89 932 läst ·
276 svar
90k läst
276 svar
Vad kan jag kräva av företag som sålt dåliga trallskruvar?
Jag tror personligen att svårigheten i denna rekalamtionen är att det inte finns något produktfel (utifrån min teori) . Utan en Butikssäljare har rekommnderat fel produkt. Då faller allt stöd bak i tillverkarled. Samtidigt så är det inte en tjänst per definition heller som går att reklamera. Det som TS kommer få, oavsett vart det slutar tror jag Bygghandeln kommer hantera som någon form av "goodwill".
Jag utesluter inte att om man nagelfar konsumentköplagen, så kan man säkert hitta tokningar som väger tyngre åt TS rätt. Men det finns garanterat tolkningar som talar emot också.
Bara det faktum att det utifrån min teori inte finns ett produktfel, utan felet ligger i utförandet, som TS själv gjort. Dvs Monterat trall med fel, men felfri skruv, gör det sannolikt betydligt mer komplicerat att få rätt. Sen att han fått skruven rekommnderad stärker ju TS sak, mot om han själv tog den från hyllan. Hade han å andra sidan haft fackmanna mässig kunskap, så skulle han aldrig monterat den skruven i alla fall osv...
Som bekant, "skilland att ha rätt och få rätt".
Jag hade nog gått rätt hårt på bygghandlaren för rimlig kompensation. Men troligen inte vågat dra det till tingsrätten. det utfallet ser jag som otroligt osäkert. Allt kommer då handla om vad säljaren har sagt eller inte sagt till TS, samt vilket ansvar TS har att sätta sig in i hur montaget skall utföras på ett korrekt sätt.
TS kommer som sökande ha bevisbördan, som här troligen handlar om en ord mot ord sitiuation mer än fakta.
Hoppas verkligen TS håller oss uppdaterade
Jag utesluter inte att om man nagelfar konsumentköplagen, så kan man säkert hitta tokningar som väger tyngre åt TS rätt. Men det finns garanterat tolkningar som talar emot också.
Bara det faktum att det utifrån min teori inte finns ett produktfel, utan felet ligger i utförandet, som TS själv gjort. Dvs Monterat trall med fel, men felfri skruv, gör det sannolikt betydligt mer komplicerat att få rätt. Sen att han fått skruven rekommnderad stärker ju TS sak, mot om han själv tog den från hyllan. Hade han å andra sidan haft fackmanna mässig kunskap, så skulle han aldrig monterat den skruven i alla fall osv...
Som bekant, "skilland att ha rätt och få rätt".
Jag hade nog gått rätt hårt på bygghandlaren för rimlig kompensation. Men troligen inte vågat dra det till tingsrätten. det utfallet ser jag som otroligt osäkert. Allt kommer då handla om vad säljaren har sagt eller inte sagt till TS, samt vilket ansvar TS har att sätta sig in i hur montaget skall utföras på ett korrekt sätt.
TS kommer som sökande ha bevisbördan, som här troligen handlar om en ord mot ord sitiuation mer än fakta.
Hoppas verkligen TS håller oss uppdaterade
Fascinerande brott. Har rostsskyddet gjort dem spröda kanske? Vore fint med en bild på springavståndet.
Det blir ju en stor skillnad på sträckningen av skruven om skallen kryper ner lite när plankan sväller eller fryser uppåt mot att skallen sitter kvar på ytan.M mojjen skrev:
Ska försöka hitta den tråden! Vore intressant att kunna hänvisa till det fallet.C Chokladmonster skrev:Det finns en tråd nånstans här på forumet om en användare som var med om något liknande, slutade med att skruvförsäljaren/leverantören fick bekosta helt ny trall ink montering. Dock tror jag man ska ha enormt mycket flyt för att få igenom något sådant. Men det jag reagerade på spontant är att du använt träskruv och inte trallskruv. Trallskruv är mjukare/segare och ska ha mindre sannolikhet att gå av i samband med att träet rör sig. Man kan ju då fundera på varför ”träskruv” fortfarande säljs då allt trä rör sig och inte bara trall, men den gåtan har jag inte lyckats lösa.
Ja man kan ju tycka att jag i så fall skulle blivit rekommenderad trallskruv.
Du har ju fått fel skruv, du ska ha trallskruv, inte träskruv. Träskruv har ju större skalle och lämpar sig inte för vertikal montering.
