Är det ett läckage på sugsidan?
Bottenventilen trasig?
Luftficka i pemslangen från brunn?
Kanske alla tre?
Om det är luftficka, dras vattnet från brunnen upp en bit i taget pemslangen varje gång jag startar om pumpen efter att ha fyllt i nytt vatten i pumpen?

Förra söndagsmorgonen andra advent, vaknade jag å gick in mot badrummet. Hör då att vattenpumpen, som står i en liten mindre uppvärmd "låda" på utsidan huset går väldigt snabbt å hårt. Springer ut å öppnar min lilla söta pumplåda å där är varmt som i en bastu. Vattenånga väller ut men inget vatten i lådan eller som syns på annatt vis. Gör efter en stund en chansning å fyller på vatten i påfyllningshålet pumpen. Startar den vackra röda hydroforpumpanläggningen men den låter väldigt märkligt, inte frisk.. visar ingen reaktion alls
Ny hydroforanläggning installeras efter några dagar då det blivit några färre minusgrader ute, en grön lite mindre sak denna gång. Inget vatten konstateras i det jag kan se av inkommande å utgående pemslangar. Vid installationen upptäcks ett litet hål, läckage på en del av pemslangen som går till inloppsidan. Denna del byts ut.
Vattnet jag häller i den nya pumpen skickas ut till kranen som står öppen. När jag fyller vatten i pumpen får jag i ca: 7 dl. Har ett ett litet motlut på ca. 30 cm de första två metrarna till brunnen. Det är 18 m till brunnen, en lyft höjd till första kranen ca 5,7 meter, till pumpen ca. 4,5 där det är en lyfthöjd på totalt cirka 4 m. Pumpen ska klara 8 m.
När kranen är öppen får jag upp trycket ca 0,3 bar.. därefter ner till noll för vattnet jag hällt i är ju ganska strax slut... Har igår å idag säkerligen gjort denna procedur 15-talet gånger
Stänger jag kranen inne, fyller på nytt vatten i pumpen så går trycket upp till drygt 2 bar... Igår stannade det där, å inget vatten kom, när jag öppnade kranen inne efter en stund sjunker trycket direkt ned å vattnet jag hällt i pumpen kommer ut. Idag vid samma manöver, pumpen igång kranen inne stängd, hörs plötsligt ett pysljud å trycket går ned till 0 igen. Inget vatten läcker då ut vid nån koppling, varken på inkommande eller utgående.
Har inneliggande värmekabel fram till brunn. Har haft plusgrader senaste dagarna å en kupevärmare nedsänkt nån meter i brunnen (tänkte att kanske frusit där) Det finns vatten i brunnen.
Detta blev långt! Men blir snart mer än lovligt galen på att inte få till det. Tips behövs!

5 meters sug höjd kan bli dåligt tryck då. men ett pysljud, kan vara backventilen i brunnen som inte är tät. Och det suger luft från trycktank och rör i huset Det går att sätta backventil på slangen mellan brunn och pump, Du har på pumpen en plugg nertill ( du fyller i pluggen uppe ) Där nere sätter du en ballofixventil och en slang på den, gardena grejer passar, slangen sätts ner i en hink full med vatten, fyll upp pumpen. Nu är det luft i slangen från brunnen. öppnar ballofixen till hälften och startar pumpen, nu suger pumpen från brunn samtidigt från hinken så den får vatten att jobba med. Du märker när pumpen får tag i vattnet från brunnen och stänger mot hinken, då ska det fungera om det inte är läcka på slangen från brunnen som det kan suga luft från, då brukar det vara 90 graders kopplingen i brunnen om den finns.

• Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
En variant jag körde på var att stoppa ner slangen ut från pumpen i en hink med vatten. Vid uppstart trycker den ur sig vattnet som finns i pumpen och en del luft innan den slutar pumpa på grund av luft i pumpen, då stänger man av, varpå den suger i sig vatten från pumpen. Genom att göra så upprepade gånger kan man få ut vattnet. JonasEriks variant har jag inte testat.

• Gilla
Azmira
  • Laddar…
Mången, mången tack för bra tips. Nu ska här kopplas å "pumpas" igen när det blir lite varmare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.