O oxöga skrev:
utan det krävs mer eller mindre att en granne skickar in en tillsynsanmälan.
Vad kan hända då?

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Vad kan hända då?
Ja är byggnadsnämnden petig och finner att det har vidtagits en åtgärd i strid mot PBL eller föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen så kan den t ex förelägga fastighetsägaren om rättelse. T ex om ens fritidshus inte är tillgängligt men har tagits i bruk som permanentbostad så kan byggnadsnämnden förelägga ägaren att bygga om det utifrån PBLs krav så att det blir tillgängligt inom skäliga ramar. I teorin. Jag har aldrig hört talas om ett sådant fall.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja är byggnadsnämnden petig och finner att det har vidtagits en åtgärd i strid mot PBL eller föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen så kan den t ex förelägga fastighetsägaren om rättelse. T ex om ens fritidshus inte är tillgängligt men har tagits i bruk som permanentbostad så kan byggnadsnämnden förelägga ägaren att bygga om det utifrån PBLs krav så att det blir tillgängligt inom skäliga ramar. I teorin. Jag har aldrig hört talas om ett sådant fall.
Nej, inte jag heller. Så risken är nog liten!

Vi bor på två ställen. Traditionell villa och en "sommar"-stuga. Tillgängligheten på stugan är nog lite sämre, smalare dörrar både till huset och inomhus. Nivåskillnad i villan, inte i stugan.

Vi anmälde flyttning till Skatteverket, efter att ha fört dagbok under ett år och konstaterat att vi bor tydligt mer i stugan än i villan. Med vändande epost fick vi ny folkbokföring - tog max 5 minuter 😉

Inte ett ord från kommunen ännu. Vägföreningen meddelade att vi fick högre avgift (förväntat). Sophämtningen ändrade vi för nåt år sedan till helårstömning. Satte tydligare lapp på brevlådan (brevlådesamling), det kommer en del offentlig post dit - trots Kivra.

Claes Sörmland
Ingen lägger sig i folkbokföringen, det är en rent administrativ åtgärd. Men numera är det i alla fall straffbart att folkbokföra sig där man inte bor - så var det inte förr.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min kommun tog fram plånboken och tillgänglighetsanpassade grannens sommarstuga som blev permanentboende. Detta lär han blev rullstolsburen.

Ungefär samtidigt så var en annan granne tvungen att bygga ramper till sitt hus som hänger på en bergvägg. Ramper som var meningslösa då det inte går att ta sig från en bil till rampen. Men det var nybygge. Nu är rampen riven...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.