Hej, innerväggarna I vårt hus är klädda med en sorts skiva som "smular" sig då man river ned den. Jag undrar om någon vet vad detta material kallas? Huset är byggt 1974. Vi har under en längre tid haft problem med lukter från byggnadsmaterial och har bland annat bytt ut undergolven I alla sovrum då de var avjämnade med kaseinhaltigt spackel och avgav ammoniak med luftvägsproblem som följd. Det har blivit betydligt bättre inomhusklimat nu. Inbillar mig (?) dock att även dessa väggskivor luktar lite "stickande" och "torrt". Kan det vara så att även dessa innehåller något ämne som orsakar "emission"? Någon som har liknande erfarenhet? I något rum har vi klätt med renoveringsgips och där har det blivit lite fräschare lukt. Men kanske måste de rivas ut helt o hållet?

vägg mot badrum.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som masonit. :)

OM det är masonit verkar det ju vara ok? Saxat på web om masonit; "Ur miljömässig synpunkt är masonit ett bra
val då den inte avger några ohälsosamma ämnen. Att renovera det befintliga materialet istället
för att ersätta det är dessutom både resurssnålt och ekonomiskt. Ur teknisk synpunkt har masonit
en bra hållfasthet. En masonitvägg håller till skillnad från t.ex. en gipsvägg för att fästa upp
saker i med vanlig träskruv och man slår inte hål på masoniten utan väldigt grova tillhyggen.

Detär en byggboard , typ some masonit/mdf fast 6,8 eller 9 mm.

Användes för innan gipsen kom

Kan även vara en porösmasonit , men den brukar ha trävägg bakom

Byggboard låter det som, den är 9 mm tjock, inte trä bakom och inte speciellt porös. Går faktiskt bra att fästa i. Men luktar som sagt inte helt got. "Gammalt" kan man säga.

sepani skrev:
Byggboard låter det som, den är 9 mm tjock, inte trä bakom och inte speciellt porös. Går faktiskt bra att fästa i. Men luktar som sagt inte helt got. "Gammalt" kan man säga.
Som sagt, det är inte tretex utan byggboard d v s någon form av masonit? Vi tycker den luktar lite "fränt", kanske lite gammalt? Definitivt inte mögel, men ändå inte "bra". Vi är inne på sätta renoveringsgips utanpå men kanske dumt bygga in det? Lukten bör ju minska i o m gips utanpå? Är ju ett h-vete att riva bort skivorna....men kanske bäst?

• Gilla
JMPM
  • Laddar…
Hade samma skivor i min kåk, luktade "unket" typ gammal källare nästan. Det är materialet som är gammalt och luktar "gammalt". Jag slängde ut det mesta, men på några ställen satte jag gips rakt över. Lukten är borta hos mig, men sunt förnuft säger ju mig att jag bara kapslat in den bakom gipset - kanske sipprar fram senare :p

I vilket fall som helst så behöver du inte vara orolig att det är mögel eller så. Gamla material som luktar gammalt bara :)

EDIT: Jag hade rivit ner skiten och satt riktig gips på väggarna, det förbättrar brandskyddet OERHÖRT mycket dessutom! Trät brinner som fnöske!

Redigerat:
  • Gilla
Spartan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.