Jag är ingen expert på metallurgi, utan hänvisar till text jag hittar om jag söker skilland på trallskruv och träskruv. Där Hårdheten lyfts fram som främsta skillanden för att kunna följa rörelser. Har inte hitta något argument baserat på huvudet.J Jaggatagga skrev:
Jag personligen tror inte på att huvudet har någon märkbar inverkan. Då borde även dubbelgänagde skruvar gängar även i trallbrädan få propblem. Den extra mm som en trallskalle går ner i yt-trät mot en större skalle som inte kryper ner tror jag inte har någon större betydelse. Möjligen precis i åtdragningsmomentet, då det blir ett större motstånd med en större skalle när den går ner. Som i sin tur kan göra att det sitter kvar en större spännign. Men vi talar om mjuk trall, kraften kommer i rörelserna inte i montage momentet.
Här är en tråd ang Essve trallskruv C4 och trall.
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-trallskruv-som-gar-av-ejot.317311
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-trallskruv-som-gar-av-ejot.317311
Då har du väldigt dålig koll på skruv och virke.Bananskalare skrev:
Det är en nästan dubbelt så stor skalle på träskruven i jämförelse med trallskruv så det sitter för hårdt och när träet rör sig så går skruven av..
Varför tror du att det finns trallskruv? Har alldrig skruvat trall med vanliga träskruv och inte heller haft någon reklamation då man har använt rätt skruv till rätt ändamål😉
Det jag menar är att trallskruven drivs ju ner i trät under montering och då går den ju inte av. I större utsträckning än träskruvar med stor skalle.M mojjen skrev:Jag är ingen expert på metallurgi, utan hänvisar till text jag hittar om jag söker skilland på trallskruv och träskruv. Där Hårdheten lyfts fram som främsta skillanden för att kunna följa rörelser. Har inte hitta något argument baserat på huvudet.
Jag personligen tror inte på att huvudet har någon märkbar inverkan. Då borde även dubbelgänagde skruvar gängar även i trallbrädan få propblem. Den extra mm som en trallskalle går ner i yt-trät mot en större skalle som inte kryper ner tror jag inte har någon större betydelse. Möjligen precis i åtdragningsmomentet, då det blir ett större motstånd med en större skalle när den går ner. Som i sin tur kan göra att det sitter kvar en större spännign. Men vi talar om mjuk trall, kraften kommer i rörelserna inte i montage momentet.
Rimligtvis borde trallskruven drivas ner lite om plankan 'växer' också medan en skruv med större skalle i större grad håller linje med ytan.
Jag har inte gjort någon empirisk studie så ta det jag skriver med en nypa salt.
Vissa trallskruvar har ju någon slags borrliknande yta under huvet så de måste ju rotera för att gå ner lika bra som när man borrar.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 887 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 887 inlägg
Har inte sett att frågan om Schrödingers skruv har varit uppe:
Vet vi säkert att såpass många skruvar verkligen hade gått av, eller är det enstaka som har gått av, och fler gått av när TS har varit på och skruvat på dem igen efter att de fått tid att fastna i träet?
Själv har jag givit upp på C4, kör bara A4-skruvar nuförtiden.
Mitt råd är att köpa (tjata till sig) trallskruv, A4 i rätt storlek (4,8x75 väl, för denna trall) och skruva ned lite snett i hålen efter de uppskruvade stumparna. Sen komplettera efterhand om någon bräda blir lös: upp med stumpen och ned med ny trallskruv snett i samma hål. Inget kommer att rasa ändå, och om man efter jobbig process får ut dem att skruva om befintlig trall så blir det skitfult.
Vet vi säkert att såpass många skruvar verkligen hade gått av, eller är det enstaka som har gått av, och fler gått av när TS har varit på och skruvat på dem igen efter att de fått tid att fastna i träet?
Själv har jag givit upp på C4, kör bara A4-skruvar nuförtiden.
Mitt råd är att köpa (tjata till sig) trallskruv, A4 i rätt storlek (4,8x75 väl, för denna trall) och skruva ned lite snett i hålen efter de uppskruvade stumparna. Sen komplettera efterhand om någon bräda blir lös: upp med stumpen och ned med ny trallskruv snett i samma hål. Inget kommer att rasa ändå, och om man efter jobbig process får ut dem att skruva om befintlig trall så blir det skitfult.
Sparade kvitto? Blir svårt att kräva något annars.....personligen hade jag inte haft kvittot kvar på något skruvpaket.... Rekommenderar för övrigt rostfria skruvarT Themen skrev:Jag köpte mitt tralldäck av en av Sveriges största byggvaruhandlare förra sommaren. All materiel (35x145) och all skruv som jag blev rekommenderad. Hade personlig kontakt med en säljare. Ifrågasatte till och med skruvarna men han rekommenderade verkligen dem. Nu är det ganska många plankor som nu släppt. Först trodde jag att skruven bara släppt från fästet under men märker sen att skruvarna bara går runt. När jag lyckas få upp en del av skruvarna så ser jag att dom är helt av. Jag går sen och gör stickprov över hela altanen även på de plankor som inte verkar lösa. Till min förskräckelse märker jag att nästan alla skruvar jag testar har gått av.
