Jag har fått tre nya fina stenkistor där hemma med ordentliga rensbrunnar. Nu behöver jag något lämpligt redskap för att få bort allt skräp som hamnar i brunnarna innan det svämmar över och täpper till de nya stenkistorna.

Jag är ute efter ett grävredskap som jag ivarjefall sett som barn. Jag vill minnas att det b.l.a. användes av "kommungubbarna" för att rensa brunnar och liknande. Tyvärr har jag ingen bild heller så jag får försöka beskriva så gott det går.

Redskapet är av metall och i ena änden på ett långt skaft/metallrör satt ett halvklot som delade sig när man förde ihop (eller drog isär) handtagen i andra änden. Sedan kunde man stänga "halvklotet" och få geggan med sig upp ur hålet.

OBS: det är inte en plintspade jag är ute efter eftersom den inte stänger helt i "botten" utan just modellen med halvklotet.

Någon som vet vad detta redskap heter?

Bästa svaret

Är det en sån här du är ute efter? 62.88.129.39/charlotta/web/objekt/200688

Du får klippa å klistra visst.. :-)

Googla på rensskopa.

Mvh
Magnus

Redigerat:
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Perfekt, tack för den snabba hjälpen!
Rensskopa eller Kloakskopa verkar vara gångbara namn. Då återstår att hitta en sådan till vettigt pris. Det verkar inte vara ett redskap som finns i varje trädgårdsbutik direkt. Det billigaste jag hittat är denna: http://www.harald-nyborg.se/kloakskopa-2m.html någon som har erfarenhet av den?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.