Hej!
Jag passar på att lyfta en fråga om elektroniken och styrenheten på dessa gamla elradiatorer av fabrikatet Fellingsbro verkstäder Electrotherm som börjat spöka i vårt gästhus. De är 1990-talet men bygger på samma teknik som nya så det är värt att titta närmare på tänker jag. De fyra radiatorerna är kopplade på tre faser till synes som de ska. Jag har felsökt, gjort ett kopplingsschema över radiatorgruppen och allt verkar vara i sin ordning där.
Problemet började med att en radiator på 900W la av. Då bytte jag styrenheten från en likadan radiator på 500W vilket funkade ett tag (det står ”max belastning 2000W” på kortet). Men plötsligt brände kondensatorn med stor rökutveckling som följd. Kondensatorn på ”900W-styrenheten” visar dock riktiga värden. Så frågan är vad som kan vara fel på den? Och så undrar jag om det kan räcker med att byta kondensatorer på den brända? Är det någon annan komponent som brukar ge sig med tiden?
Mätresultaten på exempelvis värmeelementendelen visar att de i övrigt är helt ok så det känns onödigt att bara köpa nya oljefyllda element - som ju bygger på samma teknik med elektronisk termostat.
Jag passar på att lyfta en fråga om elektroniken och styrenheten på dessa gamla elradiatorer av fabrikatet Fellingsbro verkstäder Electrotherm som börjat spöka i vårt gästhus. De är 1990-talet men bygger på samma teknik som nya så det är värt att titta närmare på tänker jag. De fyra radiatorerna är kopplade på tre faser till synes som de ska. Jag har felsökt, gjort ett kopplingsschema över radiatorgruppen och allt verkar vara i sin ordning där.
Problemet började med att en radiator på 900W la av. Då bytte jag styrenheten från en likadan radiator på 500W vilket funkade ett tag (det står ”max belastning 2000W” på kortet). Men plötsligt brände kondensatorn med stor rökutveckling som följd. Kondensatorn på ”900W-styrenheten” visar dock riktiga värden. Så frågan är vad som kan vara fel på den? Och så undrar jag om det kan räcker med att byta kondensatorer på den brända? Är det någon annan komponent som brukar ge sig med tiden?
Mätresultaten på exempelvis värmeelementendelen visar att de i övrigt är helt ok så det känns onödigt att bara köpa nya oljefyllda element - som ju bygger på samma teknik med elektronisk termostat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 855 inlägg
Står det RIFA på kondensatorn? Jag tror de är kända för att gå sönder. De är nog inget fel på resten av kortet så det kan räcka med att byta kondensatorn.
som en fd anställd på RIFA sa till mig en gång när jag höll i ett kretskortBo.Siltberg skrev:
--Jag vet vad felet är på kretskortet --
--jaha--
--kondensatorn--
--jaha det är rätt hur vet du det--
jag var med och gjorde dessa på RIFA...
electrotherm är skit gammalt 80,tal kan ju vara läge att ta ett helhetsgrepp om dettaM Matte_W skrev:Hej!
Mätresultaten på exempelvis värmeelementendelen visar att de i övrigt är helt ok så det känns onödigt att bara köpa nya oljefyllda-tal element - som ju bygger på samma teknik med elektronisk termostat.
Precis! RIFA (konstiga bara att kondensatorn på elementet som först slutade funka visar rätt testvärden men det kan ju iofs ha med nåt annat att göra). Nästa fråga blir vilken ersättningskondensator man ska välja? Dessa nedan från ELFA verkar närmast men specifikationerna avviker med lite rastermått på 22,5 mm isf 25 som det ska vara och 310ACV kanske inte funkar? alt höra med Tema elektronik i Gbg?Bo.Siltberg skrev:
Högre märkspänning på en kondensator är inget problem, snarare en fördel.M Matte_W skrev:Precis! RIFA (konstiga bara att kondensatorn på elementet som först slutade funka visar rätt testvärden men det kan ju iofs ha med nåt annat att göra). Nästa fråga blir vilken ersättningskondensator man ska välja? Dessa nedan från ELFA verkar närmast men specifikationerna avviker med lite rastermått på 22,5 mm isf 25 som det ska vara och 310ACV kanske inte funkar? alt höra med Tema elektronik i Gbg?
OK, då får du hålla koll på spänningen. Benen böjer du till.M Matte_W skrev:
Personligen tycker jag Electrokit är trevligare att handla ifrån jmf med Elfa. Elfa är inte vad de har varit. Lager finns väl inte längre i Sverige.
Electrokit har humana fraktkostnader.