Just nu ser jag bara att jag måste göra om hela trallen på ca 40kvm. Jag måste ta bort alla plankor eftersom många av dom skruvar som gått av får jag inte upp. Sen kan jag ändå inte skruva i nya skruvar eftersom andra änden av skruven sitter kvar i bärlagret.
Har mailat min säljare men inte fått svar än. Men är helt uppgiven nu med tanke på alla pengar och all tid jag lagt på däcket. Och nu kanske måste göra om allt igen på grund av dåliga skruvar som jag blivit rekommenderad!
Vad kan jag kräva av företaget? Ser ju helst att dom ska skicka hit några hantverkare och gör om allt igen gratis men det lär väl inte hända. Men total ersättning eller om allt måste göras om? Arbetstid? Om dom vägrar måste man väl kunna anmäla nånstans? ARN?
Tar tacksamt emot råd eller lösningar!
Bigofar bild på skruvarna.
/J.
Du har helt rätt. Det är ju nästan pinsam att jag inte såg det direkt i TS. Men jag tog bara för givet att han självklart använt trallskruv iallafall. Men att det var kvaliteten som ifrågasattes.Rejäl skrev:Du har använt vanlig träskruv för utvändig bruk som har en större skalle, trallskruv har en mindre skalle just för att trallen rör sig mycket i och med att den torkar och sväller mycket beroende på vädret och årstiden.
Den skruven som du har använt tillåter inte tillräckligt med rörelse och därmed så går den av..
Så tyvärr har du använt fel skruv till trallen..
Såhär ser deras vanliga trallskruv ut..
Rostfria trallskruv används inte alls i samma omfattning som C4 skruven..
I det fallet är det tyvärr inte konstigt att skruvarna gått av. Det finns ju orsak till att det finns trallskruv. Om träskruv hade fungerat så hade man naturligtvis använt det. Det handlar givetvis inte om att dölja skruvarna.
Jag avvaktar och ser vad säljaren ger för förslag. Han skulle ta det vidare uppåt i alla fall. Angående mitt ifrågasättande om trallskruv handlade det mer om att jag frågade om man inte ska ha trallskruv till trall. Jag hade ingen tidigare kunskap om skruvar utan litade på att säljaren visste bättre än en lekman.M mojjen skrev:Gör man en sökning på Trallskruv vs träskruv så får man snabbt fram att trallskruv är mjukare just för att ta upp rörelser. Träskruven kommer ju då få en sämre sträckgräns och tidiagare brottgräns, mao gå av istället för att deformeras men hålla. Storleken på huvudet ahr inte emd saken att göra. Trallskruven har små huvud för att den skall krypa ner och bli mindre synlig. C4 är absolut godkänt för Trall, så länge det är rätt skruv. Sen har jag rätt mycket trall med "grön C4" som inte är grön utan rätt brun efter några år. Så A2 hade varit att föredra. Vet dock att det var svårt att hitta för skruvautomet för rimliga pengar när jag byggde sist. Kanske för ömtålig??
Jag tror hela framgången i denna reklamationen är att säljaren har prackat på träskruv. Det är ett alvarligt fel, i synnerhet som TS har påtalat att det verkade fel. Kanske ännu bättre om han inte hade gjort det, nu har han ju lite blottat att han varit orolig och hade viss koll själv. En tvist skulle mycket väl kunna sluta i att man hävdar att han skulle följt upp där.
Tillverkaren har dock inget med det felaktiga valet att göra. Så all framgång handlar om hur långt man kan få bygghandlaren att gå, om vi nu talar om att gå längre än att få ny skruv.
Gissningsvis enkelt att få ny skruv, halvsvårt till svårt, att få ny trall. På gränsen till omöjligt, utan tvist som kan sluta hursomhelst att få det bytt av hantverakre.
Om det är tillräckligt med utrymme att få ner verktyg för osynligt montage, kräv att få ett sådant verktyg som kompensation, samt full uppsättning skruv för det verktyget. Då kan de gamla skruvarna sitta kvar utan att synas. Går nog att skråskruva osynligt även utan verktyget om det inte går ner i springorna. Särskilt som du har grov 34mm trall, som redan ligger satbilt på plats. Men bra mycket jobbigare.
[länk]