Eget hemmapulsystem med 12 volt i hela huset.

Har en fundering på att bygga ett mindre hus som bara drivs med solpaneler. Självklart beroende på den totala effekten man får ut så kräver det ju en hel del för att värma ett hus med enbart solpaneler och golvvärme. Men om man bortser från det.

Det vore så kul om man kunde bygga ett lågspänningshus, då får man ju dra all el själv. Och idag finns det kyl/frys, micro mm. för 12 volt.

Tillbaka till golvvärmen. Det finns ett 24V volts golvvärmesystem men det kostar runt 4000:- för att värma 10m2. 12-24-48 volt borde ju fungera också.

Vad kan gå snett om man har en total golvyta av säg 80m2.

Man tar en vanlig 0,5mm2 kopparkabel. Drar ett antal hundra meter i slingor i alla rum.
och sedan på med parkett eller vad man nu vill ha. Om man beräknar det anta watt man vill ha ut och mäter resistansen så är det ju inte så svårt att veta hur många ampere man måste ha. Sedan måste man ju ha koll på temperaturen så det inte blir för varmt.

Är det någon som vet hur varmt en golvvärmeslinga blir? Eller skall jag skrota idéen med en gång?

MVH
Ole

• Gilla
rock_fc och 1 till
  • Laddar…
spännande tanke.

• Gilla
VetLiteOmMycket
  • Laddar…
C
Den faktiska utmaningen ligger så klart i att solpanelerna inte levererar energin när du behöver den.
Börja med att fundera på hur du skall få ström på natten/vintern.

• Gilla
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
KalleKe
Över en viss ström styrka är väl även lågspänning behörighetskrävande i en fast installation. Så för den anledningen så spelar det ingen roll.

cpalm skrev:
Den faktiska utmaningen ligger så klart i att solpanelerna inte levererar energin när du behöver den.
Börja med att fundera på hur du skall få ström på natten/vintern.
Det är helt riktigt, men som jag skrev så bortser jag från det just nu då det finns alternativ till det genom att lagra energi effektivt i tex. LiPo batterier även om det är dyrt idag. Små vindturbiner på ett par Kw som man inte behöver bygglov för tex. har sjunkit kraftigt i pris. Så jag hoppas och tror att det om 2-4 år så har det hog hänt en del på den fronten. Men just elvärme med lågspänning har jag inte hittat något om mer än det svindyra 24V systemet.

Så därför är jag lite nyfiken om det skulle gå om bara det fanns ampere nog.

Ole

C
Thronborg skrev:
Det är helt riktigt, men som jag skrev så bortser jag från det just nu då det finns alternativ till det genom att lagra energi effektivt i tex. LiPo batterier även om det är dyrt idag.
Det kan möjligen vara ett dyrt alternativ för att fördela energin över ett fåtal dygn. Men när du talar uppvärmning så är det ju på vintern den behövs. Att bortse från det är helt meningslöst.

Låt oss slänga ihop lite siffror bara för att få en bild av storleksordningen och hur orimligt detta är:

Jag gjorde en snabb energikalkyl och enligt denna är energiförbrukningen för ett passivhus på 80m² ca. 1 510 kWh / år enbart för uppvärmning.

Låt oss räkna med att Dec - Feb vardera står för ca. 20% av den förbrukningen. Alltså 300 kWh per månad eller 10 kWh per dygn under vintermånaderna. Solinstrålningen under Nov-Jan kanske ligger runt 10 kWh/m² att jämföra med runt 150 kWh/m² på sommaren. Verkningsgraden för solcellerna kan vi optimistiskt sätta till 20 %. Alltså behöver du ca. 150 m² solceller bara för att klara uppvärmningen under Dec - Jan plus batterier för att täcka, låt oss säga 5 dygn = 50 kWh = 175 000 kr om vi räknar Tesla PowerWall-priser.

Alternativet att använda batterier för att spara energi från sommaren. Låt oss säga att vi vill använda 50% sparad energi till uppvärmingen = ca. 75 m² solceller och ~750 kWh = 2 625 000 kr i batterikostnad.

Amortera kostnaderna över solcellerna resp. batteriernas livslängd och du har garanterat den dyraste uppvärmingskostnaden man kan drömma om.

Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Som jag skrev bortser jag från det. Min fråga var om golvvärme med lågspänning.

Angående elförsörjningen så är mitt mål att kunna driva uppvärmningen helt med solceller, inte idag men kanske om 2-4 år. Med den utvecklingen där priser sjunker på batterier och solceller samtidigt som de får bättre kapacitet som kommer vi till en brytpunkt, och vi har ingen aning om vad elen kostar om 4 år.

Jag har inga problem med att få fram 24V idag men den är inte så "ren".
Jag har i stort sett obegränsat med ved.
Jag har en ångmaskin med generator som ger 24V 180A + värme. Den kan jag köra på kol, ved, koks, matfett diesel mm.

Det är dock för och nackdelar med all energi och jag skulle vilja blanda dem som jag har tillgång till med en vettig ekonomiskt och miljömässig balans.

Men maskinen kan jag bara köra då jag är hemma, kvällar och nätter. Men den borde kunna ge den effekt jag behöver och i synnerhet under kalla vinterdagar. Jag inser att det inte är ekonomiskt försvarbart och knappast möjligt att försörja ett helt hushåll med solpaneler. Men om jag kan komma dit att jag kan köra ångmaskinen vintertid och El/vind under sommaren. Ju mer man har att välja på dess bättre.

Det enda krav jag har är att jag INTE vill ha 230V AC.

MVH
Ole

• Eldiagram.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående att man skall ha behörighet även för lågspänning.

Enligt ELSÄK-FS 2010:4
Elinstallation som får utföras utan behörighet
3. Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som INGÅR i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 V med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på högst 10 A eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.

Det står ju klart och tydligt "starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 V"

Men om du BARA har en spänning under 50V kan det ju inte räknas som att den INGÅR i en starkströmsanläggning, eftersom det inte finns någon

Vad är egentligen en skyddsklenspänningskrets?

Jag kan inte tolka det på något annat sätt, rätta mig gärna om jag har fel, men det vore ju bra att få detta utrett till 100%.:confused:

MVH
Ole

D
Är långt i från expert, men läste just en tråd med liknande projekt. Var många som påpekade att även om det är en 12 V anläggning så behövs ändå behörighet för att göra kopplingen.

Nej jag är långt från någon expert heller. Men om man läser hela föreskriften vad det verkligen står blir man lite förbryllad, (se inlägg ovan). Vad är definitionen av en skyddsklenspänningskrets, har letat över allt men kan inte hitta vad det är.
Står på mig tills motsatsen är bevisad, hehe....

Ole

D
Såg vi läst samma tråd så känns ingen mening använda andras argument.
Hoppas någon som kan mer kan reda ut. Men tror och borde ju finnas regler även om 12 v då sammankopplat kan bli farligt.

D
Men blir nyfiken är det för att slippa behörighetskraven som du vill använda 12 V i stället för 220 V eller mer för att det gäller sol celler och mer praktiskt?

Varför inte vattenburen golvvärme, en acctank med elpatron för solpanel, vindkraft med mera. Kanske blir för dyrt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.