Vi har haft stor hjälp av en hantverkarfirma med invändiga renorveringar av vårt hus, och dom har varit väldigt noga med att vi ska vara nöjda med deras jobb.

Trots detta så har det uppstått några problem:

I samband med att vi öppnade upp hallen så sänkte vi taket i den nya delen och satte in pärlspont i den delen av taket som fortsättning på den 'gamla' delen av hallen. Tyvärr så började den nya sponten att skeva sig och spricka efter ett tag, vilket våra hantverkare fixade till utan minsta argumentation. Den nya sponten byttes delvis ut och spacklades och målades.

Nu har det återigen uppstått sprickor i taksponten och även i det nya golvet som vi lade in i hallen (även golvet har redan åtgärdats en gång av hantverkarna)...

Frågan är vad jag kan kräva av våra snälla hantverkare..? Tror säkert att dom vill göra oss till lags och åtgärda felen, men vad händer om problemen fortsätter...?

Ska naturligtvis ta upp det så snart som möjligt med hantverkarna, men vore intressant att få lite feedback!

Trä rör sig!
Ditt pärlsponttak kommer att röra sig med årstiderna och ha mindre eller bredare springor beroende på luftfuktigheten och temperaturen.
Om ditt golv är ett homogent plankgolv så är det samma sak med det.

Sprickorna blir dock större i början när man tar ganska fuktigt trä utifrån och sätter in det i en torr inomhusmiljö. En justering av sprickorna är väl vad du kan förvänta dig att hantverkarna skall ställa upp med. Däremot borde de upplyst dig om vad som skulle hända när träet torkat.
För det mesta tar en seriös hantverkare in materialet i rumsmiljö en vecka innan det skall sättas upp. Golvplank är tjockare och behöver längre tid.
För att inte sprickorna skall bli alltför synliga brukar man grundmåla och täckmåla en gång innan man sätter upp träpanel.

Som sagts övan så rör sig trä och panel bör strykas innan.
Spackling låter lite häftigt i mina öron eftersom det tyder på att panelen krympt extremt och här skall nog hantverkarna kolla lite med leverantören om huruvida det var torrt då det levererades.
Har nämligen haft exakt samma problem med en panel och den låg inne i ett par veckor men sen uppmonterad och på tre meters bredd så släppte fjädern ifrån noten och då började vi undra "en del".
Efter samtal med Optimera så var svaret att vi tydligen inte var de enda som hade klagat *morr*
Sånt här är noll kul och skall egentligen inte hända men det gör det ibland tyvärr.
Sågverken/hyvlerierna kan missa och sen så är det ingen chans att det kan torka på brädgården heller eftersom det är inplastat och ouppvärmt så tja...

Ingen tröst och om det är stora sprickor så ner med det och upp med nytt som leverantören får stå för, bjud dem på en middag är mitt tips.

/Kent

Snickarboden skrev:
Ingen tröst och om det är stora sprickor så ner med det och upp med nytt som leverantören får stå för, bjud dem på en middag är mitt tips.

/Kent
Mitt tips är att hantverkarna får bjuda jezper på middag eftersom de för andra gången satt upp en panel som inte var ordentligt torr! Har f ö samma problem som jezper dvs med sprickor som ständigt återkommer i en pärlspont panel på väggarna i hallen. Våra hantverkare vill dock inte göra rätt för sig och byta ut panelen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.