Tittade lite i en takdosa i min morsas nybyggda lägenhet. Förutom att ett putslock eller liknanade kanske hade varit bra innan målaren gick loss, och att vissa elektriker tydligen fortfarande använder torix, så ser jag en orange 2x1,5mm2 (?) kabel sticka ut.
Det kanske är en helt omöjlig fråga att svara på, men vad kan det vara till för? Det är ingen spänning på den.

IMAG0402_BURST001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0406.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tändtråd?

Dragtråd?

Jag tror mer på dragtråd än tändtråd, alternativt om någon hemmafixare har dragit ny kabel till nån gammal taklampa. Vad händer om du drar i den? Kolla andra dosor som kan tänkas ligga i samma kedja.

Vad är det för fel på torix? :)

Tändtråd är det nog inte, och varför är det en dubbelkabel?
Dragtråd, hmm.. kanske det. Någon hemmafixare har inte varit framme, lägeheten är nybyggd.
Jag vill inte dra i den, och jag har inte gjort en omfattande undersökning var den går.
Det är ju inte jättevikigt att veta vad det är. Jag blev mest nyfiken.Tyckte kabeln såg lite udda ut.

När det gäller dragtråd: Är det inte smartare att lämna en dragtråd som inte är en kabel? Så slipper någon i framtiden stå och fundera på vad kabeln är till för.

Just därför :)

Skämt åsido, men jag har sett liknande i tomma VP-rör tidigare så det kanske inte är så problematiskt för proffsen?

Har någon dragit tråd och trådarna bränt fast? Eftersom dom är så kort klippta är nog tanken att dom aldrig ska avvändas.

Men det är inte vanlig FK, utan det är en par-kabel. Jag fattar inte vad den har där att göra.

Skaffa en dragfjäder och stoppa in i hålet så får du reda på vart det går.

S
kan även vara för arbetsbelysning

Är ganska säkert nått gammalt, för även om bostaden är ny så är Inte dosan spec ny o har garanterat suttit där ett helt gäng med år. Så har nog vart nått annat i dosan tidigare, eller fler saker än bara ett lamputtag.

Det är säkert byggbelysning sen huset byggdes,
det är vanligt att man drar ut en slinga som går från rum till rum
på hela våningsplanet och matas med 48 V innan den riktiga strömmen
kopplas in.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Tror med det var för bygg belysning.
Rätt vanligt att man kör 48V eller kanske rentutav 230V och sen bara hänger en lampa i takdosan lite tillfälligt.

Tycker dock det är " smidigare " att man drar fram en liten elbjörn och hänger i trapphuset och sen in med en förlängningssladd och ett par arbetslampor till respektive lgh.

DjAlbert skrev:
Är ganska säkert nått gammalt, för även om bostaden är ny så är Inte dosan spec ny o har garanterat suttit där ett helt gäng med år. Så har nog vart nått annat i dosan tidigare, eller fler saker än bara ett lamputtag.
Nja, hela bostadshuset är ju nybyggt.
Men arbetsbelysning låter ju rimligt. Känns som en bra hypotes. Sen har man klippt kabeln bara och lämnat den kvar.

Är det arbetsbelysning så är trådarna fastgjutna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.