Hej!

Jag passar på att lyfta en fråga om elektroniken och styrenheten på dessa gamla elradiatorer av fabrikatet Fellingsbro verkstäder Electrotherm som börjat spöka i vårt gästhus. De är 1990-talet men bygger på samma teknik som nya så det är värt att titta närmare på tänker jag. De fyra radiatorerna är kopplade på tre faser till synes som de ska. Jag har felsökt, gjort ett kopplingsschema över radiatorgruppen och allt verkar vara i sin ordning där.

Problemet började med att en radiator på 900W la av. Då bytte jag styrenheten från en likadan radiator på 500W vilket funkade ett tag (det står ”max belastning 2000W” på kortet). Men plötsligt brände kondensatorn med stor rökutveckling som följd. Kondensatorn på ”900W-styrenheten” visar dock riktiga värden. Så frågan är vad som kan vara fel på den? Och så undrar jag om det kan räcker med att byta kondensatorer på den brända? Är det någon annan komponent som brukar ge sig med tiden?

Mätresultaten på exempelvis värmeelementendelen visar att de i övrigt är helt ok så det känns onödigt att bara köpa nya oljefyllda element - som ju bygger på samma teknik med elektronisk termostat.

• Kontrollpanel på en Fellingsbro verkstäder Electrotherm elradiator med knappar och indikatorer för energiförsel och temperaturläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasig styrenhet från en Fellingsbro verkstäder Electrotherm elradiator, visar kretskort med bränd komponent och kablar, hand håller enheten.
    Skapa konto
  • Närbild av insidan på en styrenhet från en äldre elradiator, med synliga komponenter som kondensator och kretskort.
    Skapa konto
Står det RIFA på kondensatorn? Jag tror de är kända för att gå sönder. De är nog inget fel på resten av kortet så det kan räcka med att byta kondensatorn.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Står det RIFA på kondensatorn? Jag tror de är kända för att gå sönder. De är nog inget fel på resten av kortet så det kan räcka med att byta kondensatorn.
som en fd anställd på RIFA sa till mig en gång när jag höll i ett kretskort

--Jag vet vad felet är på kretskortet --
--jaha--
--kondensatorn--
--jaha det är rätt hur vet du det--
jag var med och gjorde dessa på RIFA...

• Haha
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Nja det ser ju ut att blivit rätt varmt på kortet runt kondensatorn. Risk för följdskador kanske.

M Matte_W skrev:
Hej!

Jag passar på att lyfta en fråga om elektroniken och styrenheten på dessa gamla elradiatorer av fabrikatet Fellingsbro verkstäder Electrotherm som börjat spöka i vårt gästhus. De är 1990-talet men bygger på samma teknik som nya så det är värt att titta närmare på tänker jag. De fyra radiatorerna är kopplade på tre faser till synes som de ska. Jag har felsökt, gjort ett kopplingsschema över radiatorgruppen och allt verkar vara i sin ordning där.

Problemet började med att en radiator på 900W la av. Då bytte jag styrenheten från en likadan radiator på 500W vilket funkade ett tag (det står ”max belastning 2000W” på kortet). Men plötsligt brände kondensatorn med stor rökutveckling som följd. Kondensatorn på ”900W-styrenheten” visar dock riktiga värden. Så frågan är vad som kan vara fel på den? Och så undrar jag om det kan räcker med att byta kondensatorer på den brända? Är det någon annan komponent som brukar ge sig med tiden?

Mätresultaten på exempelvis värmeelementendelen visar att de i övrigt är helt ok så det känns onödigt att bara köpa nya oljefyllda-tal element - som ju bygger på samma teknik med elektronisk termostat.
electrotherm är skit gammalt 80,tal kan ju vara läge att ta ett helhetsgrepp om detta

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Precis! RIFA (konstiga bara att kondensatorn på elementet som först slutade funka visar rätt testvärden men det kan ju iofs ha med nåt annat att göra). Nästa fråga blir vilken ersättningskondensator man ska välja? Dessa nedan från ELFA verkar närmast men specifikationerna avviker med lite rastermått på 22,5 mm isf 25 som det ska vara och 310ACV kanske inte funkar? alt höra med Tema elektronik i Gbg?

• Skärmdump från ELFA:s hemsida med två kondensatorerbjudanden: en X2-kondensator, 150nF, 310VAC och en filmkondensator, 150nF, 310VAC.
    Skapa konto
Värme kan torka ut elektrolytkondensatorerna.
Sannolikt kan du testa grejorna utan den brunna kondensatorn, alt köpa en ny för 10-15 kr.

Ulltand Ulltand skrev:
Nja det ser ju ut att blivit rätt varmt på kortet runt kondensatorn. Risk för följdskador kanske.
Helt klart.

returen returen skrev:
electrotherm är skit gammalt 80,tal kan ju vara läge att ta ett helhetsgrepp om detta
Så är det säkert. Gissar 90-tal då huset är byggt -94. Men som sagt väl värt ett försök. Fyra nya oljefyllda basic från ex Gnosjö blir ju ändå en del och så är det ju det där med skrotberget..

Tycker jag skymtar 88 (1988) på en del komponenter.

M Matte_W skrev:
Så är det säkert. Gissar 90-tal då huset är byggt -94. Men som sagt väl värt ett försök. Fyra nya oljefyllda basic från ex Gnosjö blir ju ändå en del och så är det ju det där med skrotberget..
skippa oljefyllda det är ute

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
[länk]
Tack! Där ska jag titta runt. (Glömde säga att det är 400VAC. Benavståndet kanske man kan töja på lite)

M Matte_W skrev:
Precis! RIFA (konstiga bara att kondensatorn på elementet som först slutade funka visar rätt testvärden men det kan ju iofs ha med nåt annat att göra). Nästa fråga blir vilken ersättningskondensator man ska välja? Dessa nedan från ELFA verkar närmast men specifikationerna avviker med lite rastermått på 22,5 mm isf 25 som det ska vara och 310ACV kanske inte funkar? alt höra med Tema elektronik i Gbg?
Högre märkspänning på en kondensator är inget problem, snarare en fördel.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
M Matte_W skrev:
Tack! Där ska jag titta runt. (Glömde säga att det är 400VAC. Benavståndet kanske man kan töja på lite)
OK, då får du hålla koll på spänningen. Benen böjer du till.
Personligen tycker jag Electrokit är trevligare att handla ifrån jmf med Elfa. Elfa är inte vad de har varit. Lager finns väl inte längre i Sverige.

Electrokit har humana fraktkostnader.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.