Hej
Jag har ett gammalt massivt träbord som jag tror är i mahogny. Det är antingen lackat eller oljat. Jag kan inte se skillnaden. Hur kan jag bäst göra för att få bort dessa trista fläckar? (Se bild). Slipa och olja eller slipa och lacka?
Jag har ett gammalt massivt träbord som jag tror är i mahogny. Det är antingen lackat eller oljat. Jag kan inte se skillnaden. Hur kan jag bäst göra för att få bort dessa trista fläckar? (Se bild). Slipa och olja eller slipa och lacka?
Slipa måste du definitivt göra, huruvida du sedan ska olja eller lacka är mest en smaksak.
MEN — är du hundra på att bordsskivan är massiv och inte fanérad? Det har avgörande betydelse när du ska slipa.
Är det fanér får du vara mycket försiktig när du slipar, tar man för aggressivt går man oerhört snabbt genom fanéret och då är bordet i princip förstört.
//Ronnie
PS Välkommen till Byggahus!
DS
MEN — är du hundra på att bordsskivan är massiv och inte fanérad? Det har avgörande betydelse när du ska slipa.
Är det fanér får du vara mycket försiktig när du slipar, tar man för aggressivt går man oerhört snabbt genom fanéret och då är bordet i princip förstört.
//Ronnie
PS Välkommen till Byggahus!
Jag har strukit bort liknande fläckar med strykjärn och en kökshandduk/hushållspapper mellan bord och järn. Det tar en stund.
Annars skulle jag satsa på lackborttagnings-medel.
http://www.brostromsmobelrestaurering.se/bildgalleri/bord-med-vattenskador/
Annars skulle jag satsa på lackborttagnings-medel.
http://www.brostromsmobelrestaurering.se/bildgalleri/bord-med-vattenskador/
Klicka här för att svara
