mm skadas lätt och är bökig att lägga då det är stora skivor, samt att den inte är avsedd för golvläggning. Detta borde räcka för att man inte ska lägga vanlig gips på golvet..A AG A skrev:
Det finns golvgips men har inte sett 6mm..
Men som vanligt när hemmabyggare ska tala så vet dom alltid bäst för dom vet hur man fuskar😉
Jag kan bara svara för mitt hallgolv som låg där i över 8 år innan jag bytte det och 6mm-gipsen var i princip i nyskick. Det har hoppats, gått och tappats paxgarderobspaket. Anyway, du tycks veta bäst så jag rekommenderar ingen att göra likadant.Rejäl skrev:
Kan du vara bussig och ta fram en tillverkare som rekommenderar att göra på detta sätt?J Jo-han skrev:
Jag hade kört på masonit. Om det är lokala svackor kan man lägga en lumppapp (ev flera lager) uppepå masoniten, för att få en tillräckligt jämn yta.
Jag skulle säga att flytspackel är klart dyrare och svårare att få rätt nivå på, jämfört med masonit.
Jag skulle säga att flytspackel är klart dyrare och svårare att få rätt nivå på, jämfört med masonit.
Ja, och eftersom man lägger gipsen först, så kommer den att ligga under klickgolvet. Så, om du nu stå på golvet och ska spika upp en tavelkrok på väggen. Men, så slinter du och tappar hammaren😲. Vad lander den på i första hand, på klickgolvet, eller på gipsen?Rejäl skrev:Jag vet inte om du är medveten om att man lägger avjämningen innan trägolvet och vanlig renoveringsgips 6mm skadas lätt och är bökig att lägga då det är stora skivor, samt att den inte är avsedd för golvläggning. Detta borde räcka för att man inte ska lägga vanlig gips på golvet..
Det finns golvgips men har inte sett 6mm..
Men som vanligt när hemmabyggare ska tala så vet dom alltid bäst för dom vet hur man fuskar😉
Glöm detta nu!A AG A skrev:
Kan du ta fram tillverkaren som rekommenderar ditt udda val av golvavjämning?
De brukar väl speca att det ska vara stabilt och slätt. Sedan är olika hus byggda olika.
Haha, ja vi glömmer det. Som jag även sa fråm början, så skulle egentligen även jag föredra masonit. Nu har dock inte hört att någon tillverkare av varesig klickgolv, gips, eller masonit har rekommenderat gips eller masonit som golvavjämning. Men, av någon anledning gillar jag inte riktigt att bygga in gips.Rejäl skrev:
Men det är inte så stor grej. Du kan ju lägga något som är +- någon enstaka millimeter utan att något sker. Ta något styvare underlägg och kom upp en bit. Foam blir för svajigt om det behövs 6mm. Hardboard har nämnts men det finns mellanting som också är godare för golvet. Renoveringsgips skulle jag inte vilja ha. Tänk när vatten spills ut så blir det nog inte så kul att ha den skiten under golvet.
Vad är bättre än gips i det läget?