Hej

Jag har ett gammalt massivt träbord som jag tror är i mahogny. Det är antingen lackat eller oljat. Jag kan inte se skillnaden. Hur kan jag bäst göra för att få bort dessa trista fläckar? (Se bild). Slipa och olja eller slipa och lacka?

• Närbild av ett mörkbrunt träbord med synliga vita fläckar på ytan, eventuellt från vatten eller värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipa måste du definitivt göra, huruvida du sedan ska olja eller lacka är mest en smaksak.

MEN — är du hundra på att bordsskivan är massiv och inte fanérad? Det har avgörande betydelse när du ska slipa.
Är det fanér får du vara mycket försiktig när du slipar, tar man för aggressivt går man oerhört snabbt genom fanéret och då är bordet i princip förstört.

//Ronnie

PS Välkommen till Byggahus! :) DS

Tack så mycket för svar! Jag är åtminstone 80% säker på att det är massivt trä. Angående lack och olja har jag ingen aning om skillnaden. Vilket tror du är mest motståndskraftigt mot nya skador?

Mvh Anna

Lill72 Lill72 skrev:
Jag har strukit bort liknande fläckar med strykjärn och en kökshandduk/hushållspapper mellan bord och järn. Det tar en stund.
Annars skulle jag satsa på lackborttagnings-medel.
[länk]
Ett sent tack för svar, men tack! Det fungerade ju jättebra!

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.